بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

بمبئی در زبان هندی به معنای ساحل خوب است. برای آگاهی از بهترین زمان سفر به این شهر زیبای هندی در این مقاله با ما بخوانید.

بمبئی، پایتخت مهاراشترا، یکی از ایالات کشور هند و دارای حدود سیزده میلیون نفر جمعیت است. این شهر، مرکز تجاری هند و یک پلت فرم مالی جهانی است. بسیاری از استودیوهای تلویزیونی و سینمایی بالیوود در بمبئی قرار دارند. همچنین استاندارد زندگی در این شهر به نسبت دیگر مناطق هند، بالا است.

مکان‌های بی‌شماری برای دیدن در بمبئی وجود دارند که در میان آن‌ها می‌توان به باغ‌های معلق بمبئی (Hanging Gardens of Mumbai)، ساختمان باشکوه پایانه چاتراپاتی شیواجی (پایانه ویکتوریا)، موزه پرنس ولز (Prince of Wales Museum)، دروازه هند با مشخصه‌های سبک هندی موریشن (Indo-Mauritian)، فواره فلورا در مرکز شهر و همچنین پارک ملی سانجی گاندی با پلنگ‌ها و صدها گونه از پرندگان و غار فیل (Elephant Grotto) با مجسمه‌های قرن ششمی، اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

پیچ و خم‌های بازارهای هندی پر از عطرهای آروماتیک و رنگ‌های زنده، پر از زندگی و مردمانی هستند که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند. در معابد توقفی داشته باشید، در آرامش آن‌ها غرق شوید و مراسم‌های مذهبی را نظاره کنید.

رفتن به ساحل چوپاتی (Chowpatty) و جوهو (Juhu) که بسیار بزرگ و محبوب هستند را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید ماه‌های ژوئن تا سپتامبر (۱۱ خرداد تا ۸ مهر)، دوره بسیار گرم و بارانی این شهر هستند که می‌توانند به کلی سفر شما را خراب کنند. برای تردد در سطح شهر تا زمانی که متروی شهر بمبئی تکمیل شود می‌توانید از تاکسی و ریکشاها استفاده کنید که هم در دسترس و هم سریع هستند.

برای برنامه‌ریزی یک سفر فراموش نشدنی به بمبئی می‌توانید به تورهای گردشگری این شهر، رجوع کنید.

بهترین زمان سفر به بمبئی بر اساس آب و هوا

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

بهترین زمان سفر به بمبئی بر اساس آب و هوا، نوزدهم فوریه تا ششم می (۳۰ بهمن تا ۱۶ اردیبهشت) و ۲۹ اکتبر تا ۲۳ دسامبر (۷ آبان تا ۲ دی) است.

بمبئی در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۲۱ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در بمبئی در زمان‌های مختلف سال کمی تغییر می‌کند. با توجه به رطوبت، هوا در بیشتر سال گرم و احتمال بارش باران و یا برف در تمام سال کم است. بمبئی در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۲۱ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه می، اکتبر و آوریل به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اواخر ماه می تا اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) با دمای میانگین ۳۵٫۲ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۷٫۹ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به بمبئی بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به بمبئی بر اساس بارش باران یا برف

اگر به دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلیمتر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژانویه، فوریه و مارس به بمبئی بروید. کمترین احتمال بارش باران در اوایل ماه ژانویه (اواسط دی) است.

بهترین زمان سفر به بمبئی بر اساس رطوبت و وزش باد

بمبئی دارای ماه‌های مرطوب زیاد و ماه‌های مرطوب معتدل در نیمه دیگر سال است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۴۴٫۱ درصد، ماه دسامبر و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۸۱٫۸ درصد، جولای است.

وزش باد در بمبئی، معمولا آرام است. پربادترین ماه‌های سال، جولای و سپس ژوئن و آگوست هستند. باد ماه جولای با سرعت ۱۵٫۶ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم آرام به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در بمبئی در میانه ماه جولای، ۲۷ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به بمبئی بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری بمبئی، سپتامبر و سپس دسامبر و ژوئن هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری بمبئی، آگوست است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به بمبئی بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی گرم می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۳۳ تا ۳۴٫۶ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران به صورت متوسط صفر روز بارش موثر در فصل بهار است.

فصل بهار، از فصول خلوت گردشگری بمبئی است.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی بسیار گرم هستند. این ماه‌ها با ۱۴ تا ۲۲ روز بارش موثر در ماه، میزان بارش زیادی را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا آگوست، فصل خلوت گرشگری بمبئی هستند، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۳۰٫۵ تا ۳۵٫۲ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، آب و هوایی معتدل برای شهر رقم می‌زند. حدودا در هر ماه به صورت میانگین ۱ تا ۱۵ روز بارش موثر برف و یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در بمبئی است، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۳۰٫۵ تا ۳۳٫۷ درجه سانتی‌گراد در بمبئی برای مسسافران گرمادوست بسیار دلچسب است. به صورت میانگین صفر روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان دومین زمان شلوغ گردشگری بمبئی است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایده‌آل برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

بهترین زمان سفر به بمبئی بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

بمبئی دارای فستیوال‌های سازماندهی‌شده سنتی، مذهبی، ایالتی و ملی بسیاری است که یک یا چند جنبه از زندگی بشر، روابط یا سنت‌های باستانی را به مخاطبان، نشان می‌دهند. بسیاری از این جشنواره‌ها مانند داسارا، شیوراتری، کریسمس، بودا پورنیما و غیره، در سراسر کشور جشن گرفته می‌شوند. در ادامه برخی از محبوب‎‌ترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

گودی پادوا (Gudhi Padava)

گودی پادوا، سال نوی مهاراشترایی در اولین روز ماه شیترا (ماه مارس تا آوریل) در تقویم هندوها، یک روز پر از جشن و شادی است. مردم در این روز زود از خواب برمی‌خیزند و خانه‌های خود را تزئین می‌کنند.

گودی پادوای سال ۲۰۱۹ در تاریخ ۲۲ مارس (۲ فروردین ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

روز نارگیل

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

ناریل پورنیما (Nariel Purnima) یا روز نارگیل در ماه آگوست، جشنی برای پایان طوفان‌های موسمی و تقدیر از ماهیگیران بومی است.

جشن رکشابندان

جشن رکشابندان هر سال در ماه آگوست در سراسر کشور هند برگزار می‌شود. این جشن نماد عشق خواهر به برادر است. در این جشن زنان خود را آراسته و لباس‌های مرتب و زیبا می‌پوشند و سپس به دیدار مردی که به عنوان برادر خویش انتخابش کرده‌اند، می‌روند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

گونش چاتورتی (Ganesh Chaturthi)

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

گونش چاتورتی هر سال در ماه سپتامبر به مدت ۱۱ روز به مناسبت سالگرد تولد گانشا، خدای خرد هندوها برگزار می‌شود. چاتورتی آخرین روز این جشن است که به خدای با سر فیل اختصاص دارد. هزاران نفر که بت گانشا را در دست دارند به سمت ساحل رفته تا آن را به دریا بیندازند. این مراسم با طبل‌ها، آهنگ‌های مذهبی و رقص همراه است و پایان جشنواره را نشان می‌دهد.

دیوالی

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

دیوالی یک جشنواره پنج روزه هندوها است که در سراسر هند در ماه اکتبر تا نوامبر اجرا می‌شود. طی روزهای قبل از جشن، تمام خانه‌ها پاکیزه و مرتب شده و پنجره‌ها برای خوشامدگویی به لاکشمی، الهه توانگری و کامیابی گشوده می‌شوند. گل آرایی و آتش بازی، این فستیوال را که پیام‌آور شادی، نشاط و خوشبختی در سال جدید است، از شکوه و زیبایی خاصی برخوردار می‌کند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

بناگانگا (Banganga)

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

فستیوال بانگانگا یک فستیوال موسیقی فانتزی است که توسط انجمن توسعه گردشگری مهاراشترا در ماه ژانویه به صورت سالیانه در اطراف حوض بانگانگا برگزار می‌شود. در طول این رویداد، هنرمندان برتر از سراسر کشور با برگزاری کنسرت‌های موسیقی کلاسیک و علاقه‌مندان به فرهنگ گرد هم می‌آیند.

فستیوال الفانتا

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

جزیره الفانتا (Elephanta Island)، خانه غارهای باشکوه الفانتا، غارنگاره‌های زیبا، مجسمه‌ها و معبد لرد شیوا، خدای هندو در یازده کیلومتری شهر بمبئی واقع شده است. فستیوال الفانتا هر سال در ماه فوریه با گرد هم آوردن رقاصان مشهور و موزیسین‌ها زیر نور ستارگان برگزار می‌شود.

بمبئی؛ آب و هوا و اقلیم

بهترین زمان سفر به بمبئی؛ مقر بالیوود در کشور هند

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در بمبئی

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۲۸٫۳۰٫۳
فوریه۲۸٫۳۰٫۳
مارس۳۰۰٫۳
آوریل۳۱٫۷۰
می۳۲٫۸۱٫۸
ژوئن۳۱٫۷۴۸٫۵
جولای۲۹٫۴۶۱٫۷
آگوست۲۹٫۴۳۴
سپتامبر۲۹٫۴۲۶٫۴
اکتبر۳۱٫۷۶٫۴
نوامبر۳۱٫۷۱٫۳
دسامبر۳۰٫۶۰٫۳

میانگین ماهیانه دما و بارش در بمبئی

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۲۷٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۷٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۶٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۶ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
فوریه۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
مارس۲۹٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۹٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۸٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
آوریل۳۱٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۳۰٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۳۰٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
می۳۲٫۵ سانتی‌گراد- ۱٫۴ سانتی‌متر۳۲٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۹ سانتی‌متر۳۲ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۳۱٫۷ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر
ژوئن۳۱٫۴ سانتی‌گراد- ۳۶٫۸ سانتی‌متر۳۱٫۲ سانتی‌گراد- ۲۵٫۲ سانتی‌متر۳۰٫۹ سانتی‌گراد- ۱۳٫۵ سانتی‌متر۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر
جولای۲۸٫۸ سانتی‌گراد- ۵۸٫۴ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۵۵٫۱ سانتی‌متر۲۷٫۷ سانتی‌گراد- ۵۱٫۸ سانتی‌متر۲۷٫۱ سانتی‌گراد- ۴۸٫۵ سانتی‌متر
آگوست۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۷٫۱ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۰٫۲ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱۳٫۲ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۶٫۳ سانتی‌متر
سپتامبر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۴٫۵ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۲٫۶ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۲۰٫۷ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱۸٫۸ سانتی‌متر
اکتبر۳۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۴ سانتی‌متر۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۳۰ سانتی‌گراد- ۸٫۶ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱۳٫۶ سانتی‌متر
نوامبر۳۱٫۷ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر۳۱٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر۳۱٫۷ سانتی‌گراد- ۲٫۵ سانتی‌متر۳۱٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۸ سانتی‌متر
دسامبر۳۰٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۱ سانتی‌متر۳۰٫۱ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۲۹٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۲۹٫۵ سانتی‌گراد- ۰٫۷ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در بمبئی

چه زمانی به بمبئی برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۲۰۲۹۱۲۳۳۰
فوریه۲۰۲۹۱۲۳۷۰
مارس۲۳۳۱۱۷۳۷۰
آوریل۲۵۳۳۲۰۳۹۰
می۲۸۳۴۲۳۳۵۱
ژوئن۲۷۳۳۲۱۳۸۱۴
جولای۲۶۳۰۲۲۳۵۲۱
آگوست۲۵۳۰۲۲۳۳۱۹
سپتامبر۲۵۳۰۲۲۳۴۱۳
اکتبر۲۵۳۳۲۱۳۷۳
نوامبر۲۴۳۳۱۸۳۵۱
دسامبر۲۲۳۲۱۳۳۵۰

حداقل و حداکثر دما در بمبئی

هزینه روزانه توریستی در بمبئی

هزینه یک روز اقامت در بمبئی حدودا ۵۱۵ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به این که در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به بمبئی سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در بمبئی انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه