برای سفر به اندونزی پس از زلزله، به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
برای سفر به اندونزی پس از زلزله، به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

زلزله روز ۵ آگوست در اندونزی، ۳۴۷ نفر تلفات داشت و از آنجا که این کشور روی گسل زلزله قرار دارد، بهتر است در زمان سفر به این کشور درباره حوادث پس از زلزله مطلع باشید.

زلزله‌ای به بزرگی ۶٫۹ ریشتر جزایر معروف بالی و لومبوک اندونزی را در ۵ آگوست لرزاند و منجر به کشته شدن ۳۴۷ نفر و آواره شدن ۲۰ هزار نفر شد. این زمین‌لرزه درست یک هفته پس از زلزله ۶٫۴ ریشتری ۲۹ جولای بود که ۱۷ کشته برجا گذاشت. این زلزله روی جزیره بالی که در غرب لومبوک قرار دارد نیز بی‌تاثیر نبوده است و باعث مرگ ۲ نفر شد.

اگر قصد سفر به اندونزی دارید یا برای اقامت در جزیره بالی، جا رزرو کرده‌اید، بهتر است درباره اندونزی پس از زلزله بیشتر بدانید.

زلزله اندونزی

آیا فرودگاه‌های اندونزی باز هستند؟

سخنگوی فرودگاه بین‌المللی بالی یکشنبه شب به جاکارتا پست گفت:

علی‌رغم آسیب‌های جزئی که طی ۲۴ ساعت تعمیر خواهند شد، به خطوط اصلی فرودگاه بین‌المللی بالی هیچ آسیبی وارد نشده است. فرودگاه بین‌المللی لومبوک (Lombok International Airport) نیز برنامه پرواز منظم خود را از سر گرفته است و مسافران می‌توانند بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کنند.

آیا هشدار سونامی اعلام شده است و زلزله‌های بیشتری رخ خواهد داد؟

پس از زمین‌لرزه یکشنبه شب، دولت اندونزی هشدار سونامی صادر کرد که بعدا لغو شد. از زمان وقوع زلزله، حداقل چندین مورد پس‌لرزه اتفاق افتاده است که طبق گزارش نیویورک تایمز، بزرگی یکی از آن‌ها در روز دوشنبه، ۶ آگوست به ۵٫۴ ریشتر می‌رسید. از آنجا که اندونزی در «حلقه آتش» قرار دارد (جایی که ۹۰ درصد زمین‌لرزه‌های دنیا در آن رخ می‌دهد)، همیشه خطر وقوع زلزله وجود دارد.

آیا هتل‌های بالی فعالیت عادی خود را دارند؟

زلزله اندونزی

با اینکه چندین هزار گردشگر خارجی از جزایر گیلی (Gili Islands) در ساحل شمال غربی لومبوک تخلیه شدند، اما به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از تفرجگاه‌های اصلی بالی تحت تاثیر زلزله قرار گرفته باشند. در هر صورت قبل از رفتن به فرودگاه، با محل اقامت خود تماس بگیرید تا از باز بودن و عدم خسارت به آن اطمینان پیدا کنید.

پس از زلزله چه باید کرد؟

اگر در زمان وقوع زلزله، به این جزایر سفر کرده‌اید، حتما منتظر پس‌لرزه‌های آن در طول ساعات، روزها و حتی هفته‌های بعد باشید و از ساختمان‌های آسیب‌دیده و ویرانه‌ها فاصله بگیرید. در صورتی که نزدیک به یک سازه آسیب‌دیده قرار دارید، به دلیل احتمال آسیب به لوله‌های گاز، از کبریت یا فندک استفاده نکنید. علاوه بر این، زلزله ممکن است باعث وقوع سونامی و سیل شود، به همین دلیل نباید بعد از زلزله به ساحل بروید.

چطور می‌توان به بازماندگان زلزله کمک کرد؟

زلزله اندونزی

در چنین لحظاتی می‌توانید به کسانی که خانه و زندگی‌شان در اثر زلزله دچار آسیب شده است، کمک کنید. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، سازمان ملی مدیریت بحران اندونزی اعلام کرده است:

در حال حاضر حداقل ۱۸ روستا در شمال لومبوک نیازمند کمک هستند، چرا که حدود ۸۰ درصد از ساختمان‌ها در اثر زلزله تخریب شده‌اند. ارتش در حال باز کردن جاده‌های منتهی به این روستاها است که در اثر آوار و ریزش سنگ مسدود شده‌اند. سازمان خیریه آکسفام (Oxfam) با حضور در منطقه، به عرضه آب آشامیدنی سالم و پناهگاه به ۵۰۰۰ بازمانده این زلزله پرداخته است؛ هر چند هزاران نفر همچنان بدون سرپناه و نیازمند آب آشامیدنی، غذا، تجهیزات پزشکی و لباس هستند. ۱۰۰ داوطلب صلیب سرخ نیز در محل حضور دارند و انتظار می‌رود ۱۴۰ نفر دیگر برای ارائه کمک‌های امدادی به این افراد ملحق شوند.

 

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه