فرودگاه بزرگ استانبول اکتبر سال جاری افتتاح می شود

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
فرودگاه بزرگ استانبول اکتبر سال جاری افتتاح می شود

انتظار می‌رود که فرودگاه جدید استانبول پس از تکمیل به شلوغ‌ترین فرودگاه جهان تبدیل بشود و سالانه، ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ مسافر را ترانزیت کند.

روز ۲۹ اکتبر برابر با روز جمهوری ترکیه، فاز اول فرودگاه جدید استانبول در فاصله‌ی ۲۲ مایلی در شمال مرکز شهر افتتاح خواهد شد. IGA، شرکتی که مسئولیت اداره‌ی این فرودگاه را برای ۲۵ سال آینده به عهده گرفته است، اعلام کرد که اولین فاز از چهار فاز این پروژه، شامل سه باند فرودگاه و یک ترمینال است که ظرفیت ۹۰٬۰۰۰٬۰۰۰ مسافر (۹۰ میلیون) را در هر سال دارد.

فرودگاه جدید بین المللی استانبول با وسعت ۲۹٫۵ مایل مربع، مساحتی بیشتر از جزیره‌ی منهتن دارد. این فرودگاه که ۶ باند دارد که ظرفیتی بیش از ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ مسافر (۲۰۰ میلیون مسافر) سالیانه را دارد، شلوغ‌ترین فرودگاه جهان خواهد بود. در حال حاضر، این عنوان متعلق به فرودگاه بین المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا است که ۱۰۴٬۰۰۰٬۰۰۰ مسافر (۱۰۴ میلیون) را در سال ۲۰۱۷ از طریق ترمینال‌های خود انتقال داده است. در سال ۲۰۱۷، فرودگاه بین المللی آتاتورک، قطب فعلی پروازی استانبول، ظرفیت ۶۴٬۰۰۰٬۰۰۰ مسافر (۶۴ میلیون) را دارد؛ اما این فرودگاه قدیمی اکنون دیگر به حداکثر ظرفیت خود رسیده است؛ به همین علت ساخت فرودگاه جدیدی در دستور کار قرار گرفت.

فرودگاه استانبول

طرحی کامپیوتری از فضای داخلی فرودگاه جدید

رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، گفت:

هنگامی که فرودگاه جدید باز شود، همه پروازها به آن منتقل خواهند شد و فرودگاه آتاتورک به یک پارک با کاربری عمومی به نام «باغ مردم» تغییر کاربری خواهد داد.

ترمینال فرودگاه جدید طوری ساخته شده است که بازتابی از سبک مساجد و حمام‌های استانبول باشد، درحالی‌که برج کنترل ??????? الهام‌گرفته از یک گل لاله است که یکی از نمادهای سنتی استانبول است.

فرودگاه استانبول

برج کنترل ترافیک با نمایی به شکل یک گل لاله ساخته شده است

همچنین، هتلی با ۴۵۱ اتاق در این فرودگاه گنجانده شده است که اتاقک‌هایی کوچک موسوم به پاد (pod) دارد. این پنجمین هتل فرودگاهی یوتل است که از ویژگی‌هایی برخوردار است که هم‌اکنون در فرودگاه هیترو و فرودگاه گاتویک لندن، اسخیپول آمستردام و شارل دوگل پاریس به چشم می‌خورند.

فرودگاه جدید که گفته می‌شود هزینه‌ی راه‌اندازی آن در حدود ۱۲٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار (۱۲ میلیارد دلار) است، بازتابی از رشد اقتصادی اخیر ترکیه است؛ اما ساختن آن بدون دردسر هم نبود. نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرده است که نه تنها روستاییان را از زمین‌های خود رانده‌اند تا فضای کافی برای ساختن فرودگاه مهیا کنند، بلکه خیلی از شرکت‌های ساختمانی که از منابع عمومی برای ساخت فرودگاه پول دریافت کرده بودند، ارتباط نزدیکی با رئیس جمهور اردوغان دارند.

مطالب مرتبط:

منبع afar

دیدگاه