آیا ورزش کردن به مقابله با جت لگ کمک می کند؟

سحر مردانه
سحر مردانه پنجشنبه، ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
آیا ورزش کردن به مقابله با جت لگ کمک می کند؟

جت لگ (jet lag)، وضعیتی فیزیولوژیکی است که از تغییرات ریتم روزانه‌ بدن به‌دلیل مسافرت به مقصد‌های دور اتفاق می‌افتد. محققان در‌صد‌د یافتن راهی برای مقابله با آن هستند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۰۳ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ به‌روزرسانی شده است.

جت لگ، یکی از اثرات نا‌خوشایند پرواز‌های طولانی مدت است. مثلا تصور کنید از شرق به غرب زمین سفر می‌کنید، به‌دلیل اختلاف ساعت و تغییر ایجاد شده در شب و روز، شما با مشکل اختلال در خواب مواجه خواهید شد. ریتم روزانه و معمول بدن شما دچار مشکل می‌شود و این مشکل ممکن است تا چند روز هم ادامه داشته باشد. سفر می‌کنید تا تفریح کنید و لذت ببرید؛ اما با کسل بودن، چند روز از زمان سفر‌تان را به‌راحتی از دست می‌دهید. با این حال، شاید بتوان با تمرین و حرکات بدنی با این پدیده نا‌خوشایند مقابله و مبارزه کرد.

فردی در حال گوش دادن به موسیقی برای مقابله با جت لگ

"Sweatlag" مجموعه‌ای از تمرین‌های برنامه‌ریزی شده است که توسط دلتا ایرلاینز (Delta Airlines) که یک شرکت هواپیمایی آمریکایی است با همکاری انجمن تناسب اندام Equinox، طراحی شده است. برای انجام این تمرینات به هیچ‌کدام از تجهیزات ورزشی نیازی نخواهید داشت، پس بهانه برای انجام ندادن آن ندارید. Sweatlag متشکل از مجموعه‌ای از تمرینات حرکتی و کششی است که تأثیرات آن روی بدن، باعث می‌شود تا بهتر بتوانید با پدیده جت لگ مقابله کنید.

این تمرینات سه حوزه اصلی بدن یعنی قسمت فوقانی، میانی و تحتانی را طی تمرینات هماهنگ کششی، آرام و متعادل نگه می‌دارد. هدف اصلی این مجموعه از تمرین‌ها این است که از منقبض شدن بدن شما به‌دلیل نشستن طولانی مدت جلوگیری شود و همچنین عضلات بیدار و هوشیار بمانند.

اگر می‌خواهید بیشترین تاثیر را روی بدن خود حس کنید، تمرینات را به‌صورت مستمر، ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از اتمام پرواز انجام دهید. گردش خون و تحریک عضلات موجب می‌شود تا ریتم شبانه‌روزی بدن شما که دچار اختلال شده است، به سرعت اصلاح شود و خود شما نیز حس خوشایند حاصل از آن را تجربه کنید.

فردی در حال مدیتیشن برای مقابله با جت لگ

با انجام تمریناتی که انجمن تناسب اندام Equinox طراحی کرده است و ویدئو‌های آن نیز موجود است، قبل از پرواز و بعد از رسیدن به مقصد می‌توانید به‌خوبی با جت لگ مقابله و مبارزه کنید. نور خورشید به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک ویژه‌ای می‌کند. اگر سر‌حال باشید می‌توانید به‌محض رسیدن به مقصد، در معرض نور خورشید قرار بگیرید و همچنین خیلی زود زمان غذا خوردن خود را با زمان محلی تنظیم کنید. با ورزش می‌توانید قبل از پرواز، هنگام نشستن در کابین هواپیما و همچنین بعد از رسیدن به مقصد، بدن خود را برای مقابله با جت لگ آماده کنید. اگر می‌خواهید در مورد Sweatlag و همچنین برخی از نکات کاربردی مقابله با جت لگ بیشتر بدانید، ??‌???? ???? ??? ????? را بررسی کنید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما به هر یک از مقصدهای داخلی یا خارجی را دارید، با کمک موتور جست‌وجوی پرواز کجارو می‌توانید به آسانی فهرستی از فروشندگان معتبر را مشاهده و ارزان‌ترین بلیط را خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه