تمرکز جهانیان بر گردشگری مسئولانه

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
تمرکز جهانیان بر گردشگری مسئولانه

گردشگری مسئولانه از مباحث مهم زمان حال در صنعت گردشگری است و خوشبختانه علاوه بر مسئولین، توجه گردشگران نیز به این موضوع جلب شده است.

اخیرا، تمرکز تمامی بخش‌های صنعت گردشگری بر گردشگری مسئولانه است. در حالی که اولین پذیرندگان این مساله، مکان‌های اقامتی دوستدار محیط زیست یا اپراتورهای تورهای کوچک اختصاصی بودند، اما زمانی که جریان اصلی این صنعت متوجه شد که باید مسئولانه برخورد کند، این وضعیت تغییر پیدا کرد. هتل داران به سرعت خود را با برنامه‌های کاهش مصرف آب، انرژی و تولید ضایعات که سبب می‌شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و همچنین محیط زیست را نجات هند، انطباق دادند.

در همین حال، اپراتورهای تورها مانند توئی (Tui)، با راهبردهای گسترده‌تری در سراسر کسب و کار خود روبه‌رو هستند و راهی برای گزارش شفاف، معرفی کردند.

کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه، یک ضرورت رو به رشد در میان اپراتورها، شرکت‌های تورهای یک روزه و صاحبین مکان‌های اقامتی بوده است. آن‌ها از طریق استخدام، سرویس‌های گردشگری یا تجربیات جامعه به دنبال رساندن پول به صورت مستقیم به دست کسانی که نیاز مبرم به آن دارند، هستند.

ما شاهد ابتکاراتی در زمینه استخدام بوده‌ایم و از پیشگامان این مساله می‌توان به هتل‌های لمون تری (Lemon Tree Hotels) در هند اشاره کرد که به افرادی که دچار ناتوانی جسمی و معلولیت هستند یا از طرف جامعه مطرود شده‌اند، پیشنهاد استخدام بدون مانع را می‌دهد.

محافظت از حیات وحش نیز با ایجاد درآمد توسط این صنعت برای حفاظت، مشاغل برای مردم محلی و یک منطق تجاری برای حفاظت از زیستگاه، یکی از تمرکزهای اصلی گردشگری مسئولانه است.

برنامه‌های محافظت از حیات وحش عبارتند از تشویق گردشگران برای توجه کردن به گونه‌هایی که مشاهده می‌کنند و اطلاع دادن به جوامع بومی که به محافظت از آن گونه‌ها می‌پردازند.

در آینده، چندین مسئله عمده دیگر وجود دارد که هنوز باید مورد توجه قرار گیرند. ما باید تحقیق و توسعه هواپیماهای الکتریکی را افزایش دهیم و من می‌خواهم برخی از درآمدهای ای پی دی (Air Passenger Duty) را به سمت این امر ببینم.

برابری برای زنان در گردشگری، برده‌داری مدرن و شرایط کاری، به ویژه در بخش مکان‌های اقامتی، نیز جزو مسائل بزرگی در حیطه گردشگری مسئولانه خواهند بود.

اگرچه، مساله بنیادی و اصلی همان چیزی است که روزنامه وال استریت به آن «واکنش شدید گردشگری جهانی» (global tourism backlash) می‌گوید، به عنوان مثال، اعتراض ساکنین یک منطقه به هجوم گردشگران (overtourism). آن‌ها احساس می‌کنند که رشد گردشگری بدون مدیریت و غیر قابل کنترل، بیشتر از اینکه سود برساند، موجب ضرر زدن به محل زندگی آن‌ها می‌شود.

در حالی که تمام نگاه‌ها بر ونیز و بارسلون است، وجود حتی صد گردشگر اضافه‌تر در این مقاصد کوچک گردشگری می‌تواند به نظر خیلی از ساکنین بیاید و مشکل، سرعت رو به افزایش این مساله است. در برخی از مکان‌ها، ما در حال جنگ با محدودیت‌های در حال رشد هستیم.  

خوشبختانه جنبش گردشگری مسئولانه در حال شتاب گرفتن است و برای اولین بار گردشگران نیز به این موضوع علاقه نشان داد‌ه‌اند. البته، همه ما می‌دانیم که راه بسیاری در پیش است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه