حمل و نقل عمومی لیون؛ فرانسه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی پنجشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی لیون؛ فرانسه

لیون شهری در بخش مرکزی فرانسه است که به‌عنوان سومین شهر بزرگ فرانسه، بعد از پاریس و مارسی شناخته می‌شود. لیون یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی فرانسه است و بین دو شهر پاریس و مارسی قرار دارد.

لیون، سومین شهر بزرگ فرانسه پایتخت خوش‌گذرانی و دومین شهر پرجمعیت این کشور است که مساحتی برابر با ۴۷ کیلومترمربع دارد. لیون یکی از شهرهای مهم پاریس است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای دانشجویی فرانسه شناخته می‌شود. لیون مرکز بزرگ صنعتی، شیمیایی، دارویی و زیست‌شناسی فرانسه است و به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید نرم‌افزار و بازی شناخته می‌شود.

لیون

وسایل حمل و نقل عمومی در لیون شامل مترو، تراموا، اتوبوس و تاکسی می‌شود. در این مطلب به سراغ بررسی سیستم حمل و نقل عمومی لیون رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا با وسایل حمل و نقل در لیون فرانسه آشنا شوید:

اتوبوس

لیون

اتوبوس یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در لیون است که با فاصله زمانی بسیار کمی به ایستگاه‌های اتوبوس می‌آید. بلیط اتوبوس در لیون ۱ یورو است. برای استفاده از اتوبوس می‌توانید بلیط الکترونیکی تهیه کنید یا فقط یک بلیط تک‌سفره برای یک‌بار استفاده از اتوبوس تهیه کنید. بلیط های تک‌سفره با قیمت ۲ یورو به فروش می‌رسد. برای استفاده از تمام وسایل حمل و نقل عمومی لیون می‌توانید از کارت شهر لیون استفاده کنید. برای آگاهی از محل ایستگاه‌های اتوبوس کافی است از نقشه شهر لیون در اپلیکیشن‌ها استفاده کنید تا نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس را پیدا کنید.

مترو

لیون

متروی لیون در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد و امروز دارای ۴ خط و ۴۰ ایستگاه است. طول مسیر متروی لیون ۳۲ کیلومتر است. در ساخت این مترو از مترو مونترال الهام گرفته شده و امروزه به یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی لیون تبدیل شده است.

تراموا

لیون

خط تراموای لیون در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و امروز به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین خطوط تراموای دنیا شناخته می‌شود. تراموای لیون ۶ خط و ۸۴ ایستگاه دارد. خطوط سه و چهار تراموای لیون در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ تأسیس شد و این مترو تا به امروز پیشرفت کرده است.

قایق

لیون

برای رفت و آمد به برخی از بخش‌های شهر می‌توان از قایق استفاده کرد. قایق بسیاری از بخش‌های لیون را به هم متصل می‌کند و گاهی اوقات قایق بهترین وسیله حمل و نقل است. بلیط قایق در لیون برای سفر یک‌طرفه ۲ یورو است و قایق‌ها از ساعت ۱۰ صبح الی ۹:۳۰ شب به مسافران و شهروندان سرویس می‌دهند. به این نکته توجه داشته باشید که در روزهای طوفانی قایق‌ها مسافر جابه‌جا نمی‌کنند.

کرایه خودرو

آویس

کرایه خودرو در لیون گران است، در این شهر پارکینگ به‌راحتی پیدا نمی‌شود و در کل کرایه خودرو در لیون فکر مناسبی نیست. شرکت‌های کرایه خودرو زیادی ازجمله یوروپکار، آویس و سیکت در لیون سرویس می‌دهند، ولی کرایه خودرو در لیون پیشنهاد مقرون‌به‌صرفه‌ای نیست.

اپلیکیشن کرایه خودرو

Bluely

Bluely سامانه کرایه خودرو اینترنتی در لیون است که به شما این امکان را می‌دهد با استفاده از گوشی هوشمند خود، خودرو کرایه کنید. مدارک لازم برای کرایه خودرو شامل گواهینامه رانندگی، پاسپورت و کارت‌بانکی است. اشتراک هفته اول اپلیکیشن رایگان است و پس از گذشت یک هفته باید بر اساس تعرفه سایت و اپلیکیشن هزینه پرداخت کنید.

دوچرخه

سیستم کرایه دوچرخه Velo’v

اجاره دوچرخه روشی بسیار خوب برای گشت و گذار در لیون است و به‌راحتی می‌توان در این شهر دوچرخه کرایه کرد. در لیون شرکت Velo’v فعالیت دارد و به افراد دوچرخه کرایه می‌دهد. سیستم کرایه دوچرخه Velo’v هوشمند است. بیش از ۳۵۰ ایستگاه برای کرایه دوچرخه در لیون وجود دارد و کرایه دوچرخه چیزی حدود ۱٫۵۰ یورو است. ۳۰ دقیقه هر سفر برای شما رایگان خواهد بود. اگر کارت شهر لیون را تهیه کنید، با ۳ یورو می‌توانید سه روز دوچرخه کرایه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه