کشف دانه‌های سه هزار ساله در قلعه سردار بوکان

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
کشف دانه‌های سه هزار ساله در قلعه سردار بوکان

کاوش لایه‌نگاری قلعه سردار بوکان با هدف مستند‌نگاری و مطالعه توالی استقراری این محوطه، به کشف دانه‌های گیاهی سه هزار‌ ساله انجامید.

در گذشته رودخانه «سیمینه‌رود» و چشمه «آبی حوزه گهوره ( حوضخانه بزرگ بوکان)» عامل اصلی استقرار مردم در منطقه قلعه سردار بوکان در استان آذربایجان غربی بوده است. در این منطقه بیش از ۱۱ متر نهشته باستانی از دوره‌های مفرغ و آهن کشف شده است. یوسف حسن‌زاده، سرپرست لایه‌نگاری قلعه سردار بوکان دراین‌باره می‌گوید:

دانه‌های گیاهی سه هزار ساله درون کاسه‌ای سفالی در چهارمین فاز معماری عصر آهن به دست آمد که شامل دانه‌های گندم، دانه‌های علف هرز و احتمالا مقداری دانه‌های جو است. در کنار این کاسه سفالی هاون و کوبه سنگی نیز به دست آمد.

رئیس گروه پژوهش موزه ملی در ادامه افزود:

برخلاف تصور مردم از کاوش‌های باستان‌شناسی که آن را به کشف اشیای نفیس و قیمتی محدود می‌دانند، این‌ گونه یافته‌ها اهمیت بسیار بالایی در بازسازی شیوه‌های معیشتی، چگونگی آب و هوای منطقه در گذشته و تنوع زیستی آن دارند.

قلعه سردار بوکان

قلعه سردار بوکان در سده نوزدهم میلادی و در سال ۱۲۴۷ خورشیدی توسط عزیزخان مکری سردار کل عساکر منصوره و فرمانده کل قوای ایران در دوره ناصر‌الدین شاه ساخته شده و در سال ۱۳۴۷ به نام قلعه تپه به شماره ۵۷۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این قلعه در حال حاضر در مرکز شهر بوکان در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه