۱۱ اثر یونسکو در فهرست آثار در معرض خطر قرار گرفت

سحر ارجمند
سحر ارجمند شنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۰
۱۱ اثر یونسکو در فهرست آثار در معرض خطر قرار گرفت

برخی از جاذبه‌های گردشگری با بازدید بیش از حد گردشگران و سوء مدیریت مواجه هستند و همین امر باعث شده است که یونسکو آن‌ها را در فهرست آثار در معرض خطر قرار دهد.

سازمان میراث جهانی یونسکو، هر سال بعضی از مکان‌ها و جاذبه‌های سراسر جهان را از لحاظ ارزش آن‌ها برای جهانیان، به‌خاطر چشم‌انداز طبیعی بی‌نظیر، سازه‌های مبتکرانه و اهمیت تاریخی که دارند، در فهرست خود قرار می‌دهد.

به‌تازگی برخی از جاذبه‌های معروف میراث جهانی یونسکو در شهرهایی مانند وین، بیت لحم و بندر لیورپول به فهرست آثار در معرض خطر یونسکو افزوده شده‌اند. در حال حاضر ۵۴ اثر یونسکو نیاز به توجه ویژه دارند. 

۱. پارک های ملی دریاچه تورکانا (Lake Turkana National Parks)

پارک های ملی دریاچه تورکانا

۲. مرکز تاریخی وین (Historic Centre of Vienna)

مرکز تاریخی وین

۳. حبرون یا شهر تاریخی الخلیل (Hebron/Al-Khalil Old Town)

حبرون یا شهر تاریخی الخلیل

سازمان یونسکو، گزارش‌های مربوط به اقدامات حفاظتی خواسته شده از ۱۵۷ مکان ثبت شده از سراسر جهان در فهرست این سازمان را منتشر کرد. تمامی این مکان‌ها به‌منظور حفظ اعتبار و نام خود باید از معیارهای حفاظتی و مدیریتی پیروی کنند. با این حال، با گذشت چندین سال در بسیاری از مناطق این اقدامات را رها کرده‌اند و در حال حاضر این اماکن در معرض خطر هستند.

یونسکو،‌ ۶۴ چالش را که این اماکن با آن مواجه هستند، شناسایی کرده است. سیستم مدیریت و برنامه‌های مدیریت، موقعیت مکانی و فعالیت‌های غیرقانونی از جمله این چالش‌ها هستند.

۴. مناطق باستان شناسی شحات، لپتیس مگنا و صبراته در لیبی (Archaeological sites of Cyrene, Leptis Magna, and Sabratha in Libya)

مناطق باستان شناسی شحات، لپتیس مگنا و صبراته در لیبی

۵. شهر قدیمی جنه (Old Towns of Djenné)

شهر قدیمی جنه

۶. نان مدال (Nan Madol) 

نان مندال

یونسکو همچنین بازدید بیش از حد گردشگران را به عنوان یکی از چالش‌های مناطق مشهور نام برده است. این حجوم گردشگران ناشی از سیستم‌های مدیریت ناکارآمد و تغییرات در جمعیت محلی و جامعه است. ۲۲ درصد از مکان‌های ثبت شده در فهرست میراث جهانی متحمل تاثیرات ناشی از گردشگری و ازدحام بازدیدکنندگان هستند.

۷. مرکز تاریخی شهر سبز (Historic Centre of Shakhrisyabz)

مرکز تاریخی شهر سبز

یونسکو، فهرست میراث جهانی در معرض خطر را منتشر کرد تا جامعه بین‌المللی را از شرایطی که باعث تهدید ویژگی‌های خاص آثار می‌شود، آگاه سازد و آن‌ها را ترغیب به انجام اقدامات اصلاحی کند.

۸. پارک ملی اورگلیدز (Everglades National Park)

پارک ملی اورگلیدز

۹. کلیسای زادگاه عیسی مسیح، بیت لحم (Birthplace of Jesus: Church of the Nativity and the Pilgrimage Route, Bethlehem)

 کلیسای زادگاه عیسی مسیح، بیت لحم

۱۰. شهر تجارت دریایی لیورپول (Liverpool– Maritime Mercantile City)

شهر تجارت دریایی لیورپول

۱۱. شهر قدیم قدس و دیوارهای آن (Old City of Jerusalem and its Walls)

شهر قدیم قدس

زمانی که یک جاذبه در معرض تهدید و تخریب قرار می‌گیرد، کمیته میراث جهانی کمک‌های فوری را از صندوق میراث جهانی به آن اختصاص می‌دهد. علاوه بر این، جامعه را با یک روش کارآمد، برای انجام اقدامات حفاظتی ویژه متعهد می‌کند.  

مطالب مرتبط:

دیدگاه