تحقق مهاجرت معکوس به روستاها با صنعت گردشگری

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر جمعه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۰
تحقق مهاجرت معکوس به روستاها با صنعت گردشگری

ایجاد زیرساخت صنعت گردشگری سبب مهاجرت معکوس در روستاها می‌شود.

ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق روستایی از طریق زیرساخت‌های لازم در زمینه صنعت گردشگری راهکاری برای توسعه پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستایی است که خوشبختانه تاکنون در این زمینه قدم‌های مؤثری برداشته شده است. اگر مشاغل اقتصادی در روستاها پیشرفت کند باعث جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها و حتی مهاجرت معکوس می‌شود.

توانمندسازی جوامع محلی نقش موثری را در راستای توسعه مناطق روستایی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی می‌تواند ایفا کند و یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه‌حل‌ها برای غلبه بر معضلات مناطق روستایی محسوب می‌شود در نتیجه توانمندسازی جوامع محلی و توسعه اشتغال در سطح روستاها امری ضروری است.

ایجاد اشتغال در روستا یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارها است. از مهم‌ترین رویکردها در توسعه می‌توان به ایجاد اشتغال، توسعه پایدار، افزایش ثروت، بهبود وضعیت معیشت مردم به ویژه در سطح روستاها اشاره کرد.

توانمندسازی جوامع محلی باعث می‌شود روستاییان در عرصه فعالیت روستایی حضور پیدا کنند همچنین باعث هدایت و توجه دادن روستاییان به افزایش انگیزش‌های خودباوری و خوداتکایی می‌شود در نتیجه محیط‌های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در روستا بهبود می‌یابد که بدون این امر مهم توسعه روستا امکان‌پذیر نیست.

مهرداد سلطانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت:

باید با مشارکت روستاییان یک تحرک واقعی در جهت بسترسازی برای مشاغل جدید در روستاها ایجاد کنیم و بدانیم که مشارکت روستاییان در امور اقتصادی و توسعه روستاها امری کاملا ضروری است و جذب سرمایه‌گذار، مشارکت در انجام طرح‌های تولیدی، خانه‌های بوم‌گردی، خدمات گردشگری و هر طرحی که منجر به فعالیت اقتصادی در روستا بشود، به عنوان مشاغل جدید باید مورد توجه روستاییان و دست‌اندرکاران توسعه روستایی قرار بگیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه