بهترین زمان سفر به خرم آباد

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
بهترین زمان سفر  به خرم آباد

خرم آباد با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شاخص مانند قلعه فلک‌الافلاک و آبشار بیشه، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران است. آیا می‌خواهید بدانید بهترین زمان سفر به خرم آباد چه زمانی است؟

خرم‌ آباد با مردمانی غیور، خون‌گرم و مهمان‌نواز، طبیعی بکر و جاذبه‌های تاریخی ارزشمند که قلعه فلک‌الافلاک گل سرسبد آن‌ها است، همیشه مورد استقبال گردشگران بوده است. علاوه بر این خرم آباد تا دورود، پایتخت طبیعت ایران فاصله زیادی ندارد و با سفر به خرم‌ آباد می‌توانید از مواهب الهی طبیعی دورود که حقیقتا هدیه‌‌ای ارزشمند از سوی پرودگار هستند، لذت ببرید. در ادامه بهترین زمان سفر به خرم آباد را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنیم تا بتوانید با انتخاب بهترین زمان سفر به این شهر بر اساس هدف خود، بیشترین بهره و لذت را از سفر خود ببرید.

بهترین زمان از نظر آب و هوا

دریاچه گهر

بهترین زمان سفر به خرم آباد بهار (مخصوصا اردیبهشت ماه) است؛ البته تابستان هم می‌تواند زمان خوبی برای سفر به این شهر باشد؛ زیرا خرم آباد در این فصل آب و هوای معتدل و خنکی دارد و متوسط دمای هوای این شهر در گرم‌ترین موقع سال یعنی از اواسط مرداد تا اواسط شهریور، ۲۵/۹ بوده (که دمای کاملا مطلوبی محسوب می‌شود) است.

خرم آباد زمستان‌های نسبتا سردی دارد و متوسط دما در سردترین موقع سال یعنی از اواسط بهمن تا اواسط دی ۷/۹ درجه ساتیگراد است و متوسط دمای سالانه این شهر هم ۱۸ درجه ساتیگراد است. زمستان فصل خوبی برای سفر به خرم‌ آباد نیست؛ زیرا در این فصل امکان بازدید از بسیاری از جاذبه‌های طبیعی خرم آباد و اطراف آن که مهم‌ترین دلیل سفر به خرم آباد است، وجود ندارد.

بهترین زمان از نظر رویدادها

یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی خرم آباد که هر ساله پای گردشگران زیادی را به خرم‌ آباد باز می‌کند؛ آیین گل مالی است که در ماه محرم و روز عاشورا برگزار می‌شود. این آیین که قدمتی چند صد ساله دارد، یکی از کهن‌ترین آیین‌های استان لرستان است. یکی از آیین‌های مردم قوم لر برای عزادارای و سوگ نشستن برای عزیزانشان، مالیدن گل به سر و صورت و بدن است و این کار نشانه غم و اندوه بی نهایت آن‌ها است و در عاشورا هم با این کار اوج اندوه خود برای شهادت سید الشهدا را نشان می‌دهد.

مراسم گل مالی

عکاس: امین آزادبخت

در صبح عاشورا مردم و هیئت عزاداری با موسیقی محلی سوزناکی به میادین اصلی شهر و نقاط برگزاری مراسم گل مالی فراخوانده می‌‌خواند و با آغشته کردن سر و صورت و بدن خود به گل تهیه شده از خاک رس نرم و الک شده و گلاب، مراسم را آغاز می‌کنند و پس از خشک شدن گل، عزاداری را با زدن بر زدن بر سر و سینه خود شروع می‌کنند. با این کار گردوغبار غم و اندوه بر چهره و بدن عزاداران می‌نشیند. البته در صورتی که هوا در روز عاشورا سرد شود، عزاداران با روشن کردن آتشی که هیزم آن در روز  تاسوعا جمع‌آوری شده است، خود را از سرمای هوا محفوظ می‌دارند. علاوه بر خرم آباد در شهرستان بروجرد هم مراسمی مشابه این آیین با اندکی تفاوت برگزار می‌شود.

مراسم گل مالی

عکاس: فرناز گودرزی

در ضمن در روز تاسوعا هم آیینی تحت عنوان «چهل منبر» در خرم آباد و سایر شهرهای استان لرستان برگزار می‌شود که فقط زنان در آن شرکت می‌کنند. در این مراسم زنان در حالی که چهل شمع همراه خود دارند، مسیر پیاده بین ۴۰ محفل عزاداری از پیش تعیین شده را طی می‌‌کنند و شمع‌ها را با نیت برآورده شدن حاجات روشن می‌کنند.

مراسم چهل منبر

عکاس: ایمان حامی خواه

نوروز امسال جشنواره موسیقی سنتی لری به‌همراه برنامه‌های شاد و مفرح دیگر در قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد برگزار شد که با استقبال بی‌نظیر مسافران و گردشگران مواجه شد و به احتمال بسیار قوی این جشنواره در سال‌های آتی نیز تداوم خواهد یافت. پس اگر در نوروز به خرم آباد سفر کردید و از برگزاری این جشنواره مطمئن شدید، آن را از دست ندهید.

موسیقی محلی لری

امسال روز بیستم اردیبهشت به‌عنوان روز خرم آباد در تقویم ثبت شد و مراسمی همچون آیین‌های سنتی خرم‌ آباد، اجرای موسیقی و رقص محلی توسط افرادی با لباس محلی لرستان و تجلیل از شهروندان نمونه و اعطای کلید شهر به برترین شهروند در این روز انجام شد. قطعا بزرگداشت روز خرم آباد در سال‌های آتی هم ادامه خواهد یافت و می‌توانید با حضور در آن بیشتر با مردم خرم آباد آشنا شوید.

روز خرم آباد

عکاس: بهزاد سلاح ورزی

دختر لر با لباس محلی

دختر  لر با لباس محلی در روز  خرم آباد؛ عکاس: بهزاد سلاح ورزی

بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌ها

قلعه فلک‌الافلاک یکی از آثار تاریخی فوق‌العاده ارزشمند خرم آباد است که دو موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی خرم آباد را نیز در خود جای داده است. ساعات بازدید از این جاذبه که در خیابان امام خمینی واقع شده است، ۸ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹ است.

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک‌ الافلاک، عکاس: عزیز بابانژاد

دریاچه کیو، دریاچه‌ای طبیعی در قلب خرم آباد، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبا و جذاب خرم آباد است که هر چهار فصل سال زیبا است؛ اما در بهار و اوایل تابستان به اوج زیبایی خود می‌رسد.

دریاچه کیو

بام خرم آباد یکی از جاذبه‌های جذاب و پربازدید خرم‌ آباد است که جاذبه‌های زیادی همچون آبشار مصنوعی پلکانی ۳۲۷ متری، باغ‌وحش و رصدخانه‌ای کاملا مجهز را در خود جای داده است. بهترین زمان بازدید از این جاذبه شب است؛ زیرا بر فراز آن می‌توانید منظره وسیعی و زیبایی از چهره خرم آباد در شب را ببینید.

بام خرم آباد

دریاچه گهر با پوشش گیاهی و جانوری منحصر‌به‌فرد خود، بهشتی کوچک در قلب استان لرستان است. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه ماه‌های تیر و مرداد است.

آبشار بیشه، آبشار نوژیان و آبشار گریت، آبشار آب سفید و آبشار دره اسپر، از آبشارهای زیبای لرستان هستند که بهترین زمان بازدید از آن‌ها اواسط اردیبهشت تا اوایل تیر است.

بهترین زمان از نظر خلوت بودن

در فصل زمستان تعداد مسافران این شهر تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. در این فصل هوای خرم‌آباد تا حدودی سرد است؛ اما سردی آن کاملا قابل‌تحمل است.

عکس کاور: عارف زیودار

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه