قدیمی ترین کلیساهای سنگی جهان را در اتیوپی ببینید

سودا سلیمی
سودا سلیمی یکشنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
قدیمی ترین کلیساهای سنگی جهان را در اتیوپی ببینید

برای دیدن اولین کلیسا‌های سنگی جهان به اتیوپی سفر کنید.

از بین آثار باستانی‌هایی که از سنگ ساخته شده‌اند، می‌توان به استون‌هنج (Stonehengeاهرام مصر (Pyramids) و دیوار بزرگ چین  اشاره کرد که نکته‌ حائز اهمیت راجع ‌به آن‌ها این است که همه‌ی آن‌ها از یک تکه سنگ عظیم با وجود امکانات بسیار کمی که در آن دوره در اختیار داشته‌اند، ساخته شده‌اند. ۱۱ مورد دیگر دهم در جهان وجود دارند که کلیسا‌های زیرزمینی لالیبلا (Lalibela) در  اتیوپی از جمله موارد بسیار شگفت‌انگیز آن‌ها هستند.

سنگ‌های قرون وسطی

لالیبلا اتیوپی

بین مورخان در مورد این‌که اولین کشوری که به دین مسیحیت روی آورده است، اتیوپی‌ها بوده یا ارمنی‌ها، اختلاف نظر وجود دارد؛ ولی به احتمال زیاد این موضوع مربوط به اتیوپی‌ها می‌شود که در آن زمان با نام ابیسینا (Abyssinia) شناخته می‌شده‌اند. تقریبا حدود ۳۳۰ سال پس از میلاد مسیح امپراطور ازانا (Ezana) دین مسیحیت را پذیرفت و اعلام کرد که ملت او یک ملت مسیحی است. حاکم ارمنی‌ها تصمیمی مشابه را حدود ۳۰ سال پیش گرفته بود، ولی مردم او از تصمیم حاکم خود استقبال نکردند و به همین دلیل است که احتمال می‌رود اتیوپی اولین سرزمینی باشد که دین مسیحیت را پذیرفت.

لالیبلا اتیوپی

 دین مسیحیت برای مدت‌های بسیار طولانی در اتیوپی بوده است و تعجبی ندارد که  قدیمی‌ترین کلیسا‌‌های مسیحیت در اتیوپی ساخته شده است. امپراطور لالیبلا می‌خواست یک اورشلیم جدید در کشور خود بسازد که این کلیسا‌ها بهترین راه برای انجام این کار بودند. بزرگ‌ترین این کلیسا‌ها بت مدهن آلم (Bet Medhane Alem) بود. بت گلگوتا (Bet Golgotha) یک نمونه‌ی دیگری از قبر حضرت عیسی و خیمه‌ای که حضرت مریم او را به دنیا آورد، ساخت. کلیسای بت گیورگیس (Bet Giyorgis) به نمادی از کلیسا‌های صلیبی شکل تبدیل شد.

امپراطور لالیبلا از سال ۱۱۸۱ تا سال ۱۲۲۱ حکومت کرد. با این وجود کلیسا‌هایی که او ساخته است، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. سالانه هزاران نفر از آن‌ها بازدید می‌کنند و بسیاری از آن‌ها با پای پیاده به این محل سفر کرده و به زیارت می‌پردازند. در واقع می‌توان گفت پادشاه در ساخت اورشلیم جدید موفق بوده است. حتی برای مسیحیانی که ارتودوکس اتیوپی نیستند، نقاشی‌های این کلیسا ارزش بسیار دارد.

لالیبلا اتیوپی

هزاران نفر از سراسر جهان برای دیدن تونل‌ها و راه‌های زیرزمینی به اتیوپی می‌روند. زمانی که میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۷۸ تاسیس شد، یکی از الهام‌ بخش‌ترین این کلیسا‌ها، کلیسای لالیبلا بود که جزء ۱۲ مکانی که توسط سازمان یونسکو تحت محافظت قرار داشته است. هر سال به تعداد گردشگران این کشور افزوده شده است تا این که در سال ۲۰۱۵ شورای تجارت و گردشگری اروپا اتیوپی را بهترین مکان برای گردشگران معرفی کرد. با افزایش گردشگران مشکلاتی به وجود می‌آید، از جمله سازه‌ها در طول زمان فرسایش پیدا خواهند کرد و قیمت پذیرش گردشگران افزایش پیدا خواهد کرد.

لالیبلا اتیوپی

جذبه‌های گردشگری اتیوپی فقط محدود به کلیسا‌های آن نیست، بلکه این کشور دارای چشمه‌های آبگرم، آتشفشان‌ها و مناظر بسیار زیبای کوهستانی و همین‌ طور کلیسا‌هایی است که روی کوه‌ها واقع شده‌اند. گردشگران کمتری از کلیسا‌های سنگی واقع در تایگری (Tigray) بازدید می‌کنند، چرا که برای دیدن آن‌ها باید در صخره‌نوردی مهارت داشته باشید؛ ولی این کلیسا‌ها از قدیمی‌ترین کلیسا‌های جهان هستند.

اگر شما می‌خواهید سفر خود را کامل انجام داده باشید، حتما به کلیسا‌های معروف دیگر از جمله دبره بیرهان سلاسی (Debre Birhan Selassie) است که یک کلیسای قرن هفدهمی با گچ‌بری‌های بسیار نفیس با جزییات بسیار زیاد در داخل آن است که شاید مشابه آن را بیشتر دیده باشید. داخل بیشتر کلیسا‌های مدرن با نور‌هایی به رنگ‌های صورتی و زرد مملو می‌شوند تا بیشتر حس زیارت را منتقل کنند. اگر نمی‌توانید در آینده نزدیک به آفریقا سفر کنید، حداقل می‌توانید مکان‌های منحصر به  فرد آن را در کتاب زندگی، کلیسا‌های باستانی اتیوپی (Ethiopia: The Living Churches of an Ancient Kingdom) مشاهده کنید. 

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه