بهترین آبشارهای آمریکا را کجای این کشور می‌توان دید؟

مریم آقائی
مریم آقائی سه شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
بهترین آبشارهای آمریکا را کجای این کشور می‌توان دید؟

آبشارها از جمله جاذبه‌های طبیعی هستند که تماشای آن‌ها برای همه لذت‌بخش است. هر آبشار ممکن است ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد که شما را به سفر ترغیب کند، مخصوصا اگر علاقه‌مند به عکاسی یا کوهنوردی باشید.

برای اینکه بتوانید از منظره لذت‌بخش یک آبشار لذت ببرید باید تا ارتفاع‌های بلندی پیاده‌روی کنید و خستگی آن را تحمل کنید. اما مطمئن باشید با دیدن این آبشارها خاطراتی ماندگار برایتان باقی خواهد ماند. با کجارو همراه باشید تا با ۱۰ آبشار زیبای آمریکا آشنا شوید. این آبشارها ارزش آن را دارند که برای دیدن‌شان کیلومترها سفر کنید.

در سراسر آمریکا و در پارک‌های ملی ایالت‌های مختلف، آبشارهای متعددی وجود دارند که به‌صورت مناطق حفاظت‌شده در پارک‌ها هستند. دوستداران آبشارها برای مشاهده‌ی آن‌ها باید کیلومترها سفر کنند و از کوه‌ها بالا بروند تا بتوانند این نمادهای قدرت طبیعت را ببینند.

۱. آبشار هاواسو (Havasu)

هاواسو

این آبشار در گرند کانیون (Grand Canyon) در ایالت آریزونا قرار دارد. اگر اینقدر شجاع باشید که کوه‌های آریزونا را بالا بروید، جایزه‌تان آبشار هاواسو با طبیعت بکر و استخرهای طبیعیش برای شنا خواهد بود. 

آبشار در پایین هاواسو کانیون در بالای منطقه حفاظت‌شده هاواسوپای که در نزدیکی پارک ملی گرند کانیون قرار دارد. هاواسوپای یعنی مردمی با آب سبز و آبی. دلیل این نامگذاری این است که در پایین آبشار استخرهای طبیعی به رنگ کبود وجود دارد. آبشار و روستای کنار آن تنها با کوهنوردی یا اسب‌سواری قابل دسترس است. فاصله بین پایین آبشار تا بالای آن حدود ۱۶ کیلومتر است. اوایل بهار یا اواخر پاییز بهترین زمان برای کوهنوردی در این منطقه است، چون دمای هوا بسیار مناسب است. نکته مهم در مورد این آبشار این است که دمای آب این آبشار در تمام طول سال حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد باقی می‌ماند.

منطقه‌ای که آبشار در آن قرار دارد، یک منطقه حفاظت‌شده است و هر روز تا تعداد مشخصی بازدیدکننده می‌توانند برای دیدن آبشار اقدام کنند. به همین دلیل بهتر است قبل از سفر به آنجا اقدام به رزرو وقت کنید.

۲. آبشار سه شاخه (Triple)

سه شاخه

این آبشار خاص و زیبا در وسترن گٌرج (Western Gorge) در ایالت اورگان (Oregon) قرار دارد. این آبشار که در دره‌های کوهستانی این منطقه جریان دارد، در مسیرش به سه شاخه تقسیم می‌شود و در ادامه به‌صورت سه تایی حرکت می‌کند و پایین می‌ریزد. مسیر رسیدن از پایین آبشار تا جایی که آبشار سه قسمت می‌شود، حدود ۴ کیلومتر است که شیب ملایمی دارد. بازدیدکنندگان این آبشار اگر علاقه‌مند به کوهنوردی باشند، کمتر برای دیدن قسمت پایین دست آبشار همت می‌کنند. در اطراف این آبشار ۱۰ آبشار دیگر هم وجود دارد، اما به شما توصیه می‌کنیم اگر به این منطقه سفر کردید، حتما از این آبشار سه شاخه دیدن کنید، چون یک زیبایی طبیعی فوق‌العاده است.

۳. آبشار وایموکو (Waimoku)

هانا

پس از بزرگراه معروف هانا (Hana) و در منطقه کیپاهولو (Kipahulu) آبشار ۱۲۰ متری وایموکو قرار دارد. این آبشار در ادامه‌ی مسیری قرار دارد که ارتفاعش را تا ۲۴۰ متر افزایش می‌دهد.

در مسیر رسیدن به وایموکو باید از کوه‌هایی بالا رفت که آبشار ۵۶ متری ماکاهیکو (Makahiku) در آن قرار دارد و پس از آن یک جنگل بامبو. با گذر از یک مسیر ناهموار سنگی و بخش‌هایی که پوشیده از سبزیجات و چمن است، به آبشار وایموکو می‌رسید. از آنجا استخر زیر آبشار قابل دیدن است و از طریق یک مسیر سنگی قابل دسترسی است.

در منطقه کیپاهولو امکان شنا کردن وجود دارد، اما در استخر پایین آبشار وایموکو امکان شنا وجود ندارد، چون عمق آب کم است و از طرف دیگر سنگ‌هایی که از آبشار پایین می‌ریزند خطرناک هستند. در همان اطراف استخرهای مخصوص شنای مناسبی وجود دارد. بهتر است قبل از اینکه به این مکان سفر کنید، با دفتر اداری مجموعه تماس بگیرید و از شرایط محلی در روز مورد نظرتان جویا شوید.

۴. آبشار سیاه آب (Black Water)

آب سیاه

این آبشار در داویس (Davis) در ویرجینیای غربی قرار دارد. آب سیاه رنگ این آبشار با گذر از پنج پله از بالا به‌سمت پایین پارک ایالتی سرازیر می‌شود. آب کهربایی رنگ آن مسیر طبیعی‌اش را طی می‌کند و پس از حدود ۱۲ کیومتر می‌چرخد. مسیر آبشار از نقاط مختلفی در این منطقه قابل دیدن است. 

دلیل رنگی بودن آب این آبشار ریزش اسیدهای مربوط به جعفری و برگ‌های سرخ درختان صنوبر قرمز است. این آبشار در تمام مدت سال به روی بازدیدکنندگان باز است. منطقه اطراف آن دارای مجموعه گل‌های وحشی زیبا و منظره‌های دیدنی آزاد و سورتمه زمستانه است.

۵. آبشار شون شون (Shonshone)

شون شون

این آبشار در ایالت آیداهو قرار دارد و به‌دلیل ارتفاع و پهنایش به‌عنوان نیاگارای غرب شناخته می‌شود. این آبشار ۶۵ متر ارتفاع دارد که ۱۰ متر بیش از ارتفاع آبشار نیاگارا است.

این آبشار در زمان‌هایی که در اوج قدرت خود باشد، تمام عرض تنگه‌ای را که از آن فرو می‌ریزد، یعنی ۲۷۵ متر، می‌پوشاند و پس از ریزش، به رودخانه‌ی مارپیچی پایین دستش وارد می‌شود. بر اساس میزان آبی که وجود دارد، این آبشار می‌تواند شبیه باریکه‌های آبی باشد که پایین می‌ریزد، یا اینکه به‌صورت یک دیوار آبی یکدست ظاهر شود. برای اینکه بتوانید زیباترین حالت آن را ببینید، بهتر است بهار و اوایل تابستان را برای مسافرت به آنجا انتخاب کنید.

در مناطق اطراف این آبشار امکان بازی‌های آبی در رودخانه مارپیچی فراهم شده است. بازی‌هایی مانند قایقرانی، کایاک‌سواری و اسکی روی آب.

۶. آبشار نقاب عروس (Bridal Veil)

نقاب عروس

اگر از والدز (valdez) در آلاسکا حدود ۲۵ کیلومتر دور شوید، به آبشاری می‌رسید که به آبشار نقاب عروس معروف است. اگر در زمستان به آبشار سر بزنید، کاملا یخ زده و برای یخ‌نوردی مناسب است. کوهنوردانی که نمی‌خواهند برای رسیدن به بالای آبشار از یخ گذر کنند، می‌توانند در فاصله یک و نیم کیلومتری آبشار مسیری را شروع کنند که برای کوهنوردی بهتر است.

اما برای کسانی که به هیجان بیشتر علاقه‌مند هستند، یخ‌نوردی جذاب‌تر است. برای این افراد یخ‌نوردی در اطراف آبشار نقاب عروس قابل دسترس‌ترین، بلندترین و عریض‌ترین یخ‌نوردی در کل تنگه کی‌استون (Keystone) است. نزدیکی این آبشار به اقیانوس باعث می‌شود دمای آن نزدیک به دمای انجماد آب باقی بماند، در صورتی که در مناطق دیگر تنگه این ویژگی وجود ندارد.

۷. آبشار خوشه‌ای (Cascade Fall)

افتان

این آبشار در شهر گیلز (Giles) در ویرجینیا قرار دارد. ویژگی اصلی این آبشار این است که آبی که از بخش اصلی آبشار سرازیر می‌شود، یک ارتفاع ۲۱ متری را به‌صورت غیرمستقیم فرو می‌ریزد. آب در بخش‌هایی از مسیرش برای فروریزش از چندین صخره منحرف می‌شود اما در بخش‌های دیگر مستقیما ارتفاع را پایین می‌آید.

با حدود ۳ کیلومتر کوهنوردی در یک مسیر نسبتا سنگی می‌توان به بالای آبشار رسید و برای بازگشت می‌توان مسیر دیگری را انتخاب کرد که باز حدود ۳ کیلومتر است. در منطقه‌ای که آغاز مسیر کوهنوردی برای رسیدن به آبشار است، می‌توان اسب و دوچرخه همراه داشت. هچنین امکان صید ماهی قزل‌آلا وجود دارد.

در زمستان آب آبشار یخ می‌زند و از صخره ۶۰ متری آویزان است و در اطراف آن پله‌های چوبی برای دسترسی به آب یخ‌زده آبشار قرار دارد.  بنابراین این فصل برای عکاسی از آبشار و دیدن آن از نزدیک بسیار مناسب است.

۸. آبشار ورنال (Vernal)

افتان

اگر مسیر منتهی به میست (Mist) را ادامه دهید به پارک ملی یوسمیت (Yosemite) در کالیفرنیا می‌رسید و می‌توانید آبشار ورنال را ببینید.

برای دیدن آبشار از نزدیک، باید حدود یک و نیم کیلومتری پیاده‌روی کنید. برای این کار لازم است از یک پل عبور کنید که دقیقا بعد از پل، آب آبشار در بالا و قبل از فروریختن دو شاخه می‌شود. اگر به کوهنوردی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مسیر را ادامه دهید و یک راه‌پله‌ی ۶۰۰ پله‌ای کاملا طبیعی بپیمایید. اگر این مسیر را طی کنید، به بالاترین قسمت آبشار می‌رسید. در بهار و تابستان آبشار پرآب است و دقیقا پشت آن آبشار نوادا (Nevada) قرار دارد.

خشکسالی در منطقه‌ای که آبشار ورنال قرار دارد، اثرات قابل توجهی از خود به جا گذاشته و احتمال وقوع آتش‌سوزی تابستانی در جنگل‌ها وجود دارد. با اینکه چنین اتفاقاتی در اطراف این آبشار هم رخ داده، پارک ملی منتهی به آبشار در تابستان هم به روی بازدیدکنندگان باز است.

سال‌های متمادی خشکسالی باعث کاهش قدرت این آبشار شده، اما همچنان یکی از زیباترین آبشارهای آمریکا است؛ چون به گفته سخنگوی پارک ملی این آبشار غیر از برف‌های زمستانی و باران بهاری، از یخچال‌های طبیعی هم تغذیه می‌کند.

۹.  آبشار رودخانه پوتیتو (Potato)

سیب زمینی

اگر در یک نگاه کلی به مناطقی که در آن‌ها آبشار وجود دارد بیاندیشید به‌سختی به غرب میانه فکر می‌کنید، اما بهتر است این عقیده را کنار بگذارید.

آبشار رودخانه پوتیتو که در ایالت ????????? (Wisconsin) قرار دارد، یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه است که در پارک شهری گرنی (Gurney) قرار گرفته و به‌راحتی از جهات مختلف قابل دیدن است.

این آبشار یک بخش بالایی و یک قسمت پایین دست دارد و برای ریختن به مسیر رودخانه باید یک ارتفاع ۲۷ متری را پایین بیاید. اگر در امتداد مسیر رودخانه یک مسیر تقریبا یک کیلومتری را بالا بروید، به بخش بالایی آبشار می‌رسید. جلوه‌های زیبایی پاییزی این آبشار از جاذبه‌هایی است که بازدیدکنندگان پاییز را به خود جذب می‌کند.

۱۰. آبشارهای پیوسته (Bond Falls)

پیوسته

آبشارهای پیوسته یکی از رازهای زیبای شبه جزیره‌ی غربی میشیگان است. این آبشار ارتفاعی تقریبا ۱۲ متری را تا پایین‌دست طی می‌کند و در عریض‌ترین بخش خود ۳۰ متر عرض دارد. در این بخش بدنه‌ی اصلی آب آبشار به قسمت‌های متعدد تقسیم می‌شود و هر یک آبشار کوچک‌تری را تشکیل می‌دهند.

این آبشار در نزدیکی رودخانه‌ی اونتوناگون (Ontonagon) و در پارکی قرار دارد که متعلق به پارک علمی ایالت میشیگان است. رسیدن به آبشار بسیار راحت است، برای این کار کافی است از محوطه پارکینگ در نزدیکی پایین‌دست آبشار پیاده‌روی کوتاهی انجام دهید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه