میراث فرهنگی به شکایات مسافران در تهیه ارز رسیدگی می‌کند

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
میراث فرهنگی به شکایات مسافران در تهیه ارز رسیدگی می‌کند

مسافرانی که برای تهیه ارز مسافرتی با مشکل رو به رو می‌شوند، می‌توانند از طریق سامانه ۰۹۶۲۹، آن را به سازمان میراث فرهنگی اطلاع دهند.

از روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ماه، با ابلاغ دستورالعمل ارزی جدید، معامله در صرافی‌ها آزاد و فروش ارز در بانک‌ها متوقف شد. بانک مرکزی در این مورد اعلام کرده است:

نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز و معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» باشد. سقف فروش ارز مسافرتی در صرافی‌ها نیز تا ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شد، که برای خرید آن باید مدارکی چون بلیت، گذرنامه و ویزا (برای کشورهایی که ویزا نیاز دارند) ارائه کرد. با این حال گزارش میدانی حاکی از نوعی رفتار سلیقه‌ای در صرافی‌ها است که بر خلاف نرخ سامانه‌های نیما و سنا به معامله‌ ارز، آن هم به میزانی مشخص مشغول هستند.

بانک مرکزی همچنین در بخشنامه «تامین ارز مصارف خدماتی» به شبکه بانکی ابلاغ کرده است:

تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به‌صورت اسکناس) از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت، سامان، تجارت، و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است.

با این حال بانک‌ها از پرداخت ارز حتی به نرخ آزاد خودداری کرده و مسافران را به سمت صرافی‌ها هدایت می‌کنند. صرافی‌ها نیز دستورالعمل بانک مرکزی را به طور دقیق اجرا نمی‌کنند.

محمد محب‌‌خدایی، معاون گردشگری در این‌باره گفته است:

موضوع «ارز مسافرتی» از دستور کار سازمان میراث‌فرهنگی خارج نشده است. بسته ارزی چند روز است که ابلاغ شده، که به تبع آن، تا این مدل ساختار خود را پیدا کند و جا بیفتد، زمان خواهد برد.

او در ادامه افزود:

همه مشکلات ارزی مسافران با ابلاغ بسته جدید دولت حل شده است. این بسته مشخص کرده مسافری که قصد خروج از کشور را دارد می‌تواند ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها تامین کند، اما اگر این خدمت اتفاق نیفتاد، وظیفه سازمان ما پیگیری  است و مردم می‌توانند با اعلام مشکل‌شان به سامانه ۰۹۶۲۹، پیگیری آن را از سازمان میراث‌فرهنگی مطالبه کنند.

عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه