۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید (قسمت دوم)

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۲۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید (قسمت دوم)

آماده سفر و رویارویی با انفجار و فوران هستید؟ کوهنوردی در آتشفشان‌های فعال قطعا یکی از فراموش نشدنی‌ترین تجربیات سفر شما خواهد شد.

آتشفشان‌ها از عجایب جهان ما هستند. تصور اینکه روزی فوران آن‌ها به زمین چه شکل و فرمی داده است، زیاد دور از ذهن نیست.

در مقاله قبلی برخی از آتشفشان‌های فعالی که می‌توانید از آن‌ها صعود کنید را به شما معرفی کردیم. در ادامه با بقیه این کوه‌های بی‌نظیر در سراسر جهان آشنا شوید و سفر ماجراجویانه خود را به این مکان‌های طبیعی خارق‌العاده برنامه‌ریزی کنید.

۸. نیکاراگوئه؛ آتشفشان ماسایا (Masaya Volcano)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

آتشفشان ماسایا، واقع در نیکاراگوئه در آمریکای مرکزی، یکی از دو کوه آتشفشان پارک ملی آتشفشانی ماسایا (Masaya Volcano National Park) به مساحت ۵۴ کیلومتر مربع است که ارتفاع بلندترین قله آن به ۲ هزار فوت (۶۱۰ متر) بالاتر از سطح دریا می‌رسد.

چیزی که این آتشفشان را بسیار خاص می‌کند، یک تور شبانه ویژه است؛ با ۱۰ دلار می‌توانید در عصرگاه تا دهانه آتشفشان رانندگی کنید و به عمق درخشان و حباب‌دار دریاچه گدازه بنگرید.

از آنجا که تنها ۱۵ دقیقه می‌توانید در کنار دهانه آتشفشانی بایستید، برگشت خود را در طول روز برنامه‌ریزی کنید. بسیاری از مسیرهای کوهنوردی و هایکینگ تا زمان نامعلومی بسته هستند، اما مسیر پلاتزا داویدو (Plaza de Oviedo) کماکان برای عموم باز است تا بتوانند از چشم‌اندازهای نفس‌گیر دریاچه سانتیاگو (Santiago crater) و کروز د بوبادیلا (Cruz de Bobadilla) لذت ببرند.

۹. اندونزی؛ کوه آتشفشانی رینجانی (Mount Rinjani)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

کوه آتشفشانی رینجانی با ارتفاع ۱۲۲۰۰ فوت (۳۷۱۹ متر)، دومین آتشفشان بلند کشور اندونزی، در پارک ملی گونانگ رینجانی (Gunung Rinjani National Park) واقع شده است.

تعداد کمی تاکنون توانسته‌اند به قله این کوه صعود کنند. شما می‌توانید با ترتیب دادن سفری دو روزه به لبه دهانه آن بروید تا بتوانید سیگارا آناک (Segara Anak)، دریاچه کراتر مقدس و الهام‌بخش آتشفشان، آیک کالاک (Aik Kalak)، چشمه آب گرم طبیعی آن و کوه باروجاری (Mount Barujari)، آتشفشان فعال کوچک دریاچه را ببینید.

برای رفتن به این سفر تاریخی معنوی، به دو نقطه دسترسی به کوه بروید؛ سنارو (Senaru) یا سمبالون لاوانگ (Sembalun Lawang) در جزیره اندونزیایی لامبوک (Lombok).

دولت این کشور کوهنوردان را از دوچرخه‌سواری در کوهستان بدون حضور یک راهنما منع کرده، پس ثبت نام در یک تور برای یک مسیر معین بهترین گزینه شما برای صعود به رینجانی است.

 ۱۰. کاستاریکا؛ کوه آتشفشانی آرنال (Arenal)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

کوه آتشفشانی آرنال با ارتفاع ۵۴۰۰ فوت (۱۶۴۶ متر) در چشم‌انداز جنگل‌های بارانی پارک ملی آتشفشانی آرنال در کاستاریکا واقع شده است. آتشفشان آرنال از سال ۲۰۱۰ گدازه فوران نکرده است، اما هنوز می‌توانید در بین خروج دودها و بخارها، صدای گدازه‌ها را بشنوید.

صعود به آرنا، غیرقانونی است (و همچنین صعود به سرو چاتو، آتشفشان خاموش دیگر پارک)، اما مسیرهای زیادی در پارک وجود دارد که می‌توانند شما را مشغول نگه دارند. بسیاری از این مسیرها برای کوهنوردان مبتدی صاف، کوتاه و عالی هستند. برای دیدن چشم‌اندازهای بی‌نظیر آتشفشان آرنال و دریاچه آرنال، از مسیر کولادس د لاوا (Colades de Lava) که از جنگل‌های فرعی نفسگیر و زمین‌های گدازه‌ای عبور می‌کند، بروید و درست است که پارک به خاطر وجود حیات وحش شناخته شده نیست، اما با کمی دقت شاید بتوانید در میان درختان، طوطی‌ها و توکان‌ها را ببینید.

۱۱. هاوایی؛ کوه آتشفشان کیلاویا (Kīlauea)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

کیلاویا، یک کوه آتشفشان سپری فعال در جزایر هاوایی آمریکا با ارتفاع ۱۲۴۷ متر است. این کوه، یکی از دو آتشفشان فعال پارک ملی آتشفشانی هاوایی، یک میراث تاریخی یونسکو با ۱۵۰ مایل (۲۴۱ کیلومتر) مسیر کوهنوردی از میان زمین‌ها و آب و هوای گوناگون است.

از مسیر ۱۱ مایلی (۱۸ کیلومتری) لبه دهانه که دور کالدرا می‌پیچد تا مسیر کیلاویا ایکی (Kīlaueau Iki) که شما را به سمت دریاچه گدازه‌ای کراتر کیلاویا ایکی هدایت می‌کند، تعداد بی‌شماری از تورهای کوهنوردی روزانه برای کاوش در این بخش جزیره بزرگ وجود دارد.

اگر به دنبال ماجراجویی هستید و بنیه و استقامت لازم را دارید، مسیر کوهنوردی در انتهای زنجیره جاده کراترها (Chain of Craters Road) را انتخاب کنید که دارای چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز از ریختن جریان گدازه به درون اقیانوس آرام است.

۱۲. شیلی؛ کوه آتشفشانی ویلاریکا (Villarrica)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

ویلاریکا یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های کشور شیلی است و همچنین جزو تنها آتشفشان‌هایی است که در دهانه خود، یک دریاچه گدازه دارد.

اگر یک کوهنورد حرفه‌ای نیستید، برای صعود به این کوه بزرگ نیاز به راهنما و تجهیزات فنی دارید. تورهای راهنما از شهر پوکن (Pucón) حرکت می‌کنند و وقتی که به کوه رسیدید، می‌توانید به جای یک ساعت و نیم کوهنوردی، با ۳۰ دلار از یک بالابر استفاده کنید. در حالی که کوهنوردی در یخ و برف می‌تواند کمی ترسناک به نظر بیاید، اما سورتمه‌سواری پر از هیجان در دامنه‌های زیبای ویلاریکا به اندازه کافی ترغیب‌کننده است (و همچنین ترس‌های شما در مورد چگونه برگشتن از این مسیر را کم خواهد کرد).

۱۳. ایسلند؛ کوه آتشفشانی Eyjafjallajökull

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

ریکیاویک، بلو لاگون (یک چشمه آب گرم و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های ایسلند) و پارک ملی تینگ ویلر (Thingvellir National Park)؛ وقتی که به ایسلند فکر می‌کنید، بسیار اغواکننده به نظر می‌آیند؛ اما نقطه داغ گردشگری این کشور، کوه آتشفشانی Eyjafjallajökull است؛ آتشفشانی که فوران آن در می سال ۲۰۱۰ متاسفانه تمام پروازهای سراسر اروپا را به مدت یک هفته متوقف کرد.

صعود به قله ۵۵۰۰ فوتی (۱۶۷۶ متری) Eyjafjallajökull بسیار خطرناک است، پس برای کوهنوردی ۴ مایلی (۶٫۵ کیلومرتی) حتما یک تور راهنما رزرو کنید. به جای کوهنوردی به سمت قله می‌توانید مسیر ۱۵ مایلی (۲۴ کیلومتری) فیموروهالس (Fimmvörðuháls trail) که یکی از بهترین مسیرهای کوهنوردی در روز در کشور است را بپیمایید. وجود چشم‌اندازهای درخشانی از آبشارها، رودخانه‌ها و زمین‌های گدازه‌ای در میان پس‌زمینه دراماتیک کوه آتشفشانی Eyjafjallajökull و یخچال طبیعی Mýrdalsjökull به شما نشان خواهد داد که چرا این منطقه، نقطه داغ گردشگری ایسلند است.

۱۴. اکوادور؛ کوه آتشفشانی کوتوپاکسی (Cotopaxi)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

کوه آتشفشانی کوتوپاکسی، سومین آتشفشان فعال در جهان است و با ارتفاع ۱۹۳۰۰ فوتی (۵۸۸۳ متر)، دومین کوه بلند در اکوادور به‌شمار می‌آید. برای کوهنوردی در کوتوپاکسی که در خارج از کوئیتو (Quito) در رشته‌کوه آندس واقع شده است و صعود به قله یخی آن، نیاز به یک راهنمای مجرب کوهستانی دارید.

اما برای لذت بردن از دیگر بخش‌های پارک ملی کوتاپاکسی، نیازی به بالا رفتن از آتشفشان نیست. شما می‌توانید از مسیر آسان‌تر به پناهگاه خوزه ریباس (Jose Ribas Refuge) بروید یا در مسیر آرامش‌بخش و طبیعی لاگونا لیمپیوپانگو (Laguna Limpiopungo) دور دریاچه قدم بزنید.

۱۵. نیوزیلند، کوه آتشفشانی واکاری/جزیره سفید (Whakaari)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

تنها آتشفشان فعال دریایی کشور نیوزیلند که غالبا آن را به نام جزیره سفید می‌شناسند، در خلیج پلنتی (Bay of Plenty) واقع شده است. تنها ۱۰ درصد آتشفشان واکاری در بالای دریا قابل مشاهده است و همین موضوع سبب می‌شود که برای دیدن دهانه آن نیازی به کوهنوردی در مسیرهای شیبدار و سخت نداشته باشید.

برای رسیدن به جزیره، باید در یک تور راهنما ثبت نام کنید. وقتی به آنجا برسید، راهنما شما را از یک محیط رنگارنگ به سمت دریاچه کراتر، دهانه و بقایای کارخانه سولفور می‌برد و در آنجا می‌توانید عکس‌های زیبایی برای اینستاگرام خود بگیرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه