۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید (قسمت اول)

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید (قسمت اول)

اگر به‌دنبال سفر ماجراجویانه هستید در این مقاله با ۱۵ آتشفشان فعال که می‌توانید از آن‌ها بالا بروید آشنا شوید.

در طول صد ها هزار سال، فعالیت‌های آتشفشانی منجر به خلق چشم‌اندازهای بدیع و نفس‌گیری از دهانه‌های آتشفشانی و کالدراها (caldera) تا جریان‌های گدازه‌ای و لوله‌های گدازه‌ها شده است و تمام این اشکال تنها اصطلاحاتی در کتاب‌های علوم دوره ابتدایی شما نیستند؛ شما می‌توانید آن‌ها را از نزدیک ببینید. تمام کاری که باید بکنید این است که از یک کوه آتشفشان فعال بالا بروید.

این مقاله توسط الیزابت پرسک در سایت تراول لیژر نوشته شده است.

برای کمک به شروع برنامه‌ریزی برای ماجراجویی‌های بعدیتان، ما اطلاعات ۱۵ آتشفشان قابل کوهنوردی را در سراسر جهان گرد هم آورده‌ایم که مشتاقان هیجان، علاقه‌مندان به طبیعت و کوهنوردان حرفه‌ای را به‌سمت قله‌های هیجان‌انگیز و الهام‌بخش خود می‌کشانند.

برخی از آن‌ها برای کوهنوردان مبتدی نیز قابل صعود هستند و بعضی از آتشفشان‌ها نیاز به تجهیزات حرفه‌ای کوهنوردی، مهارت‌های تکنیکی کوهنوردی، سطح بالای آمادگی بدنی و کمی انگیزه برای رسیدن به هدف دارند. آتشفشان‌هایی هم هستند که تنوعی از مسیرهای خارق‌العاده را به شما پیشنهاد می‌کنند.

اما بدون توجه به اینکه می‌خواهید به کدام‌یک از این آتشفشان‌ها صعود کنید، چه به‌طور مداوم آرام است و چه مداوما در حال فوران، قبل از سفر خود با کسب اطلاعات از سطح هشدار فعالیت آن، باز بودن مسیرها را بررسی کنید، زیرا برخی از راه‌ها ممکن است به‌علت وجود گازهای قوی، فوران و انفجار و دیگر فعالیت‌های آتشفشانی بسته باشد.

۱. ایتالیا؛ کوه آتشفشانی اتنا (Mount Etna)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

کوه آتشفشانی اتنا، بزرگ‌ترین آتشفشان فعال قاره اروپا با ارتفاع ۱۱ هزار فوت (۳۳۵۳ متر) در شمال شرقی جزیره سیسیل و خارج از شهر کاتانیای کشور ایتالیا قرار دارد.

کوه اتنا علاوه بر اینکه بیش از هر آتشفشانی که در تاریخ ذکر شده، فوران کرده است (اولین فوران ثبت شده آن مربوط به سال ۴۲۵ قبل از میلاد مسیح است)، بلکه رکورد فوران مکرر در جهان را نیز دارا است.

ساکنان نزدیک کوه اتنا علی‌رغم حجم بالای فعالیت‌های آن، تقریبا در امان هستند. برای بازدید از این آتشفشان، رانندگی کنید یا سوار اتوبوس از ایستگاه راه‌آهن کاتانیا شوید و در محوطه پارکینگ هتل آری فوجو ساپینزا (Rifugio Sapienza) پیاده شوید.

سپس با یک ماشین کابلی به ایستگاه کوه اتنا بروید؛ وقتی به آنجا رسیدید، از هر مسیری که دوست دارید به قله این آتشفشان صعود کنید.

۲. گواتمالا؛ پاکایا (Pacaya)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

آتشفشان پاکایا، با ارتفاع ۲۵۵۲ متر یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های گواتمالا، حدودا دو ساعت با ماشین از آنتیگوا فاصله دارد و کوهنوردی در آن با حضور یک راهنما بسیار آسان است.

شما می‌توانید در مرکز بازدیدکنندگان یک راهنما استخدام کنید یا به یک تور که از آنتیگوا حرکت می‌کند، ملحق شوید. اگر راه رفتن در مسیر پیاده‌روی نسبتا شیب‌دار به نظر مشکل و پر زحمت می‌آید، انتخاب اسب نیز با پرداخت هزینه ۳۳۰ کوئتزول (حدودا ۴۰ دلار) از گزینه‌های شما است.

حتما در کوله‌پشتیتان برای مسیر، شکلات و بیسکویت بگذارید. راهنمای تور نیز به شما مارشمالو م‌یدهد تا بتوانید آن را روی فومارول‌های آتشفشانی کباب کنید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

۳. ژاپن؛ کوه آسو (Mount Aso)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

کوه آسو بزرگ‌ترین کوه فعال آتشفشان در ژاپن با ارتفاع ۱۵۹۲ متر در مرکز کیوشو (سومین جزیره بزرگ ژاپن)، قرار دارد. کالدرا یا همان دهانه آن با قطر ۱۶ مایل (۲۵٫۸ کیلومتر) و محدوده ۸۰ مایلی (۱۲۸٫۸ کیلومتری)، یکی از بزرگ‌ترین‌ها در جهان است.

پنج قله آتشفشانی در این کالدرا پیدا می‌شود؛ یکی از آن‌ها، کوه ناکاداکی (Mount Nakadake)، یک آتشفشان فعال است که قله آن ارتفاعی معادل ۴۹۰۰ فوت (۱۴۹۳ متر) دارد.

شما برای رسیدن به دهانه کوه ناکاداکی از ایستگاه جی آر آسو در شهر آسو، کوماموتو (Kumamoto) در ژاپن سوار اتوبوس و در ایستگاه آسوسان نیشی (Asosan Nishi)، پیاده شوید. سرویس راه طنابی (The Ropeway) از ایستگاه، اخیرا غیر فعال شده است، اما نگران نباشید، تنها با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی به نقطه شروع صعود خواهید رسید. یکی دیگر از روش‌های رسیدن به محوطه پارکینگ در نزدیکی دهانه، رانندگی است (اما باید آمادگی پرداخت عوارض‌های جاده را داشته باشید).

در حین بازدید از پارک ملی آسو کوجو (Aso-Kuju National Park)، حتما سری هم به موزه آتشفشانی آسو (Aso Volcano Museum) در نزدیکی دهانه ناکاداکی و همچنین دهکده چشمه‌های آب گرم در تاروتاما (Tarutama)، جیگوکو (Jigoku) و آسو بزنید و اگر به‌دنبال کوهنوردی بیشتر هستید، ۴ قله دیگر کوه آسو، مسیرهای فوق‌العاده زیادی برای ادامه راه به شما پیشنهاد می‌کنند.

۴. فیلیپین؛ کوه مایو (Mount Mayon)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

کوه مایو، فعال‌ترین آتشفشان کشور فیلیپین با ارتفاع ۲۴۶۳ متر از دهه ۱۶۰۰ تاکنون حدودا ۵۰ بار فوران کرده و تاریخ آخرین فوران آن، ژانویه ۲۰۱۸ (دی ماه ۱۳۹۶) است.

مسیر کوهستانی مایو، آسان نیست. گروه مسیرهای ماجراجویانه (Trail Adventours) نمره ۷ از ۱۰ را برای سطح سختی این مسیر دو روزه به آن داده‌اند (البته شاید شما بخواهید در سه روز صعود کنید).

اگر این آتشفشان را برای دیدن انتخاب کرده‌اید، به شهر لگاسپی (Legaspi) در استان آلبی (Albay) بروید و از آنجا از مسیر بویوهان (BUYUHAN) در بویوهان یا از مسیر بوآنگ (BUANG) در تاباکو (Tabaco) صعود خود را آغاز کنید.

۵. ایالات متحده آمریکا؛ کوه سنت هلن (Mount St. Helens)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

کوه سنت هلن یک آتشفشان چینه‌ای فعال واقع در رشته‌کوه کسکیدز در ایالت واشینگتن در ایالات متحده آمریکا است. این کوه با ارتفاع ۸۳۰۰ فوتی (۲۵۳۰ متر) به کوهنوردان بیش از ۲۰۰ مایل (۳۲۲ کیلومتر) مسیر پیشنهاد می‌دهد؛ جایی که شما طیف گسترده‌ای از نقاط دیدنی موردعلاقه در میان سنگ و خاکستر را پیدا خواهید کرد، چشم اندازهایی چون آبشارهای جذاب، دریاچه‌ها و دره‌های عمیق و باریک، یک یخچال طبیعی در حال ظهور و غارهای ماورایی.

مسیرهای زیادی برای تمامی سطوح حرفه‌ای کوهنوردی وجود دارد؛ از حلقه دریاچه متا (Meta Lake loop) که مناسب برای پیاده‌روی، ویلچر و کالسکه است تا مسیر ۲۸ مایلی (۴۵ کیلومتر) لوویت (Loowit).

مسیر رسیدن به قله سنت هلن آسان نیست، اما اگر انگیزه داشته باشید، صعود به آن در توانایی شما است و نیاز به هیچ مهارت تکنیکی پیدا نخواهید کرد.

۶. نیوزیلند؛ کوه ناروهوی (Mount Ngauruhoe)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

طرفداران فیلم مشهور ارباب حلقه‌ها، کوه ناروهوی را به اسم کوه نابودی در سرزمین افسانه‌ای تالکین در نزدیکی موردور، می‌شناسند، اما خوشبختانه برای دیدن همتای واقعی آن، نیازی به سفر به سرزمین‌های میانه (Middle-earth) نیست.

صعود به کوه ناروهوی واقع در پارک ملی تونگاریرو (Tongariro National Park)، قدیمی‌ترین پارک ملی نیوزیلند و یک منطقه میراث تاریخی یونسکو، از مسیر کوهنوردی از گذرگاه تونگاریرو آلپین ( Tongariro Alpine Crossing) میسر است.

این کوهنوردی تک مسیره ۱۲ مایلی (۱۹ کیلومتر) که به‌عنوان یکی از بهترین روزهای کوهنوردی در نیوزیلند به ثبت رسیده است، شما را از میان چشم‌اندازهای بدیع آتشفشانی مانند دریاچه‌های کراتر، دره‌های یخچال طبیعی و جریان‌های باستانی گدازه‌ها به قله می‌برد.

رسیدن به گذرگاه تونگاریرو، هفت تا هشت ساعت زمان می‌برد اما اگر می‌خواهید به قله ناروهوی برسید برای صعود از مسیر سنگی و شیب‌دار، سه ساعت دیگر در نظر بگیرید.

۷. ایتالیا؛ کوه وزوویوس (Mount Vesuvius)

۱۵ آتشفشان فعال که دیدن آنها را نباید از دست بدهید

شاید معروف‌ترین آتشفشان کشور ایتالیا، کوه وزوویوس یا ووزو با ارتفاع ۱۲۸۱ متر است. این آتشفشان، به‌علت تخریب شهرهای پمپیی (Pompeii) و هرکولانیوم (Herculaneum) در سال ۷۹ میلادی، بدنام است.

کوه وزوویوس تنها آتشفشان فعال قاره اروپا است و علی‌رغم اینکه تنها ۳۶ بار فوران کرده، نزدیکی آن به ناپل، این کوه را به یکی از خطرناک‌ترین آتشفشان‌های جهان تبدیل کرده است.

پارک ملی وزوویوس (Vesuvius National Park)، نه مسیر مختلف برای پیشنهاد دادن به مبتدیان و کوهنوردان حرفه‌ای دارد. بر طبق گزارش‌ها مجله ایتالیا، در حالی که مسیر شماره ۵، کوهنوردی به گرن کونو (Big Cone)، محبوب‌ترین مسیر در میان بازدیدکنندگان است، اما بهترین مناظر پارک را می‌توانید در مسیر قابل کنترل شماره ۴ مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه