افزایش ورود اتباع عراقی به ايران از مرز چذابه

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۵
افزایش ورود اتباع عراقی به ايران از مرز چذابه

نسبت به اوایل امسال ورود اتباع عراقی به ایران از مرز چذابه سه برابر شده است.

ورود اتباع عراقی به ایران از مرز بین‌المللی چذابه برای گردشگری و خرید کالا در روزهای اخیر نسبت به اوایل امسال حدود سه برابر شده است.

احسان نونژاد رییس پایانه مسافری چذابه گفت:

هم‌اکنون از طریق پایانه چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز روزانه ۶۰۰ مسافر عراقی پس از تشریفات قانونی وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شوند، در حالی که از این مرز پیش‌تر روزانه ۲۰۰ تبعه عراقی وارد کشور می‌شد.

ایشان با بیان اینکه افزایش سه برابری ورود اتباع عراقی به جمهوری اسلامی ایران از پایانه مرزی چذابه سبب رونق و تحرک اقتصادی شهرهای غرب خوزستان شده، بیان کرد که یکی از دلایل اصلی افزایش سفر عراقی‌ها به ایران افزایش قدرت خرید اتباع عراقی در کشورمان است.

نونژاد با بیان اینکه در گذرگاه مرزی چذابه تردد قانونی به‌صورت شبانه‌روزی است افزود:

امکانات مناسبی در این منطقه با کمک بخش خصوصی برای جا‌به‌جایی و انتقال اتباع عراقی به شهرهای مقصد از مرز چذابه فراهم شده و مشکل خاصی در این ارتباط وجود ندارد.

در روزهای اخیر ورود اتباع عراقی به شهرهای آبادان و خرمشهر از مرز بین‌المللی شلمچه در ۱۶ کیلومتری غرب خرمشهر افزایش چشمگیری داشته است.

از دلایل افزایش ورود اتباع عراقی به این منطقه از میهن اسلامی، بهای مناسب کالای مصرفی و حذف روادید برای ورود گردشگران خارجی به منطقه آزاد اروند است.

پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق، در تیرماه ۱۳۸۲ مرز دریایی خرمشهر و مرزهای زمینی چذابه و شلمچه بازگشایی شد و زمینه برای تردد قانونی زائران عتبات عالیات در مهرماه همان سال فراهم شد.

این ۲ مرز بین‌المللی شاهد حرکت عظیم کاروان‌های زیارتی به سمت شهرهای مقدس کربلا معلی و نجف اشرف در ایام اربعین حسینی است.

سال گذشته از بازارچه‌های مرزی چذابه و شلمچه حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی به عراق صادر شد.

استان خوزستان با کشور عراق حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک آبی و زمینی دارد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه