بازدید ۲۶ هزار زائر غیر ایرانی از حرم حضرت معصومه (س) در بهار ۹۷

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
بازدید ۲۶ هزار زائر غیر ایرانی از حرم حضرت معصومه (س) در بهار ۹۷

در مجموع بیش از ۲۶ هزار توریست و زائر از خدمات آستان مقدس حضرت معصومه (س) استفاده کرده‌اند.

همه ساله توریست‌ها و زائران غیر ایرانی از پنج قاره جهان به دیدن حرم حضرت معصومه (س) می‌آیند.

زائران غیر ایرانی حرم کریمه اهل بیت (س) به منظور بهره‌مندی از خدمات ویژه باید به دفاتر خدمات زائر امور بین‌الملل مراجعه کنند که در این خصوص جلسات پرسش و پاسخ، برنامه‌های معرفتی، نشست‌های اعتقادی و مشاوره، آیین‌های مناسبتی، تورهای حرم‌شناسی و حلقه‌های معرفت از جمله برنامه‌هایی است که برای زائران خارجی تدارک دیده می‌شود.

دفاتر ویژه توریست‌ها و گردشگران در صحن امام هادی (ع) واقع شده و بخش عربی، اردو و آذری و امور مراجعان در صحن صاحب‌الزمان و دفتر بانوان نیز در ورودی درب ۱۸ حرم مطهر حضرت معصومه (س) در حال انجام خدمت هستند.

در بخش زائران غیر ایرانی حدود ۲۰ تور حرم‌شناسی و حدود ۳۶۰ حلقه معرفتی و در بخش توریست حدود ۵۴ نشست تخصصی و جلسات پرسش و پاسخ و بیش از ۹۰ تور حرم‌شناسی برای این زائران در فصل بهار برگزار شده است.

در سه ماهه نخست سال جاری ‌۱۸ هزار و پانصد زائر غیر ایرانی از ۳۷ کشور در قالب ۱۸۰ کاروان زیارتی و ۷۶۰۰ توریست از بیش از ۷۱ کشور دنیا برای بازدید از حرم حضرت معصومه (س) به قم آمده‌اند. فرانسه، آلمان، هلند، ایتالیا و اسپانیا در بخش توریست بیشترین رتبه را کسب کرده که از این تعداد ۵۴ درصد را بانوان و ۴۶ درصد را آقایان تشکیل می‌‌دهد.

کشورهای آذربایجان، عراق، پاکستان، هند و لبنان نیز در بخش زائران غیر ایرانی بیشترین زائران را به خود اختصاص داده‌اند.

حرم حضرت معصومه (س) در مجموع میزبان بیش از ۲۶ هزار توریست و زائر بوده، این در حالی است که آمار زائران و توریست‌های آستان مقدس کریمه اهل بیت (س) بیشتر از آمارهای مذکور است، چرا که با توجه به اینکه بخشی از زائران و توریست‌ها در ساعاتی خارج از ساعات فعالیت دفاتر امور بین‌الملل به حرم مطهر مراجعه می‌کنند و ی اخادمان برخی از آنها را شناسایی نمی‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه