افزایش نرخ خدمات گردشگری، کاهش گردشگران خارجی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
افزایش نرخ خدمات گردشگری، کاهش گردشگران خارجی

با وجود گران شدن نرخ ارز، اگر نرخ خدمات مسافرتی به صورت سرسام‌آوری افزایش یابد، بیش از پیش با کاهش سفر گردشگران خارجی به ایران مواجه خواهیم بود.

با توجه به افزایش نرخ بلیت در پروازهای خارجی، فرضیه کاهش تعداد پروازها و حتی حذف مقصد ایران از برنامه ایرلاین‌های خارجی در بلند مدت مورد بحث قرار می‌گیرد. سید هادی هاشمی، دبیر جامعه تورگردانان، در این‌باره گفته است:

نرخ بلیت از نظر قوانین بین‌المللی ثابت است، اما طبق قوانین «یاتا» (انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی) در مسیرهایی که (ROE (Rate of Exchange یا واحد ارزی دارد، وقتی مبنای محاسبه از ۴۴۰۰ تومان به ۸۸۰۰ تومان ارتقا می‌یابد، طبیعتا نرخ‌ها در آن مقصد افزایش پیدا می‌کنند؛ اما در ماهیت پرواز و نرخ ارزی آن که ثابت است، تغییری ایجاد نمی‌شود. بنابراین بلیت برای خارجی‌ها گران نشده است و ایرلاین‌ها هنوز بازار مبدا را در اختیار دارند.

او در ادامه گفت:

با ا فزایش نرخ ارز در پروازهای خارجی، ممکن است صندلی‌های ارزان دوباره روی سیستم‌های فروش قرار گیرند تا در کلاس‌های قیمتی تعادلی ایجاد شود و این بازار از دست نرود، که البته این شرایط به نفع مسافر خارجی است؛ چون وقتی در مسیری، پرواز ارزان پیدا شود، حتما آن کشور را در برنامه سفر خود قرار می‌دهد.

گردشگران خارجی

برخی معتقد در صورت کاهش تقاضای سفر به ایران در بازار، ایران از مسیر پروازی ایرلاین‌های خارجی حذف می‌شود، اما هاشمی معتقد است شرکت‌های هواپیمایی هنوز زمزمه‌ای در این‌باره نداشته‌اند. او همچنین عقیده دارد بالا رفتن نرخ ارز برای گردشگر خارجی خوب است، البته به شرط آن که قیمت خدمات در داخل کشور برای جبران مافات به‌صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا نکند. او در این‌باره گفته است:

متاسفانه شرایط سیاسی داخل ایران و تهدیدها و تحریم‌های آمریکا از سال گذشته تاکنون باعث شده آژآنس‌های خارجی حجم کار خود را در بازار ایران کم کنند، در عین حال که بخشی از مردم شیفته ماجراجویی و سفر به کشورهایی همچون ایران هستند،  اما جمعیت زیادی همچنان به هشدارهای وزارت خارجه و مقامات کشورشان توجه دارند. به همین دلیل علی رغم هزینه ارزان سفر در ایران، سیر نزولی ورود گردشگران خارجی را شاهدیم.

او درباره تناقض آماری بین بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی درباره افزایش یا کاهش گردشگران خارجی در ایران نیز افزود:

آمار تورگردان‌ها بیشتر به گردشگران فرهنگی و زیارتی مربوط می‌شود که با تور و از طریق آژانس‌ به ایران سفر می‌کنند. در این بخش از سال گذشته روند نزولی آغاز شده و آمارها کاهش داشته، اما آنچه سازمان اعلام می‌کند، آمار تمام مسافران ورودی به کشور از جمله تاجر و کارگر نیز هست. فصل دوم گردشگری ایران که از پاییز آغاز می‌شود، همچنان شاهد روند کاهشی ۲۰ تا ۳۰ درصدی ماه‌های فروردین و اردیبهشت خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه