بهترین زمان سفر به ایروان؛ یادبود معماری دوران شوروی در ارمنستان

نگین توکلی
نگین توکلی شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۵
بهترین زمان سفر به ایروان؛ یادبود معماری دوران شوروی در ارمنستان

بهترین زمان سفر به ایروان، پایتخت کشور ارمنستان و واقع بر امتداد روز هرازدان، بر اساس آب و هوا و فصول، چه زمانی از سال است؟

ایروان، پایتخت کشور ارمنستان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر که در قرن هشتم قبل از میلاد مسیح تاسیس شده است، در بخش غربی کشور در ارتفاع تقریبا هزار متری از سطح دریا قرار دارد و توسط کوه آرارات (Mount Ararat) احاطه شده است.

در حال حاضر، ایروان پس از تجربه یک تاریخ آشفته و دردناک، با نرخ رشد ثابت، در حال پذیرفتن تمدن غربی است. این شهر با زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خشک و گرم، دارای اقلیم قاره‌ای است.

از آغاز هزاره سوم، این شهر در حال تلاش برای ترویج گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه آن است و تا اندازه زیادی موفق بوده است؛ به‌طوری که امروزه سفر به ارمنستان و ایروان از سفرهای محبوب در منطقه به شمار می‌روند. این شهر با توجه به رنگ صورتی سنگ‌های آن، باغ‌های بسیار و این حقیقت که بر فراز هفت تپه گسترش یافته است، جذابیت غیرقابل انکاری دارد.

ایروان

در ایروان با پارک‌ها و چشمه‌ها، کافه‌ها و مجسمه‌ها روبه‌رو خواهید شد؛ به‌هیچ‌وجه فرصت بازدید از خانه اپرا و کلیسای زیبای شهر، بنای مادر ارمنستان (Mother Armenia) و همچنین بناهای تاریخی بی‌شمار از دوره حکمفرمایی شوروی را از دست ندهید.

برخی موزه‌های ایروان از جمله گالری ملی ارمنستان (National Gallery of Armenia)، موزه نسل‌کشی ارامنه (the Armenian Genocide Museum) و ماتناداران (Matenadaran) یا موزه سرگئی پاراجانف (Parajanov Museum) ارزش بازدید را دارند. برای گردشگری خانوادگی می‌توانید سری به باغ وحش ایروان یا پارک آبی دنیای آبی (Waterworld water park) بزنید.

مترو و تراموا در مسیرهای داخل شهری، حمل و نقل را تسهیل کرده‌اند. ایروان همچنین دارای یک فرودگاه بین‌المللی است.

بهترین زمان سفر به ایروان بر اساس آب و هوا

ایروان

بهترین زمان سفر به ایروان بر اساس آب و هوا، شانزدهم آوریل تا بیست و چهارم ژوئن (۲۷ فروردین تا ۳ تیر) و سوم سپتامبر تا بیست و یکم اکتبر (۱۲ شهریور تا ۲۹ مهر) است.

ایروان در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۴۰ از ۱۰۰ را دارا است

میانگین دمای هوا در ایروان به‌صورت باورنکردنی متفاوت است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه‌ای از سال سرد و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال محتمل است. ایروان در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۴۰ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه ژوئیه، اوت و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اواخر ماه ژوئیه (اوایل مرداد) با دمای میانگین ۳۵٫۱ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۰٫۱ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به ایروان بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم، به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به ایروان بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش موثر نیست (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژوئیه، سپتامبر و آوریل به ایروان بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواسط ماه ژانویه (اواخر دی) است.

بهترین زمان سفر به ایروان بر اساس رطوبت و وزش باد

ایروان دارای ماه‌های مرطوب زیاد و در مقابل ماه‌های خشک است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۲۸٫۵ درصد، ماه اوت و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۱٫۷ درصد، ژانویه است.

وزش باد در ایروان، معمولا بسیار آرام است. پربادترین ماه‌های سال، ژوئیه و سپس اوت و ژوئن هستند. باد ماه ژوئیه با سرعت ۱۱٫۵ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در ایروان در میانه‌های ماه ژوئیه، ۳۱٫۱ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به ایروان بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری ایروان، ژوئیه و سپس مارس و آوریل هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود رار رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری ایروان، ژانویه است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید. قیمت تورها نیز در این زمان کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید تورهای ارزان‌تری را پیدا کنید بدون مواجه شدن با ازدحام گردشگران، از سفر به این کشور لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به ایروان بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

ایروان

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی معتدل می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۱۰٫۴ تا ۲۸٫۸ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۲ تا ۶ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری ایروان است و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت و گذار با حضور بکم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

ایروان

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و بسیار گرم هستند. این ماه‌ها با ۰ تا ۳ روز بارش موثر در ماه، کمترین میزان بارش در سال را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در ایروان هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

ایروان

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۹٫۳ تا ۳۲٫۳ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس راحتی و معتدل بودن القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۰ تا ۷ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز از فصول خلوت گرشگری ایروان است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

ایروان

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۱٫۳- تا ۱۰٫۴ درجه سانتی‌گراد در ایروان بسیار سرد است. به‌صورت میانگین ۲ تا ۳ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، فصل خلوت گردشگری ایروان است.

بهترین زمان سفر به ارمنستان بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

برای لذت بردن از مهمان‌نوازی و کاوش در فستیوال‌های سالانه‌ای که در ارمنستان و منطقه ناگورنو قره باغ (Nagorno-Karabakh) برگزار می‌شوند به این کشور زیبا بیایید و به جمعیتی که هر سال به این فستیوال‌ها می‌آیند بپیوندید. در رویدادهای فرهنگی و ورزشی، نمایش فیلم، نمایشگاه‌های ویژه، پیشنهادها غذایی خوشمزه، موسیقی فولکلور، رقص و دیگر فعالیت‌ها شرکت کنید.

یک روز اوقات فراغت خود را به‌همراه دوستان و خانواده، صرف تماشا کردن صنایع دستی زیبا یا گشت و گذار در نمایشگاه‌هایی که تاریخ ارمنستان را به شما نشان خواهند داد، کنید.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

روز جاز ایروان

ارمنستان

جاز یک سبک موسیقی است که در جوامع آفریقایی - آمریکایی نیواورلئان به‌وجود آمد. ارمنستان یک کشور فرهنگی است و جای تعجب نیست که در اینجا بهترین فستیوال‌های جاز و رویدادها برگزار می‌شوند.

اولین گروه جاز در ارمنستان در سال ۱۹۳۶ تشکیل و ارکستر جاز کشور ارمنستان در سال ۱۹۳۸ تاسیس شد. این ارکستر اولین ارکستر اتحاد جماهیر شوروی بود.

روز جاز ایروان هر سال در ماه آوریل، گروه‌های جاز و موسیقی ارمنستان و بین‌المللی را در ایروان گرد هم می‌آورد تا با یکدیگر به جشن و پایکوبی بپردازند و نقش مهم آن به‌عنوان یک نوع ارتباطی که فراتر از تفاوت‌ها است را درک کنند. محل برگزاری این فستیوال در کاسکاد ایروان (Cascade Complex) است.

فستیوال دلمه (DOLMA FESTIVAL)

هنابرد (Hnaberd) یک سکونتگاه مسکونی در ارمنستان واقع در استان آراگاتسوتن در ۳۵ کیلومتری ایروان، هر سال در ماه می میزبان فستیوال دلمه است؛ غذایی که با برگ مو (انگور) و دیگر سبزیجات به‌همراه انواع مواد تشکیل‌دهنده آماده می‌شود.

شما با تنوع زیادی در انتخاب نوع دلمه خود در این فستیوال روبه‌رو خواهید بود. آماده‌سازی دلمه در هر استان روش خاص خودش را دارد و بو و طعم آن به‌دلیل استفاده از مجموعه‌ای متفاوت از ادویه‌جات و گیاهان، بسیار متفاوت است. موسیقی سنتی، آواز خواندن و رقصیدن نیز از جمله برنامه‌های این فستیوال هستند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال پشم چینی گوسفندان (SHEEP SHEARING FESTIVAL)

ارمنستان

سازمان مردمی آژانس توسعه استراتژیک (Strategic Development Agency (SDA) NGO)، یک فستیوال پشم چینی گوسفندان سالانه در ماه ژوئن در روستای زیبای خات (Khot) در استان سایونیک (Syunik Province) در ۲۰۰ کیلومتری ایروان را سازماندهی می‌کند.

هدف اصلی برگزاری این فستیوال، ارتقای محصولات محلی، سنت‌ها و فرهنگ استان‌های سایونیک و وایوتس دیزور (Vayots Dzor) و همچنین ارتقای گردشگری شهری است که برای هر دو منطقه توسعه اقتصادی به‌همراه می‌آورد.

از برنامه‌های این فستیوال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک فرد مجرب در پشم چینی گوسفند از بریتانیا و گرجستان، کلاس‌هایی برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان جشنواره، برگزار می‌کند؛
  • یک مسابقه پشم چینی گوسفندان بین بهترین پشم چینان منطقه برگزار می‌شود؛
  • نمایشگاه ارتقای محصولات تولید بومی، نوشیدنی‌ها و غذاهای خانگی از جوامع محلی سایونیک و وایوتس دیزور؛
  • موسیقی زنده، اجرای دی جی، مسابقات و بازی‌های تعاملی برای کودکان. تمام مهمانان به فود کورت، کافه و زمین بازی دسترسی دارند.

فستیوال نان در کوهستان (BREAD IN THE MOUNTAINS FESTIVAL)

ارمنستان

نان در ارمنستان یک غذای مقدس است، بنابراین ارمنی‌ها تمام انواع نان را پرستش می‎کنند. وقتی آن‌ها تکه نانی روی زمین می‌بینند، آن را برمی‌دارند و در یک محل تمیز می‌گذارند. در مسیحیت، نان به‌عنوان بدن مسیح محسوب می‌شود، به همین دلیل ارمنی‌ها نان را عبادت می‌کنند.

فستیوال نان در کوهستان از جمله برنامه‌های سه ماهه تابستانی، هر سال در ماه ژوئن در تامو پارک (TUMO Park) ایروان برگزار می‌شود. شعار این فستیوال غذا، «ایروان در طعم‌ها» است.

فستیوال نان در کوهستان، یک روز جشن تعطیلات سنتی و آیینی غذاهای ارمنی و دیگر گروه‌ها است. برای لذت بردن از غذاهای خوشمزه و برنامه‌های زنده سرگرمی به هزاران نفر در این فستیوال بپیوندید.

از جمله نان‌های پخته شده در این فستیوال می‌توان به لواش، ماتناکاش (نان خمیر ترش سنتی و شبیه به بربری)، نان هرازدان (Hrazdan)، نان سنگک و لوشیک (شبیه به تافتون) اشاره کرد.

فستیوال شاتوت سایونیک (THE SYUNIK MULBERRY FESTIVAL)

ارمنستان

فستیوال شاتوت سایونیک، هر سال در پارک منطقه‌ای گوریس (Goris Regional Park) در روستای زوراتس کارر (Zorats Karer) در استان سایونیک در ماه ژوئیه برگزار می‌شود. هدف اولیه این فستیوال، معرفی پارک گوریس به‌عنوان یک مقصد جذاب گردشگری و تقویت زندگی اجتماعی و اقتصادی جوامع اطراف منطقه است.

هر جامعه در پارک نمایندگی خواهد داشت و به بازدیدکنندگان غذاهای ملی و منطقه‌ای، به‌ویژه محصولات شاتوت از جمله نوشیدنی شاتوت، شاتوت خشک شده و دوشاب (شهد شاتوت) را ارائه می‌دهد.

فستیوال وارداوار (VARDAVAR FESTIVAL)

ارمنستان

وارداوار یا وارتاوار، یکی از جشن‌های مهم کلیسای حواری ارمنی و از جشن‌های مشترک آشوریان و ارمنیان است.

فستیوال وارداوار یا جشن آب هر سال در هشتم ماه ژوئیه (ششم مرداد) در شهر ایروان برگزار می‌شود. کلمه وارداوار دو معنی دارد؛ شعله‌ور شدن گل رز و خیس‌شدن با آب. طبق افسانه‌ها، آستقیک (دومین ایزد بانوی ارمنیان پس از آناهید (اساطیر ارمنی) است که ایزد عشق، آب، غم و سهولت بوده است)، عشق را در سراسر کشور ارمنستان با پاشیدن آب به رنگ رز و هدیه دادن گل سرخ، پخش کرده است. واهاگن (والاترین مقام در اساطیر ارمنی، ایزد جنگ، شجاعت و فتح و پیروزی است) از این عشق نگهداری و محافظت کرد و همیشه با شیطان در حال جنگ بود.

این جشن اسطوره‌ای، پس از پذیرش مسیحیت به وارداوار روزهای مدرن تغییر شکل یافت.

ارمنیان به هنگام برگزاری جشن آستقیک به آن ایزدبانو گل نثار می‌کردند. در روایتی گفته می‌شود که گل سرخ قبلا به رنگ سفید بوده‌، سپس روزی که خار گل سرخ پای آستقیک را زخمی کرد و خون او بر گل چکید، گل رنگ عوض کرد و دیگر همیشه به رنگ سرخ است. از پرندگان نیز، کبوتر به او منسوب بوده چون بنابر روایات کتبی در روز برگزاری جشن وارداوار که مخصوص او است، بنابر عادت کبوتر هوا می‌کردند. در آن روز به او گل سرخ هدیه می‌کردند، و در آن روز مردم به همدیگر آب می‌پاشیدند.

در این جشن، از اول صبح همه به هم آب می‌پاشند. اگر در این روز در ارمنستان بودید، از اینکه کسی به شما آب پاشید، ناراحت نشوید، زیرا این یکی از سنت‌های به‌خوبی حفظ شده نسل به نسل در این کشور است.

فستیوال بین‌المللی فیلم طلایی آپریکوت ایروان (GOLDEN APRICOT YEREVAN INTERNATIONAL FILM FESTIVAL)

ارمنستان

فستیوال بین‌المللی فیلم طلایی آپریکوت ایروان، یک فستیوال فیلم سالانه به‌مدت یک هفته در ماه ژوئیه در ایروان است. این فستیوال در سال ۲۰۰۴ با همکاری بنیاد آپریکوت طلایی در جهت توسعه سینما تاسیس شد.

هدف از برگزاری این فستیوال، ارتقای خلاقیت و ایجاد یک شبکه بین فیلمسازان نقاط مختلف جهان است. یکی دیگر از اهداف فستیوال بین‌المللی فیلم ایروان، نشان دادن تجربیات انسان، زندگی روزمره مردم، چه عادی و چه فوق‌العاده، مشکلات و سطح رضایت آن‌ها، سعی در تعیین معنا در یک دنیای در حال تغییر و تلاش برای تعریف دوباره خود در جهانی که هر روز مرزهای کمتر و کمتری را به رسمیت می‌شناسد، است.

مسابقه دوی رنگ ایروان (YEREVAN COLOR RUN)

ارمنستان

مسابقه دوی رنگ ایروان از سه سال قبل هر سال در ماه ژوئیه در مجموعه کارن دمیرچیان یا سالن هامالیر (Hamalir Complex)، بزرگ‌ترین سالن ورزشی و کنسرت در ایروان برگزار می‌شود. دوندگان اول صبح در این مجموعه گرد هم می‌آیندد و خود را گرم می‌کنند تا برای شرکت در این ماراتن هیجان‌انگیز آماده شوند.

هزاران دونده در طول مسیر از سر تا نوک پا مورد اصابت رنگ‌های روشن قرار می‌گیرند، به‌طوری که وقتی به خط پایان برسید نمی‌توانید خودتان و دوستان‌تان را بشناسید.

این یک ماراتن سرگرمی است، بنابراین هیچ سختگیری در زمان و قوانین وجود ندارد. البته به سه زن و مرد اول مسابقه، جوایزی اهدا می‌شود. این ماراتن ۵ کیلومتری با یک مهمانی فستیوال رنگ به پایان می‌رسد.

فستیوال هندوانه

ارمنستان

فستیوال سالانه هندوانه در ماه ژوئیه در قلب شهر ایروان، دریاچه قو (Swan Lake) برگزار می‌شود. در طول این رویداد، متخصصان میوه آرایی، مهارت‌های خود را به مهمانان نشان می‌دهند و هندوانه‌های خوشمزه به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند. جشنواره همچنین با اجرای زنده هنرمندان محبوب و مشهور همراه است. بازی‌ها و مسابقات مختلفی در طول این رویداد برگزار می‌شوند و به برندگان از طرف شهرداری ایروان و سازمان‌های شریک آن، جوایزی اهدا می‌شود.

فستیوال تاراز (TARAZ FESTIVAL)

ارمنستان

فستیوال تاراز هر سال در ماه اوت در ایروان برگزار می‌شود و یکی از سنت‌های غنی ارمنی، تاراز را جشن می‌گیرد. تاراز سنتی (لباس ملی ارمنستان)، بازتابی از هویت فرهنگی این ملت و ویژگی‌های شخصیت ملی است.

در طول تاریخ، لباس هر منطقه سبک و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را به دست آورده است، بنابراین تاراز سنتی ارمنی به دو گروه بزرگ تقسیم شد؛ ارمنستان غربی و شرقی.

فستیوال باربیکیو

ارمنستان

فستیوال باربیکیو هر سال در ماه اوت در استان آختالا لوری (Akhtala, Lori Province) در ۱۸۰ کیلومتری ایروان برگزار می‌شود.

اگر به‌دنبال مزه‌کردن یک باربیکیوی عالی هستید، حتما به این فستیوال بیایید. این فستیوال خوشمزه به یکی از لذیذترین غذاهای ارمنستان یعنی خوروواتس (khorovats) یا کباب ارمنی اختصاص دارد. شما در فستیوال باربیکیو تمام ۴ روش پخت خوروواتس را یاد خواهید گرفت: باربیکیو روی آتش، روی منقل، در فر زیرزمینی (تنور) و در چاله (باربیکیوی گوسفند). این جشنواره با آهنگ‌های سنتی، رقص، بازی‌ها و نمایش‌های تئاتر همراه است.

فستیوال باربیکیو ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۸ اوت (۲۷ مرداد ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

فستیوال فرش‌ها

ارمنستان

ارمنستان و منطقه قره باغ به خاطر فرش‌های خانگی‌شان، شهرت جهانی دارند و شما می‌توانید تنوع زیادی از آن‌ها را در فستیوال فرش‌ها ببینید. این فستیوال هر سال در ماه سپتامبر در شهر دلیجان در استان تاووش (Tavush Province) در ۱۰۰ کیلومتری ایروان برگزار می‌شود.

شما در فستیوال فرش‌ها این فرصت را پیدا می‌کنید تا قطعه‌ای از این صنایع دستی را خریداری کنید و در گوشه‌ای از خانه قرار دهید. حتما سری به شهر زیبای دلیجان بزنید و یک فرش یا گلیم بخرید.

فستیوال فرش‌ها ۲۰۱۸ در تاریخ ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال هریسا (HARISSA FESTIVAL)

ارمنستان

فستیوال هریسا هر سال در ماه سپتامبر در دهکده موسی لر، در استان آرماویر (Armavir Province) در ۱۳ کیلومتری ایروان برگزار می‌شود.

موسی لر (Musaler)، در زمانی که شش دهکده در ارمنستان در ساحل مدیترانه در ترکیه عثمانی تصمیم به مقاومت در حین نسل‌کشی ارمنستان در سال ۱۹۱۵ کردند، معروف شد. ارمنی‌ها حدود ۵۳ روز برای زندگی‌شان مقابل سربازان ترک جنگیدند و زنده ماندند. در نهایت، آن‌ها توسط دریانوردان فرانسوی که علامت نجات ارمنی‌ها روی درختان (مسیحیان در خطرند: نجاتمان دهید!) را دیدند، نجات پیدا کردند.

دریانوردان فرانسوی به ارمنی‌ها، هریش (نوعی غذا) تعارف کردند. دهکده‌ای در کشور ارمنستان به نام موسی لر وجود دارد که یادبودی از آن رویداد در آن برگزار می‌شود. بنابراین می‌توانید بفهمید که چرا این فستیوال در مورد پختن هریسا است.

۴۰ قابلمه بزرگ هریسا هر سال در سالگرد این یادبود برای جشن گرفتن شجاعت اهالی آن ده، پخته می‌شود. هریسا (هلیم) شامل گوشت مرغ یا بره، گندم یا دیگر غلات است. برای آماده‌سازی هریسا، اهالی موسی لر گرد هم می‌آیند و تمام شب را آوازهای سنتی و وطن‌پرستانه می‌خوانند.

فستیوال هریسا ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال بین‌المللی بالون ایروان

ارمنستان

بالون‌های کشورها مختلف جهان در فستیوال بین‌المللی بالون ایروان در ماه سپتامبر، آسمان شهر ایروان را درخشان و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و فوق‌العاده برای تمامی حضار خلق می‌کنند. این فستیوال در میدان جمهوری ایروان به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. هدف اصلی فستیوال بین‌المللی بالون ایروان، مشارکت در رشد گردشگری و صنعت هوایی کوچک ارمنستان است.

فستیوال بین‌المللی بالون ایروان ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ سپتامبر (۲۴ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال گاتا

ارمنستان

فستیوال گاتا هر سال در ماه سپتامبر در خاچیک (Khachik) در استان وایوتس دیزور در ۱۳۰ کیلومتری ایروان برگزار می‌شود. این فستیوال، یک روز پر از جشن به‌همراه دسر سنتی ارمنی‌ها یعنی گاتا است.

گاتا یک نوع شیرینی یا نان شیرین با تنوع بسیار است و هر شهر یا منطقه‌ای نوع خاص گاتای خود را دارد. گاتا را می‌توان در انداره‌ها و اشکال مختلف و تزئین شده یا ساده پیدا کرد.

یکی از انواع محبوب این نان، گاتا با خوریز (khoriz)، مخلوطی شامل آرد، کره و قند است. گاتا می‌تواند با ترکیبات دیگری مانند انواع آجیل، به‌خصوص گردود تهیه شود.

به این فستیوال بیایید و از گااتای لذیذ ۲ متری و دیگر غذاهای سنتی به‌همراه آوازهای سنتی و رقص‌های فولکلور اذت ببرید.

فستیوال گاتا ۲۰۱۸ در تاریخ ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

فستیوال اربونی ایروان (EREBUNI-YEREVAN FESTIVAL)

ارمنستان

اولین بار جشن تولد ایروان، پایتخت ارمنستان در ۲۷۵۰ سالگی در سال ۱۹۶۸ گرفته شد. این سنت بعدها متوقف گشت و در سال ۱۹۹۸ دوباره احیا شد. از آن پس، فستیوال اربونی ایروان به‌همراه رویدادهای متعددی در میدان جمهوری و سراسر شهر ایروان در تاریخ ۲۹ تا ۳۰  سپتامبر (۷ و ۸ مهر)‌ برگزار می‌شود.

فستیوال بین‌المللی فیلم انیمیشن و هنر کمیک ایروان (REANIMANIA YEREVAN INTERNATIONAL ANIMATION FILM AND COMICS ART FESTIVAL)

ارمنستان

فستیوال بین‌المللی فیلم انیمیشن و هنر کمیک ایروان یا ری انیمانیا، در سال ۲۰۰۸ به‌منظور آغازی تازه در تاریخ صنعت انیمیشن ارمنستان، تاسیس شد. نام این جشنواره به‌عنوان ری انیمیشن (reanimation) و با یابود سنت ۷۰ ساله انیمیشن در کشور، برمی‌گردد (اولین انیمیشن ساخته شده در ارمنستان در سال ۱۹۳۸، سگ و گربه بود).

از اولین سال برگزاری (در سال ۲۰۰۹)، جشنواره با انتخاب یک فیلم خوب، کارگاه‌های عملی، سمینارها و سخنرانی‌ها و میزبانی از کارگردانان حرفه‌ای انیمیشن در سطح جهانی و با ارائه آثار غیر تجاری، همراه بود.

این فستیوال، یک پلتفرم برای توسعه و ارتقای صنعت انیمیشن در ارمنستان و فراتر از مرزهای آن بود؛ ری انیمانیا، بزرگ‌ترین رویداد انیمیشن در منطقه قفقاز جنوبی، هر سال بیش از ۸۰۰ فیلم برای نمایش دریافت می‌کند و بیش از ۱۰ هزار تماشاگر، مهمان و شرکت‌کننده دارد و این تعداد هر سال با رشد زیادی روبه‌رو هستند.

۱۵ برنامه رقابتی و غیر رقابتی و انجمن حرفه‌ای MarAni (بازار برای انیمیشن)، هر ساله در چارچوب این جشنواره برگزار می‌شوند.

از اهداف اصلی فستیوال ری انیمانیا می‌توان به تسهیل توسعه هنر انیمیشن، آموزش نسل جدید انیماتورهای جهانی و ایجاد یک پلتفورم برای ارائه آثار هنرمندان ارمنی در عرصه بین‌المللی و همچنین معرفی بهترین فیلم‌های انیمیشن در جهان به مخاطبان ارمنی اشاره کرد.

فستیوال بین‌المللی فیلم انیمیشن و هنر کمیک ایروان ۲۰۱۸ در تاریخ ۲۸ اکتبر تا ۳ نوامبر (۶ تا ۱۲ آبان ۱۳۹۷) در سینما مسکو (Moscow cinema) ایروان برگزار خواهد شد.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

جشن لنس مقدس (THE HOLY LANCE FEAST)

ارمنستان

جشن لنس مقدس یا روح سرنوشت هر سال در یکم دسامبر (۱۰ آذر) در اکمیدزن (Echmiadzin) در استان آرماویر در ۲۰ کیلومتری ایروان برگزار می‌شود.

کلیسای پاپ ارامنه (Armenian Apostolic Church) در تاریخ یکم دسامبر، جشنی برای احترام به فرستادگان مقدس یعنی، سنت تادئوس و سنت بارتولومو برگزار می‌کند. در این مناسبت، روح مقدس (نیزه) از گگارد (Geghard) به کلیسای مادر در اکمیدزن برده می‌شود و در طول جشن مناجات الهی، مومنان فرصت این را دارند که آن را ببوسند و از وی طلب دعای خیر کنند. روح مقدس تا عصر در کلیسا باقی می‌ماند.

گگارد نام یک صومعه قرون‌وسطایی در استان کوتیک (Kotayk)  تراشیده شده در سنگ‌های کوهستان است. این صومعه از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌آید.

ارمنستان؛ آب و هوا و اقلیم

ایروان

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در ایروان

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۰٫۶۲
فوریه۳٫۳۲٫۳
مارس۱۰٫۶۳٫۳
آوریل۱۸٫۳۳٫۶
می۲۳٫۳۴٫۳
ژوئن۲۸٫۳۲
ژوئیه۳۲٫۸۱
اوت۳۱٫۷۰٫۸
سپتامبر۲۷٫۸۱
اکتبر۱۹٫۴۲٫۸
نوامبر۱۱٫۱۲٫۳
دسامبر۳٫۹۲٫۳

میانگین ماهیانه دما و بارش در ایروان

اقلیم کشور ارمنستان، به وضوح قاره‌ای است. تفاوت دما میان فصل تابستان و زمستان بسیار زیاد است و این تفاوت در ارتفاعات بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

تابستان می‌تواند با رسیدن به دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد بسیار گرم باشد و زمستان نیز در برخی مناطق بسیار خشن است. بارش برف در بخش شمالی کشور، نسبتا رایج است.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۰٫۲ سانتی‌گراد- ۱٫۹ سانتی‌متر۱٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۹ سانتی‌متر۱٫۹ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر۲٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۷ سانتی‌متر
فوریه۲٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۲ سانتی‌متر۲ سانتی‌گراد- ۲٫۲ سانتی‌متر۱٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۰٫۶ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر
مارس۸٫۸ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر۷ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر۵٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر۳٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر
آوریل۱۰٫۴ سانتی‌گراد- ۳٫۵ سانتی‌متر۱۴٫۵ سانتی‌گراد- ۳٫۵ سانتی‌متر۱۲٫۵ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر۱۰٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۳ سانتی‌متر
می۲۲٫۱ سانتی‌گراد- ۴٫۱ سانتی‌متر۲۰٫۸ سانتی‌گراد- ۴ سانتی‌متر۱۹٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۸ سانتی‌متر۱۸٫۳ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر
ژوئن۲۷٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۴ سانتی‌متر۲۵٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۹ سانتی‌متر۲۴٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۳٫۳ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر
ژوئیه۳۱٫۷ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۵ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۳ سانتی‌متر۲۸٫۳ سانتی‌گراد- ۰ سانتی‌متر
اوت۳۱٫۴ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر۳۱٫۲ سانتی‌گراد- ۰٫۷ سانتی‌متر۳۰٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۷ سانتی‌متر۳۰٫۶ سانتی‌گراد- ۰٫۶ سانتی‌متر
سپتامبر۲۶٫۸ سانتی‌گراد- ۱ سانتی‌متر۲۵٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۹ سانتی‌متر۲۴٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۹ سانتی‌متر۲۳٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر
اکتبر۱۷٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۱۵٫۲ سانتی‌گراد- ۱٫۹ سانتی‌متر۱۳٫۱ سانتی‌گراد- ۱٫۵ سانتی‌متر۱۱ سانتی‌گراد- ۱ سانتی‌متر
نوامبر۹ سانتی‌گراد- ۲٫۲ سانتی‌متر۷ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۴٫۹ سانتی‌گراد- ۱٫۹ سانتی‌متر۲٫۸ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر
دسامبر۲٫۱ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۰٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۱٫۵ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر۳٫۳ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در ایروان

در فصل بهار، باران نسبتا زیاد است، گرچه جنوب کشور از آب و هوای خشک‌تری  بهره می‌برد. البته باید بدانید که تمام کشور در تمام طول سال از تابش آفتاب بهره‌مند است.

ماه‌های ژوئن و سپتامبر با آب و هوایی خوشایند و تقریبا بارش صفر باران، ایدئال‌ترین زمان سفر برای بازدید از ارمنستان هستند. البته در این زمان از سال ممکن است در کوهستان‌ها چندین طوفان رخ دهد.

چه زمانی به ایروان برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۹-۲-۲۷-۱۲۹
فوریه۸-۱۲۵-۱۶۸
مارس۱-۱۰۱۸-۲۷۷
آوریل۶۱۹۳-۲۹۱۱
می۱۰۲۴۳۳۳۱۲
ژوئن۱۴۳۱۶۳۶۶
ژوئیه۱۷۳۴۹۴۰۴
اوت۱۸۳۳۱۰۳۹۲
سپتامبر۱۳۲۸۲۳۴۳
اکتبر۷۲۱۲-۲۷۵
نوامبر۱۱۰۱۲-۲۰۷
دسامبر۳-۳۱۶-۱۶۸

حداقل و حداکثر دما در ایروان

هزینه روزانه توریستی در ایروان

هزینه یک روز اقامت در ایروان حدودا ۲۴۰ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به اینکه در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به ایروان سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در ایروان انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به‌عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه