افزایش گردشگری داخلی تاثیری بر بیکاری نداشته است

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
افزایش گردشگری داخلی تاثیری بر بیکاری نداشته است

با وجود افزایش ۳۵ درصدی اقامت‌های شبانه در سال ۹۶، هنوز‌ هم نرخ بیکاری در شهرهای مقاصد گردشگری بسیار بالا است.

میزان اقامت‌های شبانه مسافران در سال ۹۶، ۱۷۵ میلیون نفر بوده که نسبت به سال ۹۵ که ۱۳۰ میلیون نفر بود،‌ افزایش ۳۵ درصدی داشته است. آمارها نشان می‌دهد میزان اقامت شبانه در بهار ۹۶، ۶۲ میلیون نفر، در تابستان ۸۵ میلیون نفر، در پاییز ۱۸ میلیون نفر و در زمستان ۱۲ میلیون نفر بوده است.

بنا به اعلام  محمد ثابت‌اقلیدی، مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، استان‌های پرطرفدار در این آمار به ترتیب خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، فارس، و گیلان بوده‌اند. همچنین استان‌های چهارمحال و بختیاری، همدان، آذربایجان شرقی، کرمان، گلستان، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویراحمد با استقبال ۵۰ درصدی مسافران نسبت به سال قبل مواجه بوده‌اند.

طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، استان‌های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، لرستان، استان‌ البرز، کرمانشاه، خوزستان و آذربایجان غربی، بالاترین نرخ بیکاری را در سال ۹۶ داشته‌اند.

برخی کارشناسان معتقد هستند که عدم مدیریت درست و بی‌اطلاعی گردشگران داخلی در زمینه خدمات گردشگری می‌تواند یکی از علت‌های این امر باشد. مهسا مطهر، راهنمای تور و عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران در این زمینه گفته است:

مردم نمی‌دانند در زمان گردشگری باید از کدام امکانات استفاده کنند. به همین دلیل با توجه به بی‌اطلاعی و همچنین کمبود امکانات، احساس می‌کنند اگر سنتی سفر کنند، بهتر است. بنابراین وقتی تقاضاکننده عمده وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری نیز در این عرصه به درستی صورت نمی‌گیرد.

او همچنین درباره نبود امنیت اقتصادی در سفر گرفته است:

وقتی اقامت در یک هتل به شبی ۴۰۰ هزار توامن می‌رسد، برای بسیاری از افراد پرداخت چنین رقمی مقدور نیست. در چنین شرایطی، یک گردشگر با یک مقایسه نسبی به این نتیجه می‌رسد که می‌تواند با مبلغی کمتر خدمات بهتری دریافت کند.

او با پیشنهاد افزایش سفرهای گروهی با تور این‌گونه می‌گوید:

نیروی انتظامی باید کمی دست تورگردان‌ها را برای سفرهای گروهی باز گذارد. بسیاری از گردشگران به دلیل مسائل حاشیه‌ای ترجیح می‌دهند با ماشین شخصی سفر کنند و در این شرایط آن‌ها کمتر ریسک رفتن به مناطق کمتر شناخته شده را می‌پذیرند. در صورتی که تورها می‌توانند از طریق مناطق بکر و ناشناخته کشور، بازار هدف درست کنند. به این ترتیب اشتغال در شهرهای کوچک نیز باعث مهاجرت معکوس می‌شود.

محسن حاجی‌سعید، عضو هیات‌مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری نیز در این‌باره گفته است:

برای اقشار کم‌‌درآمد که البته کم هم نیستند، می‌توان در فصول و زمان‌های خلوت، آفرهای ویژه با تخفیف‌های مناسب گذاشت تا آن‌ها ترغیب شوند از تور، هتل و مراکز اقامتی رسمی استفاده کنند. اما بسیاری از آژانس‌ها به دنبال لقمه‌های آماده و بلیت‌فروشی هستند.

به این ترتیب هر چند آمار گردشگران داخلی هر ساله افزایش می‌یابد، اما این ارقام به گونه‌ای نیست که بر اقتصاد گردشگری تاثیری داشته باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه