برنامه سفر آخر هفته از اصفهان به شهرکرد

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
برنامه سفر آخر هفته از اصفهان به شهرکرد

شهرکرد فاصله چندانی با اصفهان ندارد و با جاذبه‌های طبیعی زیبا همچون چشمه دیمه، آبشار تونل کوهرنگ و دره عشق می‌تواند مکان خوبی برای سفر آخر هفته اصفهانی‌ها باشد.

قطعا سفر کوتاه آخر هفته به مکان‌‌های طبیعی و زیبا می‌تواند شما را برای یک هفته پرانرژی و پرکار آماده کند. شهرکرد یکی از شهرهایی است که با آب و هوای خوب خود و جاذبه‌های طبیعی واقعاً دیدنی و فاصله کمی که با اصفهان دارد، می‌تواند یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته باشد. ما در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین جاذبه‌های این شهر و اطراف آن آشنا کنیم تا دیگر نگران یافتن جای مناسب نباشید.

بخش اول جاذبه‌ها

پل تاریخی زمانخان

م

پل زمانخان

عکاس: مجید صالحی

پل زمانخان نمادی از پیوند ناگسستنی تاریخ با طبیعت بوده و یادگار ارزشمند دوران ساسانی در میان طبیعت زیبای شهرستان سامان است. این پل که از سنگ و ساروج ساخته شده، با طول ۳۲ متر، پهنای ۴/۵ متر و ارتفاع ۱۲ متر بر سه ستون سنگی استوار شده بر بستر زاینده‌رود استوار شده است. در کنار این پل، تمام امکانات رفاهی لازم از جمله سرویس بهداشتی، نشیمن گاه، آب آشامیدنی، پارکینگ و اغذیه‌فروشی فراهم شده است.

برای اقامت نیز می‌توانید از هتل‌ها و مهمانسراها و همچنین ویلاهای نزدیک پل استفاده کنید. در ضمن می‌توانید از تفریحاتی همچون ماهی‌‌گیری و رفتینگ (قایق‌سواری در آب‌های خروشان با قایق‌های مخصوص) نیز لذت ببرید.

  • نشانی: ۵ کیلومتر مانده به شمال شهر سامان، پل تاریخی زمان خان
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به پل زمان خان به شهر سامان بروید و از آنجا وارد بلوار جانبازان شوید. در ادامه مسیر تابلوهای راهنما را دنبال کنید تا به روستای ایل بیگی برسید. ورودی پل در این روستا قرار دارد.
  • فاصله از اصفهان: ۱ ساعت و ۲۸ دقیقه (۱۰۲ کیلومتر)

چشمه دیمه

چشمه دیمه

منبع: همگردی

در ۱۱ کیلومتری شهرستان چشمه ای پرآب به نام چشمه دیمه وجود دارد که با آب زلال و گوارای خود که یکی از بهترین آب معدنی‌های جهان است و از پوسیدگی دندان و ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری می‌کند، پذیرای گردشگران از نقاط دور و نزدیک است. مسیر دسترسی به این چشمه که از کنار روستای دیمه می‌گذرد، نیز زیبایی‌های خود را دارد. در کنار چشمه دیمه نیز امکانات رفاهی لازم از جمله سرویس بهداشتی، واحدهای اقامتی و نشیمنگاه‌های متعدد ایجاد شده است.

  • نشانی: ۱۱ کیلومتری شمال شرق چلگرد
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این چشمه پس از پشت سر گذاشتن شهرکرد، باید از شهرهای فارسان و کوهرنگ نیز عبور کنید و در نهایت پس از رسیدن به روستای دیمه و عبور از آن به چشمه دیمه می‌رسید. جاده آسفالته تا نزدیکی روستا کشیده شده است.
  • فاصله از اصفهان: ۲ ساعت و ۴۴ دقیقه (۱۸۴ کیلومتر)

آبشار تونل کوهرنگ

آبشار تونل کوهرنگ

منبع: Iran Deserts

به جرات می‌توان گفت آبشار تونل کوهرنگ یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی اطراف شهرکرد است. این آبشار که در جنوب شرق شهرستان کوهرنگ واقع شده، سرچشمه رودخانه زاینده‌رود محسوب می‌شود. در کنار این آبشار نیز امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، نشیمن‌گاه، آب آشامیدنی و دسترسی راحت به مراکز اقامتی و پذیرایی و پارکینگ فراهم شده است.

  • نشانی: ۵ کیلومتری جنوب چلگرد
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این آبشار باید پس از پشت سر گذاشتن کوهرنگ و چلگرد به‌سمت جنوب حرکت کنید.
  • فاصله از اصفهان: ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه (۱۸۷ کیلومتر)

آبشار شیخ علی خان

آبشار شیخ علی خان

منبع: دانشنامه شهری ایران

در نزدیکی شمال غرب شهر چلگرد، آبشار زیبایی به نام آبشار شیخ علی خان وجود دارد که در میان تنگه‌ای پرشیب جریان دارد. در نزدیکی آبشار شیخ علی خان روستایی به همین نام قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست و می‌توانید سوغاتی‌های خوشمزه‌ای مانند محصولات لبنی، عسل طبیعی و ... را نیز از این روستا تهیه کنید. در ضمن در فصل بهار رویش لاله‌های واژگون کوهرنگ زیبایی منطقه را دو چندان می‌‌کند و چهره زمستانی آبشار نیز با وجود قندیل‌های برفی حقیقتا دیدنی می‌شود.

  • نشانی: ۲۲ کیلومتری شمال غرب چلگرد.
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به آبشار شیخ علیخان پس از وارد شدن به شهرکرد، به‌سمت فارسان رفته و سپس به‌سمت جاده چلگرد حرکت کنید، بعد از رسیدن به چلگرد به روستای شیخ علیخان و آبشار بروید.
  • فاصله از اصفهان: ۳ ساعت و ۱۱ دقیقه (۲۰۷ کیلومتر)

غار یخی چما

غار یخی چما

منبع:Tourcalm.com

غار یخی چما بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران است و نمونه مشابه دیگری در کشور ندارد. در همه فصول سال لایه‌های ضخیمی از یخ و برف در این غار وجود دارد که مناظر شگفت‌انگیزی در داخل آن خلق کرده‌اند و غار چما را به یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است؛ البته در فصل تابستان به‌دلیل افزایش دما و کاهش بارش، لایه‌‌های برف اطراف غار و درون غار سست می‌شوند و راه رفتن روی آن‌ها کمی خطرناک می‌شود؛ در کل بازدید از این غار بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که به کوهنوردی آشنا و علاقه‌مند هستند. در ضمن چشمه‌ای با آب بسیار سرد و گوارا نیز از داخل این غار سرچشمه گرفته است. غار چما در دره‌‌ای به همین نام واقع است و در اوج گرمای تابستان نیز اطراف آن هوای کاملا خنکی دارد.

  • نشانی: ۲۵ کیلومتری شمال غرب چلگرد، دره چما
  • مسیر  دسترسی: برای رسیدن به این غار پس از عبور از شهرکرد و کوهرنگ، باید به‌سمت روستای چلگرد حرکت کنید و مسیری ۲۵ کیلومتری را طی کنید که آن هم زیبایی‌های خود را دارد؛ البته بخشی از مسیر هنوز آسفالت نشده است.
  • فاصله از اصفهان: ۳ ساعت و ۱۹ دقیقه (۲۱۰ کیلومتر)

بخش دوم

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور

منبع: کارناوال

تالاب چغاخور یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف شهرکرد بوده که در میانی دشتی سرسبز به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار داد و آب‌و‌هوای خنک و دل‌پذیر آن در فصل تابستان، آن را به مکانی ایده‌ال برای گذراندن تعطیلات تابستانی تبدیل کرده است. همچنین در فصل بهار رویش گل‌های شقایق در اطراف تالاب، زیبایی آن را دو چندان کرد. در ضمن این تالاب مامن پرندگانی همچون غاز، لک‌لک سفید، فلامینگو و... و همچنین چندین گونه ماهی است و امکان ماهیگیری نیز در آن وجود دارد.

 در نزدیکی تالاب تمام امکانات رفاهی از جمله سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، پارکینگ، سکوی نشیمن، فضای سبز و یک واحد اقامتی ایجاد شده و راه دسترسی به آن هم کاملا آسفالت شده است.

  • نشانی: ۷۰ کیلومتری جنوب شهرکرد
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به تالاب چغاخور، پس از عبور از شهرکرد باید مسیر خود را به‌سمت جنوب و جاده خوزستان ادامه دهید.
  • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز
  • فاصله از اصفهان: ۲ ساعت و ۵ دقیقه (۱۵۱ کیلومتر)

تالاب گندمان

تالاب گندمان

عکاس: سیاوش آریا

تالاب گندمان یکی دیگر از تالاب‌های زیبای نزدیک شهرکرد است که در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن قرار گرفته و یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در ایران محسوب می‌شود. در ضمن این تالاب محل زندگی چندین گونه ماهی نیز است. تالاب گندمان در میان مرغزاری بزرگ قرار گرفته و در میان گیاهان نمپسند و حاشیه‌ای احاطه شده است. همچنین امکان اسب‌سواری نیز در اطراف این تالاب فراهم شده است.

  • نشانی: ۷ کیلومتری جنوب غربی شهر گندمان
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این تالاب ابتدا باید خود را به بروجن و سپس گندمان برسانید و پس از آن از طریق جاده آسفالته گندمان- حسین آباد یا جاده خاکی گندمان- اشکفت زلیخا یا جاده حسین آباد در شرق تالاب خود راهی تالاب شوید.
  • فاصله از اصفهان: تقریبا ۲ ساعت (۱۳۳ کیلومتر)

چشمه سرداب رستم آباد

چشمه سرداب رستم آباد

منبع: سامانه اطلاع‌رسانی شهرستان اردل

چشمه سرداب رستم‌آباد سردترین چشمه ایران در استان چهارمحال و بختیاری و رشته‌کوه زاگرس بوده که آب  آن بسیار سرد است. این چشمه طبیعت واقعا زیبایی دارد و درختان کهنسال و باغات فراوان در اطراف آن، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. همچنین در اطراف این چشمه، استخرهای پرورش ماهی نیز ایجاد شده است. آب این چشمه از طریق آب شدن برف‌های اطراف آن حاصل می‌شود و به همین دلیل بسیار سرد است و دلیل نام‌گذاری چشمه به سرداب چشمه نیز همین موضوع است

این چشمه در نزدیکی روستایی سرسبز به نام رستم‌آباد قرار دارد. روستای رستم‌آباد در ۳۰ کیلومتری شهرستان اردل در ۸۳ کیلومتری شهرکرد واقع شده است. توصیه می‌کنیم بازدید از این چشمه را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

  • نشانی: روستای رستم آباد در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان اردل
  • مسیر دسترسی: پس از عبور از شهرکرد باید مسیر خود را به‌سمت شهرستان اردل ادامه دهید. پس از طی ۷۰ کیلومتر به یک سه‌راهی می‌رسید که باید مسیر منتهی به شهرستان کاج را انتخاب کنید. پس از رسیدن به کاج باید ۷ کیلومتر دیگر را طی کنید تا به رستم‌آباد برسید و پس از طی ۳ کیلومتر مسیر خاکی از رستم‌آباد و عبور از پل رستم‌آباد، به چشمه می‌رسید؛ البته این مسیر خاکی کمی نامناسب و ناهموار است؛ اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.
  • فاصله از اصفهان: ۳ ساعت و ۱۷ دقیقه (۲۱۳ کیلومتر)

عکاس تصویر کاور: محمد قهرمانی

مطالب مرتبط:

دیدگاه