پیزا در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
پیزا در یک نگاه

پیزا از شهرهای تاریخی و معروف ایتالیا است که علاوه بر برج شناخته‌شده پیزا، جاذبه‌های دیگری نظیر کلیسای سانتو استفانو، موزه ملی، تعمیدگاه و... نیز دارد.

پیزا (Pisa) شهری واقع در توسکانی در مرکز کشور ایتالیا است که بر کرانه شرقی دهانه رود آرنو در دریای تیرنی قرار دارد. این شهر به خاطر وجود برج پیزا در آن معروف است، هر چند بیش از ۲۰ بنای تاریخی دیگر شامل کلیسا، کاخ و پل‌هایی بر فراز رودخانه آرنو نیز در این شهر قرار دارند.

مساحت این شهر اروپایی ۱۸۵ کیلومتر مربع است و جمعیتی بالغ بر ۹۱ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. زبان رسمی مردم، ایتالیایی است. ریشه کلمه پیزا مشخص نیست و با اینکه منشاء این شهر نیز برای قرن‌ها ناشناخته باقی مانده بود، اما بقایای باستان‌شناسی به جا مانده از قرن پنجم پیش از میلاد، نشان‌دهنده شهری در کنار دریا بود که با فرانسوی‌ها و یونانی‌ها تجارت می‌کرد. علاوه بر این کشف یک قبرستان اتروسکانی مهر تاییدی بر اصالت اتروسکانی این شهر بود. پیزا تنها بندر در امتداد ساحل غربی بین جنوا و اوستیا بود و به‌عنوان پایگاهی برای عملیات‌ دریایی رومی‌ها استفاده می‌شد. در سال ۱۸۰ پیش از میلاد مستعمره رومی‌ها شد و در دوران امپراتور آگوستوس، این مستعمره به یک بندر مهم تبدیل شد.

پیزا در یک نگاه

در پیزا، آب و هوای کلی شهر، گرم و معتدل است به‌طوری که جولای، گرم‌ترین ماه سال در پیزا است و میانگین دمای هوا به ۲۳ درجه می‌رسد. ژانویه نیز سردترین ماه سال است و دمای هوا به‌طور میانگین به حدود ۷ درجه می‌رسد. پیزا در همه‌‌ی فصل‌های سال، جذابیت خاص خود را دارد، با این حال فصل تابستان، شلوغ‌ترین فصل گردشگری در این شهر است. اگر اهل سفر در فصل زمستان نیستید و در عین حال دوست دارید سفری ارزان داشته باشید، از آوریل تا مه بهترین زمان سفر به پیزا است.

درباره حمل و نقل عمومی این شهر هم باید بدانید که تاکسی‌ها در پیزا و البته در سراسر ایتالیا گران هستند و بنابراین بهتر است از آن‌ها اجتناب کرده و پیاده‌روی را جایگزین کنید. هزینه‌ی بلیط اتوبوس ۱٫۵ یورو به ازای بلیط تک سفره است البته در صورتی که آن را از داخل اتوبوس تهیه کنید.

پیزا در یک نگاه

فاصله بین پیزا تا ایتالیا، ۳۶۴ کیلومتر است که ۳ ساعت و ۴۹ دقیقه طول می‌کشد؛ فاصله پیزا تا فلورانس، ۸۹ کیلومتر است که ۱ ساعت و ۲۷ دقیقه طول می‌کشد؛ فاصله پیزا تا میلان، ۲۸۰ کیلومتر است که ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

جاهای دیدنی شهر پیزا عبارتند از برج کج پیزا از مشهورترین برج‌های جهان، کلیسای جامع سانتا ماریا از بهترین نمونه‌های معماری پیزایی، تعمیدگاه با گنبد مخروطی و منبر مرمرین، موزه‌ی ملی با آثار مجسمه‌سازی و نقاشی و کتب خطی، کلیسا سانتا ماریا دلا اسپینا با معماری و تزیینات معرکه، کلیسای سانتو استفانو با دیوارنگاره‌های دیدنی، کمپو سانتو که ایوان مستطیلی شکل با طاق‌های زیبای گوتیک است و موزه‌ی کلیسای جامع (موزه‌ی اپرای دومو) که از بهترین موزه‌های منطقه‌ی توسکانی به شمار می‌رود و چشم‌اندازی فوق‌العاده‌ به برج پیزا دارد.

 

مطالب مرتبط:

منبع kojaro wikipedia

دیدگاه