بهترین زمان سفر به بدروم؛ خانه یکی از عجایب هفتگانه دنیا در ترکیه

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به بدروم؛ خانه یکی از عجایب هفتگانه دنیا در ترکیه

بهترین زمان سفر به بدروم، یکی از شهرهای تاریخی و پر از جاذبه‌های گردشگری در کشور ترکیه بر اساس آب و هوا و فصول چه زمانی از سال است؟

شهر بدروم، بندری واقع در جنوب غربی کشور ترکیه است. این شهر در اصل توسط یونانیان ساخته شده و دارای جمعیت نود هزار نفری است که در فصل تابستان به دو برابر این مقدار می‌رسد. بدروم در حقیقت یک نقطه داغ گردشگری هم برای گردشگران خارجی و هم برای مسافران استانبولی است.

بناها و ساختمان‌های تاریخی بسیاری در بدروم ارزش بازدید را دارند که در میان آن‌ها می‌توان به قلعه سنت پیتر (ساخته شده در قرن پانزدهم)؛ موزه معروف باستان‌شناسی زیر دریا؛ تئاتر باستانی غول‌پیکر با وجود چشم‌اندازهای بی‌نظیری از شهر؛ باغ‌های عمومی و کارخانه کشتی‌سازی عثمانیان و همچنین حفاری‌های آرامگاه هالیکارناسوس، یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای باستان و دروازه میندوس اشاره کرد.

شما در شهر بدروم همچنین می‌توانید از زندگی پویای شبانه، سواحل بی‌شمار، رستوران‌های محبوب، فروشگاه‌های متعدد و بوتیک‌ها به‌خصوص فروشگاه‌های جواهرات و دیسکوهایی که جوی جوان و پویا به شهر می‌دهند و مورد استقبال جوانان هستند، نیز لذت ببرید.

بدروم

موقعیت ایدئال شهر در میان تپه‌ها و آب‌های فیروزه‌ای دریا و خانه‌های سفید زیبا که از بالای تپه‌ها تا سواحل گسترش پیدا کرده‌اند، به جذابیت‌های بدروم می‌افزایند. شما در پیدا کردن مکان اقامتی مورد نظر خود در شهر بدروم دچار مشکل نخواهید شد، زیرا تعداد هتل‌ها در این شهر بسیار زیاد است و همه آن‌ها دارای استانداردهای بالایی هستند.

بهترین زمان سفر به بدروم بر اساس آب و هوا

بدروم

بهترین زمان سفر به بدروم بر اساس آب و هوا، فصل بهار و پاییز یعنی پنجم مارس تا سوم ژوئن (۱۴ اسفند تا ۱۳ خرداد) و اول اکتبر تا نهم دسامبر (۹ مهر تا ۱۸ آذر) است.

بدروم در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا رتبه ۵۴ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در بدروم در زمان‌های مختلف سال بسیار متغیر است. با توجه به رطوبت، به غیر از چند هفته گرم در فصل تابستان، بقیه سال هوا بسیار دلپذیر است. بدروم در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۵۴ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه اوت، ژوئیه و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اوایل ماه اوت (اواسط مرداد) با دمای میانگین ۳۷٫۱ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۴٫۵ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به بدروم بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم، به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به بدروم بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژوئیه، اوت و ژوئن به بدروم بروید. کمترین احتمال بارش باران در اوایل تا اواسط ماه ژوئن (اواسط تا اواخر خرداد) است.

بهترین زمان سفر به بدروم بر اساس رطوبت و وزش باد

بدروم دارای ماه‌های مرطوب دلپذیری است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۳۳٫۳ درصد، ماه ژوئیه و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۵۸٫۵ درصد، دسامبر است.

وزش باد در بدروم، معمولا آرام است. پربادترین ماه‌های سال، مارس و سپس ژوئیه و فوریه هستند. باد ماه مارس با سرعت ۱۰٫۴ کیلومتر بر ساعت، یک نسیم سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در بدروم در اواخر ماه ژانویه (اوایل بهمن)، ۲۱٫۷ کیلومتر بر ساعت است که یک باد متوسط به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به بدروم بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری بدروم، ژوئیه و سپس ژوئن و می هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری بدروم، نوامبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به بدروم بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

بدروم

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی معتدل می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۱۷ تا ۲۸٫۹ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۳ تا ۴ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری بدروم است؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت‌وگذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

بدروم

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی گرم هستند. این ماه‌ها با صفر روز بارش موثر در ماه، شاهد بارش باران نیستند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در بدروم هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

بدروم

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۲۰٫۳ تا ۳۳٫۶ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، آب و هوایی فوق‌العاده برای گشت‌وگذار فراهم می‌کند. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۱ تا ۵ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز فصل خلوت گرشگری بدروم است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

بدروم

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۱۵٫۲ تا ۱۸٫۳ درجه سانتی‌گراد در بدروم کمی سرد است. به‌صورت میانگین ۸ تا ۱۰ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، نیز از فصول خلوت گردشگری بدروم است.

بهترین زمان سفر به بدروم بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌های مذهبی

بدروم

فستیوال‌های مذهبی طبق تقویم قمری مسلمانان در بدروم جشن گرفته می‌شوند. بزرگ‌ترین فستیوال این شهر، ماه رمضان است که در طول آن مسلمانان روزه می‌گیرند و در پایان آن به سه روز جشن عید فطر (Seker Bayram) می‌پردازند. پس از آن عید قربان یکی دیگر از این فستیوال‌ها در بدروم است که با رفتن به خانه اقوام و دوستان نزدیک شناخته می‌شود.

فستیوال‌های ملی

بدروم

فستیوال پیروزی در تاریخ ۳۰ اوت (۸ شهریور)، فستیوال جمهوری، فستیوال لیبراسیون و بسیاری از رویدادهای دیگر در تقویم فستیوال‌های ملی بدروم وجود دارند. این جشنواره‌ها به‌طور کلی با مشارکت زیبک‌ها (zeybeks) و سیمن‌ها (seymens) همراه با لباس‌های ویژه آن‌ها مشخص می‌شوند. یک مراسم رسمی نیز وجود دارد که از مشخصه‌های آن می‌توان به رقص‌های محلی و نواختن طبل‌ها اشاره کرد.

فستیوال‌های فصلی

بدروم

فستیوال‌های فصلی بسیاری با تغییر فصول در بدروم جشن گرفته می‌شوند. در میان آن‌ها می‌توان به جشن روز خضر (یکی از روزهای جشن سه‌گانه شیعیان علوی) و نوروز اشاره کرد که در یک زمان جشن گرفته می‌شوند.

در برخی از قسمت‌های استان، افزایش تعداد قوچ‌ها در ابتدای پاییز و در دیگر بخش‌ها، در پایان پاییز جشن گرفته می‌شود. روز خضر، نوروز و جشن زعفران از فستیوال‌های بهاری هستند. فستیوال انقلاب تابستانی (Solstice) و جشن سال نو در میانه‌های زمستان نیز از رویدادهای جذاب بدروم به شمار می‌آیند.

به غیر از رویدادهای ذکر شده، فستیوال مهاجرت، باغبان میوه، باغبان انگور، چینه‌زنی (Crop grower)، فستیوال جوانه‌ها، افزایش قوچ‌ها یا گوسفندان و فستیوال زنجیره چوپان‌ها نیز در فصول مختلف برگزار می‌شوند.

فستیوال دوچرخه

بدروم

فستیوال دوچرخه هر سال در ماه می با سازماندهی کلوب ورزشی طبیعی بدروم، برگزار می‌شود. در طول این فستیوال شرکت‌کنندگان در مسیر مشخص‌ شده‌ای در شهر به مسابقه دوچرخه‌سواری می‌پردازند. فعالیت‌های دیگری چون نمایش‌های رقص و اجرای موسیقی زنده در این رویداد برای سرگرم کردن بازدیدکنندگان وجود دارد.

کاپ چوبی قایقرانی بدروم (Bodrum Cup Wooden Yacht Regatta)

بدروم

هر سال در ماه اکتبر، رویداد کاپ چوبی قایقرانی بدروم میزبان قایق‌هایی از سراسر جهان است. افراد آماتور و حرفه‌ای می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. این مسابقه هر سال محبوبیت بیشتری در میان گردشگران پیدا کرده است.

بدروم؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۱۲٫۳۱۴٫۵
فوریه۱۲٫۸۱۳
مارس۱۵٫۲۵٫۳
آوریل۱۸٫۴۴٫۶
می۲۲٫۷۲٫۵
ژوئن۲۷٫۷۰٫۳
ژوئیه۳۰٫۹۰
اوت۳۱٫۱۰
سپتامبر۲۶٫۹۳٫۸
اکتبر۲۱٫۹۶٫۴
نوامبر۱۷٫۹۸٫۹
دسامبر۱۴۱۷٫۵

میانگین ماهیانه دما و بارش در بدروم

چه زمانی به بدروم برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۵۱۵۱۱-۲۲۱۰
فوریه۵۱۳۱۱-۲۴۸
مارس۸۱۷۷-۲۸۷
آوریل۱۰۲۳۱-۳۴۴
می۱۵۲۷۳۴۰۴
ژوئن۱۸۳۲۱۰۴۲۲
ژوئیه۲۲۳۳۱۱۴۱۰
اوت۲۳۳۴۱۲۴۳۱
سپتامبر۱۸۳۰۶۳۸۲
اکتبر۱۴۲۶۱-۳۸۵
نوامبر۱۰۲۰۷-۳۱۶
دسامبر۷۱۵۷-۲۷۱۱

حداقل و حداکثر دما در بدروم

مطالب مرتبط:

دیدگاه