پارک ملی چریبکویت، بزرگترین پارک ملی جنگل گرمسیری جهان در کلمبیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
پارک ملی  چریبکویت، بزرگترین پارک ملی جنگل گرمسیری جهان در کلمبیا

کلمبیا با در اختیار داشتن پارک جنگلی به بزرگی ۴٫۳ میلیون هکتار توانسته لقب بزرگ‌ترین پارک ملی جنگل گرمسیری جهان را از آن خود کند. این پارک اخیرا به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است.

کلمبیا بعد از گسترش پارک چریبکویت Chiribiquete، در حال حاضر بزرگ‌ترین پارک ملی جنگل‌های گرمسیری جهان را در اختیار دارد. در واقع این کشور پارک ملی Chiribiquete را از ۲٫۷ به ۴٫۳ میلیون هکتار افزایش داده که نه تنها آن را متمایز کرده، بلکه به واسطه ویژگی‌های طبیعی خارق‌العاده و نقاشی‌های باستانی روی سنگ، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پارک ملی کلمبیا

اهمیت این سایت به خاطر وجود اکوسیستم‌های رودخانه آمازون، طبیعت Orinoquía و کوه آندس است. هزاران گونه مختلف از حیوانات از جمله برخی موجودات بومی یا در معرض خطر انقراض نظیر خوک خرطوم‌دار آمازونی، سمور دریایی غول‌پیکر و پلنگ خالدار آمریکایی در این پارک زندگی می‌کنند. بخش‌های دوردست پارک، محلی مناسب برای زندگی انواع گونه‌های گیاهی و حیوانی به شمار می‌رود.

اما اهمیت این پارک فراتر از حیات‌وحش و شاخصه‌های طبیعی آن است، دیوارنگاره‌های باستانی با بیش از ۷۰ هزار تصویر مختلف که قدمت برخی از آن‌ها به بالای ۲۰ هزار سال می‌رسد، باعث اهمیت مضاعف این پارک شده است. این نقاشی‌ها بخش مهمی از میراث فرهنگی کشور کلمبیا را به نمایش می‌گذارند و یکی از دلایلی است که این پارک برای ثبت در یونسکو انتخاب شد.

پارک ملی کلمبیا

گسترش پارک و اعتبار جدیدش به‌عنوان سایت میراث جهانی، با هدف حفاظت از پارک و گونه‌های موجود در آن برای آینده بوده است. این موضوع بعد از دهه‌ها تلاش سازمان‌ها و طرفداران محیط زیست برای تضمین آینده پارک به ثمر نشست و WWF کلمبیا این اتفاق را جشن گرفت. علاوه بر این، ثبت شدن در یونسکو باعث می‌شود جامعه بین‌الملل، این میراث طبیعی فوق‌العاده کلمبیا را به رسمیت بشناسند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه