قطعه جدیدی از دیوار برلین در آلمان پیدا شد

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
قطعه جدیدی از دیوار برلین در آلمان پیدا شد

دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ تخریب شد. اما گویی این داستان هنوز تمام نشده است.

بخش ناشناخته‌ای از دیوار برلین در سال ۲۰۱۸ در بخش مسکونی در شمال غربی برلین کشف شد. در ماه ژوئن، چند نفر از ساکنین شهر طی یک تور پیاده‌روی به تکه‌ای ۲۰ متری از این دیوار فروریخته رسیدند که سطح آن پر بود از نقاشی‌های دیواری. این دیوار پشت انبوهی از بوته‌ها پنهان شده و رشد زیاد گیاهان منطقه باعث شده بود که این بخش از دیوار مدتی طولانی دور از چشم‌ها باقی بماند.

در ۱۴ اوت، در پنجاه و هفتمین سالگرد شروع به کار عملیات ساخت دیوار، «افرایم گوته» (Ephraim Gothe)، عضو شورای شهر برلین که یکی از اعضای این تور پیاده‌روی بوده است، فاش کرد که سازه‌ای که او و همسایگانش کشف کرده‌اند، در واقع بخشی از دیوار برلین است.

طبق یک سنت، سیاستمداران آلمانی در این تاریخ از بنای یادبود دیوار برلین بازدید می‌کنند و یک حلقه‌ی گل نمادین برای ادای احترام به افرادی که در حین تلاش برای گذشتن از دیوار و عبور از شرق به غرب آلمان جان خود را از دست داده‌اند، در این مکان قرار داده می‌شود.

بنیاد دیوار برلین، سازمانی که مدیریت این مکان را به عهده دارد، صحت یافته‌های گروه گوته را تایید و به صورت رسمی اعلام کرده است: «بخش جدیدی از دیوار برلین پیدا شده است».

چگونه چنین چیزی ممکن است که سازه‌ای به این عظمت و اهمیت، مدت زمانی طولانی نادیده گرفته می‌شود؟

«جسین بوتین» (Gesine Beutin) از بنیاد دیوار برلین در این خصوص به خبرگزاری آلمان گفت:

در حلقه‌ی بیرونی دیوار، البته در مرز استان براندنبورگ، استحکاماتی در حصار نرده‌ها و سیم خاردارها وجود داشت، اما هیچ وقت آن طوری که ما آن را تصور می‌کردیم نبود.

دیوار سابق در حال حاضر تبدیل به یک جاذبه‌ی گردشگری شده است. مسافران از موزه در ایستگاه چارلی بازدید می‌کنند که زمانی، مهم‌ترین مکان برای انجام بازرسی‌های امنیتی بین برلین شرقی و برلین غربی بودند و حالا این امکان وجود دارد که جاذبه‌ی گردشگری دیگری هم به فهرست دیدنی‌های برلین اضافه شود؛ البته این در صورتی است که گوته چیزی برای گفتن درباره‌ی آن داشته باشد. او در حال حاضر مشغول انجام کارهای اداری است تا بخش تازه کشف شده از این دیوار را به‌عنوان یک سایت تاریخی در آلمان معرفی کند. 

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه