گران شدن بلیت پروازهای خارجی، مشکل اخیر مسافران ایرانی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
گران شدن بلیت پروازهای خارجی، مشکل اخیر مسافران ایرانی

پروازهای خارجی برای مقاصد ایرانیان در برخی مسیرها تا ۳ برابر، و در مسیرهای دورتر مانند ژاپن ۵ برابر شده است.

پس اعلام نرخ ارز ثانویه توسط دولت، شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیط‌های خود را با ارز آزاد محاسبه کرده و به ایرانی‌ها می‌فروشند. با این اقدام ایرلاین‌های خارجی، نه‌تنها نرخ بلیط هواپیما برای ایرانی‌ها بسیار گران تمام شده است، بلکه ایرلاین‌های ایرانی هم از آن‌ها تاثیر گرفته و تا دو برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

به این ترتیب، پرواز تهران به مالزی در نیمه دوم شهریور ماه با ایرلاین ایرانی ۳ میلیون تومان و با ایرلاین خارجی ۸ و نیم میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. پرواز تهران به رم نیز از چهار و نیم تا پنج و نیم میلیون تومان نرخ دارند. برای سفر به استانبول از تهران با ایرلاین خارجی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، و با ایرلاین داخلی یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد. سفر به پاریس نیز از دو میلیون تومان به ۳ و نیم میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

تفلیس هم از زمان لغو ویزا تاکنون مقصد گردشگری بسیاری از ایرانیان بوده است، اما اکنون با پروازهای خارجی ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، و در پروازهای داخلی هم صندلی خالی به‌ندرت یافت می‌شود. پرواز به بانکوک با ایرلاین داخلی دو و نیم میلیون تومان، و با ایرلاین خارجی ۶ و نیم میلیون تومان، پرواز به به صربستان با ایرلاین داخلی ۳ میلیون و با ایرلاین خارجی ۵ میلیون و پرواز به کیف پایتخت اکراین با ایرلاین همین کشور ۴ و نیم میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

نرخ پروازهای خارجی

این افزایش قیمت تنها شامل مقاصد نزدیک به ایران نیست، بلکه ایرانی‌ها برای سفر به کانادا با ایرلاین‌های خارجی باید ۱۲ میلیون تومان هزینه کنند. برای سفر به هیروشیما که تاکنون ۳ میلیون تومان بود و با دو بار توقف در مسیر، دور روز طول می‌کشد، باید ۱۵ میلیون تومان پرداخت کرد.

برای پرواز تهران به فرانکفورت که در ایرلاین‌های داخلی با قیمت دو میلیون تومان نمی‌توان صندلی خالی پیدا کرد، در ایرلاین‌های خارجی ۳ و نیم میلیون تومان نرخ دارد. تمامی نرخ‌های اعلام شده در گزارش اکونومی محاسبه شده و هرکدام دارای چند توقف در مسیر رفت و برگشت هستند. بنابراین در صورت انتخاب مسیر مستقیم این نرخ افزایش پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر امکان پرداخت مبالغ پرواز به‌صورت ریالی امکان‌پذیر است، اما پس از ارائه بسته جدید ارزی  و اعلام نرخ ۸ هزار تومانی دلار در بازار ثانویه، نرخ پروازها نیز دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی دراین‌باره گفته است:

برخی از افراد سودجو زمانی که ارز مسافرتی داده می‌شد، پروازها را خریداری کردند و اگر می‌خواستید در روزهای اول شهریورماه به سفر خارجی بروید باید پروازی می‌گرفتید که یک یا دو توقف داشت. چون برخی از افراد از رانت استفاده می‌کردند. بنابراین پرواز مستقیم به دست نمی‌آوردید، اما اکنون علاوه بر این مشکل، نرخ بلیط‌ها نیز به‌شدت افزایش یافته است. 

او در ادامه گفت:

اکنون اگر کسی با ایرلاین خارجی تماس بگیرد و بلیط بخواهد حتما اول می‌شنود که می‌گویند سیستم باز نیست یا اگر بلیتی بفروشند چند برابر قیمت است.

مطالب مرتبط:

منبع مهر نیوز

دیدگاه