راهنمای سفر به ایپوه

ایپوه یکی از بزرگترین شهرهای مالزی است و یکی از مقاصد محبوب گردشگری در این کشور به شمار می‌رود. دنیای گمشده تامبون، معبد غار کک لوک تونگ و موزه هان چین پت سو از دیدنی‌ های ایپوه محسوب می‌شوند.

ایپوه را بهتر بشناسید:

معرفی ایپوه

تاریخچه ایپوه

آب و هوای ایپوه

راهنمای سفر به ایپوه

سوغات ایپوه

جاهای دیدنی ایپوه

معرفی ایپوه

ایپوه (Ipoh) مرکز ایالت پراک در کشور مالزی، واقع در قاره آسیا است. این شهر در کنار رود کینتا قرار دارد و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شمال کوالالامپور و ۱۲۳ کیلومتری جنوب‌شرقی جرج تاون، در ایالت پنانگ واقع شده است.

جمعیت ایپوه بیش از ۷۳۷ هزار نفر و مساحت آن ۶۴۳ کیلومتر مربع است. بیشتر اهالی ایپوه را چینی‌ها تشکیل می‌دهند و بعد از آن مالزیایی‌ها و هندی‌ها قرار دارند. دین ساکنان این شهر را اسلام، بودیسم، هندویسم و مسیحیت شامل می‌شود و زبان‌های مالزیایی، چینی، هندی و اورنگ‌اصلی در میان مردم ایپوه رواج دارد.

ایپوه

نوع حکومت در ایالت پراک، پادشاهی مشروطه است و فرمانروا به‌صورت موروثی انتخاب می‌شود. شورای مقننه ایالتی از ۵۹ نماینده تشکیل شده است و نخست وزیر نیز رهبر حزبی است که بیشترین نماینده را در شورای مقننه دارد.

تاریخچه ایپوه

در دهه ۱۸۸۰ و با کشف ذخایر قلع، ایپوه از یک روستای ساده به شهری بزرگ تبدیل شد. در سال ۱۸۹۵، ایپوه دومین شهر بزرگ در مالزی به‌شمار می‌آمد و شامل ایالت‌های سلانگور، پاهانگ و نگری سمبیلان نیز می‌شد. در سال ۱۹۸۸، ایپوه به‌عنوان شهر رسمیت یافت. با کم شدن ذخایر قلع و ارزان شدن آن در دهه ۱۹۷۰، از رونق ایپوه کاسته شد و این شهر مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت. سرانجام در سال‌های اخیر، ایپوه توانست با توسعه گردشگری، خود را به یکی از مقاصد محبوب در مالزی تبدیل کند.

ایپوه

آب و هوای ایپوه

آب و هوای ایپوه استوایی به شمار می‌رود و میزان تغییرات دما در فصول مختلف کم است. متوسط دمای هوا در طول سال از ۲۳٫۳ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و میانگین بارش سالانه ۲,۴۲۷ هزار میلی‌متر بر‌آورد شده است.

راهنمای سفر به ایپوه

فرودگاه سلطان ازلان شاه (Sultan Azlan Shah Airport) در فاصله ۶ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد و در آن پرواز‌هایی از ایپوه به سنگاپور، جوهور بهرو و مدان برقرار است. از ایپوه با استفاده از قطار می‌توان به شهرهایی مانند پادانگ بسار، جوهور بهرو و کوالالامپور دسترسی داشت. برای جابه‌جایی‌های درون‌شهری نیز اتوبوس، تاکسی و دوچرخه گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

سوغات ایپوه

بیسکو‌ئیت‌های معطر ایپوه، سفالی‌جات و قهوه سفید ایپوه از سوغاتی‌های این شهر به شمار می‌روند. شما برای خرید می‌توانید به «بازار شبانه گربانگ» (Gerbang Malam) و «مرکز خرید کینتا سیتی» (The Kinta City Shopping Centre) سر بزنید.

ایپوه

جاهای دیدنی ایپوه

از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ایپوه می‌توان موزه هان چین پت سو، موزه هو یان هور، معبد غار کک لوک تونگ، دنیای گمشده تامبون، «معبد غار پراک» (Perak Cave Temple) و «معبد سام پو تونگ» (Sam Poh Tong) را نام برد.

دیگر دیدنی‌ های ایپوه شامل «معبد ایپوه کالومالای موروگان» (Ipoh Kallumalai Murugan Temple)، «پارک تفریحی گونونگ لانگ» (Gunung Lang Recreational Park)، «معبد لینگ سن تانگ» (Ling Sen Tong Temple)، «روستای فرهنگی و گردشگری چینگ شین لینگ» (Qing Xin Ling Leisure and Cultural Village)، «کلیسای انگلیکان سنت جان» (St. John's Anglican Church) و «تم پارک ام‌ای‌پی‌اس پراک» (MAPS Perak) می‌شود.

نویسنده: صنم وفقی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map