ده فیلم هالیوودی که گردشگری را رونق دادند

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
ده فیلم هالیوودی که گردشگری را رونق دادند

فیلم‌‌ها و کتاب‌ها، نقش غیرقابل انکاری در معرفی نقاط مختلف دنیا دارند. گاهی موفقیت یک فیلم یا کتاب می‌تواند بر رشد صنعت گردشگری یک منطقه تاثیرگذار باشد.

امروزه دو صنعت پول‌ساز دنیا، یعنی گردشگری و فیلم، تاثیرات قابل‌توجهی روی هم دارند. مثلا بسیاری از مقاصد گردشگری دنیا که امروزه طرفداران زیادی دارند، تا قبل از اینکه در یک فیلم به نمایش دربیایند، ناشناخته بودند و نمایش فیلم باعث شده که گردشگری در آن‌ها رونق بگیرد. در بسیاری از شهرها و کشورهای توریستی دنیا، تورهای سینمایی برگزار می‌شود که شامل بازدید از لوکیشن‌های فیلم‌های معروف است.

حتما تابه‌حال برایتان پیش آمده که یک فیلم جذاب و فراموش‌نشدنی را تماشا کرده‌اید و دل‌تان خواسته که لوکیشن آن را از نزدیک ببینید و همان جایی که قهرمان فیلم، بازی کرده، قدم بزنید و جاذبه‌هایش را ببینید. این یک حقیقت غیرقابل انکار است که فیلم‌ها می‌توانند ما را برای سفر به جاهایی مشتاق کنند که هرگز فکر رفتن به آنجا را نکرده‌ایم.

تابه‌حال فیلم‌های زیادی در صنعت سینمای دنیا به‌خصوص هالیوود ساخته شده‌اند که توانسته‌اند تاثیری قابل‌توجه بر گردشگری لوکیشن آن فیلم بگذارند. حتی گاهی رمان‌ها و کتاب‌های مشهور توانسته‌اند شوق سفر به نقاط مختلف دنیا را در مخاطبان فیلم و کتاب زنده کنند. در ادامه چند مورد از این فیلم‌های مشهور و کتاب‌ها را معرفی می‌کنیم. شما دوست دارید لوکیشن کدام فیلم را از نزدیک ببینید؟

یخ‌زده

فیلم هایی که گردشگری را رونق دادند

انیمیشن موزیکال یخ‌زده محصول سال ۲۰۱۳ و کمپانی والت‌دیزنی است. این انیمیشن زیبا نه‌تنها قلب کودکان سراسر دنیا را ربوده، بلکه صنعت گردشگری نروژ را نیز رونق داده است. گرچه ماجرای فیلم در یک سرزمین رویایی به نام آرندل می‌گذرد، ولی این سرزمین و منظره‌های برفی خیره‌کننده‌ی آن، از این کشور اسکاندیناویایی الهام گرفته شده است. به نقل از  Innovation Norway که در جهت ارتقاء گردشگری در نروژ فعالیت می‌کند، سفر به نروژ از آمریکا در فاصله‌ی ژانویه تا مارس سالی که یخ‌زده پخش شد، ۳۷ درصد نسبت همان دوره در سال قبل افزایش یافت.

این فیلم بر پایه رمان ملکه برفی اثر نویسنده مشهور هانس کریستیان آندرسن ساخته شده است. این فیلم پنجاه‌و‌سومین انیمیشن کلاسیک والت دیزنی است و بازیگران مطرحی نظیر کریستن بل، ایدینا منزل و جاناتان گروف در آن به صداپیشگی پرداخته‌اند. یخ‌زده موفق به دریافت دو جایزه اسکار برای بهترین پویانمایی و بهترین ترانه اوریجینال برای ترانه «رهایش کن»، جایزه بهترین پویانمایی گلدن گلوب و چند جایزه دیگر شد.

پرسی جکسون

پرسی جکسون و خدایان یونان نام یک سری کتاب پنج جلدی فانتزی نوشته ریک ریوردن است. این مجموعه برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و مخاطبان را برای سفر به یونان، بیش از پیش مشتاق کرد. این کتاب‌ها بر پایه‌ی اساطیر یونانی نوشته شده است.

از جلد اول، یک فیلم سینمایی با نام پرسی جکسون و خدایان یونان: دزد آذرخش در هالیوود (۲۰۱۰) ساخته شده که فروش خیلی خوبی داشت و لوگان لرمن، در آن نقش پرسی جکسون روبازی کرد و فیلم سینمایی جلد دوم این کتاب نیز با نام پرسی جکسون و المپ‌نشینان: دریای هیولاها (۲۰۱۳) منتشر شده است.

ارباب حلقه‌ها و هابیت

فیلم هایی که گردشگری را رونق دادند

سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت در نقاط مختلف نیوزیلند فیلمبرداری شده‌اند. نکته‌ی جالب این است که بسیاری از لوکیشن‌ها، به همان شکل هنوز باقی مانده‌اند و برای بازدید گردشگران در دسترس عموم قرار دارند و تورهای زیادی برای بازدید از آن‌ها در نیوزیلند برگزار می‌شود. مردم سراسر دنیا که خود را توریست‌های تالکین می‌نامند، به نیوزیلند سفر می‌کنند تا لوکیشن‌های این فیلم‌های حماسی جذاب را از نزدیک ببینند.

سه‌گانه‌ی ارباب حلقه‌ها، یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های فانتزی تاریخ هالیوود است. پیتر جکسون کارگردانی این مجموعه را بر عهده داشت. هنوز هم با وجود اینکه سال‌ها از پخش این فیلم می‌گذرد، تورها، هتل‌ها و جاذبه‌های متنوعی با موضوع ارباب حلقه‌ها در سراسر دنیا به‌خصوص در نیوزیلند وجود دارد و مشتاقان این مجموعه را به سوی خود می‌کشد.

مجموعه فیلم هابیت نیز با کارگردانی پیتر جکسون، بر پرده‌ی سینما به نمایش درآمد. مارتین فریمن در این فیلم به ایفای نقش اصلی پرداخته است.

هری پاتر

دنیای جادویی هری پاتر نیازی به معرفی ندارد. این مجموعه فیلم و کتاب، در سراسر دنیا به شهرت فراوانی رسیده‌اند. سال‌ها است که علاقه‌مندان هری‌ پاتر، به سراسر انگلستان سفر می‌کنند تا از لوکیشن‌های این مجموعه فیلم جذاب و پرطرفدار دیدن کنند. فیلم هری پاتر از روی رمان‌های سبک فانتزی نوشته‌ی جی کی رولینگ ساخته شده است. حتی یک پارک موضوعی در استودیوی یونیورسال به هری پاتر اختصاص یافته است.  در سال ۲۰۱۲، هشت‌گانه فیلم‌های هری پاتر، به فروشی بیشتر از ۷٫۷ میلیارد دلار رسید. در کل، ۸ فیلم از داستان هری پاتر ساخته شده ‌است که همه آن‌ها جزء ۵۰ فیلم پرفروش تاریخ بودند. همچنین آخرین فیلم هری پاتر با نام هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت دوم، هشتمین فیلم پرفروش تاریخ است.

غرور و تعصب

فیلم هایی که گردشگری را رونق دادند

از زمانی که فیلم غرور و تعصب محصول سال ۱۹۹۵ منتشر شد، تعداد بازدیدکنندگان پارک Lyme، در انگلستان، ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کرد. این پارک، یکی از لوکیشن‌های فیلم غرور و تعصب است که از روی رمانی به همین نام نوشته‌ی جین آستین ساخته شده است.

شجاع‌دل

شجاع دل، فیلمی به‌یادماندنی است که داستان قهرمان افسانه‌ای اسکاتلندی قرن سیزدهم، ویلیام والاس را روایت می‌کند. مل گیبسون در این فیلم، نقش‌آفرینی خیره‌کننده‌ای دارد. فیلم شجاع دل در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و سال بعد، افرادی که برای بازدید از اسکاتلند سفر می‌کردند، ۳۰۰ درصد افزایش یافت.

شجاع‌دل یا دلاور فیلمی حماسی درام آمریکایی به کارگردانی و بازیگری مل گیبسون، فیلم محصول سال ۱۹۹۵ کمپانی‌های آمریکایی پارامونت پیکچرز و فاکس قرن بیستم است. مل گیبسون در نقش ویلیام والاس بازی می‌کند؛ جنگجویی اسکاتلندی که رهبری اسکاتلندی‌ها را در اولین جنگ استقلال‌طلبی علیه ادوارد یکم بر عهده داشت. این فیلم نامزد ۱۰ جایزه اسکار در مراسم شصت‌و‌هشتمین جوایز اسکار شده بود و توانست ۵ جایزه اسکار شامل جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین صدا و بهترین چهره‌پردازی را از آن خود کند.

ماموریت غیرممکن ۲

فیلم هایی که گردشگری را رونق دادند

دومین فیلم از مجموعه فیلم‌های ماموریت غیرممکن با بازی تام کروز در سیدنی فیلمبرداری شد. این فیلم در سال انتشارش باعث رشد ۲۰۰ درصدی گردشگران سیدنی شد. این فیلم در گیشه نیز موفق عمل کرد. هزینه‌ی ساخت فیلم ۱۲۵ میلیون دلار و فروش گیشه‌ی آن حدود ۵۵۰ میلیون دلار بود.

ماما میا!

این فیلم موزیکال در یکی از جزایر یونان فیلمبرداری شده است و بازیگران مشهوری چون مریل استریپ، آماندا سیفرید و پیرس برازنان دارد. بعد از انتشار فیلم، گردشگرانی از سراسر دنیا به این جزیره‌ی کوچک یونانی روانه شدند تا لوکیشن‌های زیبای فیلم را از نزدیک ببینند. این فیلم را فیلیدا لوید کارگردانی کرده است. فیلم ماما میا! با اقتباس از یک نمایش موزیکال بریتانیایی به همین نام ساخته شده است. این نمایش موزیکال بر پایه ترانه‌های گروه موسیقی آبا که یکی از پرطرفدارترین گروه‌های پاپ تاریخ بود، در سال ۱۹۹۹ به صحنه رفت.

گرگ و میش

فیلم هایی که گردشگری را رونق دادند

حماسه گرگ‌ومیش، سری فیلم‌هایی عاشقانه و فانتزی از شرکت سامیت اینترتینمنت است که بر اساس رمانی به همین نام توسط نویسنده آمریکایی استفانی میر نوشته شده ‌است. در این فیلم بازیگرانی همچون کریستن استوارت، رابرت پتینسون و تیلور لاتنر ایفای نقش کرده‌اند. این مجموعه باعث شده که مردم از سراسر دنیا برای دیدن شهر بارانی فورکس علاقه‌مند شوند و تاثیر قابل‌توجهی بر گردشگری این شهر گذاشته است. این شهر، غالب اوقات، ابری و بارانی است و هوای گرفته دارد.

مطالب مرتبط:

منبع deccanchronicle

دیدگاه