کاتاپولت نویس؛ نیوزیلند ماجراجویانه تر از هر وقت دیگر

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
کاتاپولت نویس؛ نیوزیلند ماجراجویانه تر از هر وقت دیگر

نیوزیلند، پایتخت جهان از لحاظ گردشگری ماجراجویانه، هیجان‌انگیزتر از گذشته شد.

سرزمین هابیت‌ها و مکان ایده‌آل برای چتربازی، جایگاه خود را در صنعت گردشگری ماجراجویانه تقویت کرد و یک تیروکمان انسانی را به مجموعه جاذبه‌های ماجراجویانه‌ی خود اضافه کرد. دره‌ی نویس (Nevis Valley) در جزیره‌ی جنوبی نیوزیلند در نزدیکی کوئینستاون، خانه‌ی نخستین پرش جامپی تجاری در جهان، اکنون میزبان یکی دیگر از رویاهای دوستداران بازی‌های هیجان‌انگیز است: «کاتاپولت نویس» (The Nevis Catapult).

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نوعی از افرادی هستید که معتقدید که بانجی جامپینگ به اندازه‌ی کافی هیجان‌انگیز نیست، کاتاپولت بهترین راهی است که می‌توانید تا سر حد جنون، هیجان را تجربه کنید. کاتاپولت به هیچ وجه شبیه پرش با جامپی نیست که یک سقوط آزاد و برگشت‌های ارتجاعی به سمت بالا است، بلکه در این نوع تفریح، یک فرد به‌صورت مستقیم پرتاب می‌شود؛ به عبارت دقیق‌تر، فرد را در ارتقاع ۱۴۵ به شدت و به سمت جلو متری پرتاب می‌کنند.

هرگز نمی‌توان کاری مانند این را بدون ترکیب خلاقیت، جسارت، دیوانگی محض و البته، سال‌ها کار مهندسی، طراحی و آزمایش انجام داد

به گفته‌ی شرکت «AJ Hackett Bungy»، شرکتی که کاتاپولت نویس را راه‌اندازی کرده است، افراد شجاعی که این وسیله‌ی سرگرمی جدید را امتحان کرده‌اند، تنها در عرض ۱٫۵ ثانیه به سرعتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند. به‌طور کلی، این تجربه سه یا چهار دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد که این زمان بستگی به شتاب پرتاب دارد.

مسافرانی که علاقه‌مند به شرکت در این تجربه هستند، تنها در صورت استفاده از اتومبیل‌های AJ Hackett می‌توانند حق ورود به این ناحیه‌ی دور افتاده از دره‌ی نویس را به دست بیاورند تا در نهایت، مجهز به کمربند و کلاه ایمنی، پا به سفری هیجان‌انگیز بگذارند.

افتتاح رسمی این امکانات بعد از سه دهه برنامه‌ریزی و توسعه توسط گروه «AJ Hackett Bungy» محقق شد. هنری ون اسچ، یکی از بنیانگذاران این مجموعه در اعلامیه‌ای گفته است:

از اینکه اینجا هستم، بسیار هیجان‌زده‌ام. بعد از سال‌ها کار روی این ایده، امروز از کاتاپولت در پیش چشم جهانیان پرده‌برداری می‌کنم. احساس بی‌نظیری دارم و حتی شگفت‌زده هستم. این احساس، مثل هیچ احساس دیگری نیست.

ون اسچ، در حضور مهمان‌های ویژه و رسانه‌ها، به‌طور رسمی این کاتاپولت را افتتاح کرد و به‌عنوان اولین فرد، با استفاده از این دستگاه به بیرون پرتاب شد.

کاتاپولت نویس، جاذبه‌ی گردشگری جدید نیوزیلند، علاقه‌مندان به گردشگری ماجراجویانه را در ارتفاع ۱۵۰ متری با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به جلو پرتاب کند

کاتابولت نویس، روی یک سکو و در میان مجموعه‌ای از کابل‌ها و در کنار یک سرگرمی هیجان‌انگیز دیگر، «تاب نویس» (Nevis Swing) قرار گرفته است. آن ترکیبی از ارتفاع، پرواز، سرعت، ترس و قرقره‌هایی با سرعت بالا با قابلیت تنظیم سفارشی است که طی چندین سال تحقیق و پژوهش توسط تیم توسعه یافته است.

وان اسچ درباره شکل‌گیری این ایده گفت که زمانی این ایده به ذهن او رسید که در دهه‌ی ۱۹۸۰ به همراه دوستی که بعدها با همکاری هم Aj Hackett را پایه‌گذاری کردند، به فرانسه مسافرت کرده بود. او می‌گوید:

در سال ۱۹۸۸، بانجی را به جهان معرفی کردیم و نیوزیلند را به نقشه‌‌ی جهانی گردشگری ماجراجویی وارد کردیم. ۳۰ سال بعد، در کمال شگفتی همچنان در حال درنوردیدن مرزهای جهانی هستیم.

استفان انگلند-هال، مدیر اجرایی گردشگری نیوزیلند، می‌گوید:

هرگز نمی‌توان کاری مانند این را بدون ترکیب خلاقیت، جسارت، دیوانگی محض و البته، سال‌ها کار مهندسی، طراحی و آزمایش انجام داد.

دانلود ویدیو

مطالب مرتبط:

دیدگاه