تأثیر فیسبوک و گوگل در صنعت گردشگری

مریم آقائی
مریم آقائی یکشنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
تأثیر فیسبوک و گوگل در صنعت گردشگری

همه‌ی ما وقتی تصمیم به مسافرت می‌گیریم تلاش می‌کنیم تا بهترین مقصدهای مسافرتی را با بهترین شرایط و به صرفه‌ترین قیمت‌ها پیدا کنیم. برندها و شرکت‌های مربوط به مسافرت هم برای جذب مسافر بیشتر تلاش می‌کنند. اما باید دید نقش تکنولوژی‌های جدید در این میان چقدر است.

گوگل و فیسبوک دو شرکت بزرگی هستند که درصد بالایی از کاربران اینترنت از سایت‌های این دو شرکت استفاده می‌کنند. از آنجا که گوگل به‌عنوان یک جستجوگر بزرگ و فیسبوک به‌عنوان یک شبکه اجتماعی قوی شناخته شده است، این دو شرکت می‌توانند تلاش‌هایی برای راهنمایی مسافران به سمت مقاصد مناسب و کمک به برندهای مسافرتی برای جذب بیشتر مسافر، انجام دهند. تلاش‌هایی که نتیجه‌ی بخش‌هایی از آن امروز هم قابل مشاهده است. در این مقاله از کجارو به معرفی فعالیت‌های این دو شرکت در صنعت گردشگری می‌پردازیم.

تکنولوژی‌های جدید و رو به پیشرفت نه تنها برندهای مسافرتی را تحت تأثیر قرار داده، بلکه زمان مناسب برای عملکرد را هم برای آن‌ها تغییر داده است. پس از سال‌ها تلاش و تمرکز بر این موضوع شرکت‌های مسافرتی سعی می‌کنند تا خیلی زودتر از زمانی که مسافران تصمیم به خرید بلیط و آغاز سفر می‌کنند با آن‌ها در ارتباط باشند و لذت یک انتخاب و خرید کاملا متناسب با سلیقه‌شان را انجام دهند. این نکته یک مسئله اساسی برای برندهای مسافرتی محسوب می‌شود. چون وقتی این برندهای مسافرتی بتوانند در مراحل اولیه تصمیم‌گیری برای سفر با مسافران ارتباط داشته باشند، می‌توانند تمایلات آن‌ها را بشناسند و اولویت‌های بهتری برای آن‌ها فراهم کنند و در نتیجه در نهایت مسافران شادتر و راضی‌تری خواهند داشت.

بر اساس یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت گوگل و شرکت فوکس رایت (Phocuswright) انجام شد، حدود ۶۰ درصد مسافران ترجیح می‌دهند برندهای مسافرتی بتوانند امکان شخصی‌سازی در خدمات مسافرتی را برای مسافران فراهم کنند؛ امکاناتی بر اساس انتخاب‌های قبلی مسافران یا نظرات آن‌ها. اما وقتی نوبت به رتبه‌دهی به شرکت‌های مسافرتی در مورد شخصی‌سازی می‌رسد، تنها ۱۲ درصد آن‌ها به خودشان ۵ ستاره می‌دهند و بقیه آن‌ها ۳ ستاره یا کمتر، بنابراین هنوز موارد زیادی وجود دارد که باید در این راستا ارتقا یابد.

اما آنچه امروزه تفاوت ایجاد می‌کند راه حل‌ها و پیشنهاداتی است که گوگل و فیسبوک ارائه می‌کنند. این راه حل‌ها نه تنها تجارت شرکت‌های مسافرتی را بهبود می‌بخشد، بلکه به مسافران هم یادآوری می‌کند که در سفر به چه چیزهایی نیاز دارند. در نتیجه در بهترین حالت همه از سرمایه‌گذاری‌شان راضی خواهند بود.

پیشنهادات مسافرتی فیسبوک برای مخاطبانش

در فروردین ماه امسال شرکت فیسبوک پیشنهادات مسافرتی خود را برای شرکت‌های مسافرتی بیان کرد. هدف از این پیشنهادات بهینه کردن ارسال تبلیغات برای افرادی بود که به نظر می‌آمد قصد سفر دارند، اما هنوز مقصد مشخصی را برای سفر انتخاب نکرده‌اند.

درواقع فیسبوک و اینستاگرام بر اساس فعالیت‌های کاربر در این دو شبکه یا در مجموعه‌ی دوستان خود در این شبکه‌ها، سعی می‌کنند کاربر را به مسافرت ترغیب کرده و آن‌ها را به سمت شرکت‌های مسافرتی (برندها) سوق دهند.

در این حالت چون برندهای مسافرتی در مراحل اولیه که مسافر تنها قصد سفر دارد به او دسترسی دارند، سعی می‌کنند او را برای خرید بلیط سفر یا تور مسافرتی ترغیب کنند. ابزار آن‌ها برای این کار بازاریابی فعال است که از طریق ویدئو یا محتوای دوطرفه برای ایجاد ارتباطات بیشتر و نزدیکتر انجام می‌شود.

در این میان سودی که عاید برندهای مسافرتی می‌شود، این است که در اولین مراحلی که فرد قصد سفر دارد، به او دسترسی دارند و می‌توانند او را ترغیب به خرید کنند (به وسیله شخصی‌سازی انتخاب‌ها) و سودی که عاید مسافر می‌شود این است که می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی (که همه برای ایده گرفتن برای مقصد سفر از آن استفاده می‌کنند)، با برندهای مسافرتی آشنا شود، شرکت‌هایی که شاید به آن‌ها فکر هم نمی‌کرده است.

گام‌های بزرگ گوگل در مورد موضوع مسافرت

GOOGLE 1

شرکت گوگل بارها سعی کرده است تا بتوانند اثرات بیشتری بر صنعت مسافرت داشته باشد. امروزه این غول جستجوی اینترنتی دو مزیت بر رقیبان خود دارد.

تبلیغات گوگل برای هتل یک سیستم مشتری مداری زنجیره‌ای را آغاز کرده است و به برندهای مسافرتی پیشنهاد می‌دهد برای مهمانانی که از طریق این سیستم زنجیره‌ای اقدام به خرید می‌کنند، قیمت‌های ویژه ارائه دهند. این قیمت‌های ویژه همراه با بقیه تبلیغات در صفحه گوگل نمایش داده می‌شود، اما به ارائه‌دهندگان این قیمت‌ها این امکان را می‌دهد که گوی سبقت را از دیگران بربایند.

در همین راستا گوگل تلاش‌هایی در زمینه تغییر سیستم‌های اندرویدی و ارائه اپلیکیشن‌هایی برای فعالیت‌های مسافرتی انجام داده است، اما در تحقیقی که روی کاربران این سیستم‌ها صورت گرفت، تنها یک چهارم از آن‌ها ترجیح دادند برای انتخاب مقاصد سفر و امکانات و پیشنهادات مسافرتی از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند یا تبلت استفاده کنند.

یکی از ابزارهای مسافرتی گوگل قیمت‌ها را به مشتریان نشان می‌دهد و آن‌ها می‌توانند قیمت اقامت در هتل‌ها را در بازه ۹۰ روز مشاهده کنند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند یک دید کلی از قیمت‌ها داشته باشند و از نظر تئوری انتظار می‌رود بتوانند هتل‌هایی با قیمت مناسب و کیفیت خوب را انتخاب و رزرو کنند.

یکی دیگر از برنامه های گوگل برای سیستم‌های موبایلی اپلیکیشنی است که می‌تواند تمام هتل‌های از یک برند خاص و در یک منطقه مشخص را به متقاضی نشان دهد. به‌عنوان مثال مسافر می‌تواند تمام هتل‌های هیات (Hyatt) در میامی یا همه هتل‌های ماریوت (Marriott) در اوماها (Omaha) را مشاهده کند. این اپلیکیشن بر اساس موقعیت جغرافیایی درخواستی نتیجه را نشان می‌دهد.

google

یکی از اپلیکیشن‌های مسافرتی گوگل

در این میان سودی که عاید هتل‌ها می‌شود، این است که بازه‌ی عملکردی و تبلیغاتی آن‌ها از گیشه به گوشی‌های موبایل توسعه می‌یابد و با توجه به افزایش روزافزون کاربران گوشی‌های موبایل هوشمند این می‌تواند سود بسیاری برای هتل‌ها فراهم کند. از طرف دیگر سودی که عاید مسافران می‌شود، این است که می‌توانند مدتی قبل از سفر قیمت‌های هتل‌های مختلف را یکجا با هم مقایسه کرده و بهترین را انتخاب کنند و این حالتی رقابتی بین هتل‌داران ایجاد می‌کند. در حالی که قبلا تنها امکان موجود مطلع شدن از قیمت هتل در گیشه ورودی هتل یا از وب‌سایت رسمی هتل‌ها بوده است.

بنابراین برندهای مسافرتی که سال‌ها با هم در رقابت شدید بوده‌اند، امروزه دلایل متعددی برای پذیرش تکنولوژی جدید و سهیم کردن آن در سود عاید از سفرها در صنعت خود دارند، چون باعث می‌شود مسافران بیشتری ترغیب به سفر شوند و مستقیما اقدام به خرید بلیط یا رزور اتاق در هتل کنند. این اتفاقات خود رضایت مشتریان را در پی دارد. هرچند تکنولوژی جدید گاهی جنبه‌های ریسکی پیدا می‌کند، اما به‌طور کلی برای برندها و مسافران سودمند است.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع adweek

دیدگاه