حقایق جالب درباره ازمیر؛ ترکیه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
حقایق جالب درباره ازمیر؛ ترکیه

ازمیر یکی از شهرهای کشور ترکیه است که بعد از آنکارا و استانبول به‌عنوان سومین شهر بزرگ ترکیه شناخته می‌شود. ازمیر در ساحل دریای اژه واقع‌شده است و هرساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

ازمیر یکی از شهرهای کشور ترکیه است که بعد از آنکارا و استانبول بزرگ‌ترین شهر این کشور شناخته می‌شود. ازمیر موقعیت صنعتی و تجاری حساسی دارد و دانشگاه‌های بزرگ و مهمی از جمله دانشگاه اژه و دانشگاه دوکوز ایلول را در خود جای داده است. ازمیر یکی از مناطق توریستی ترکیه است که آثار تاریخی زیادی از جمله شهر تاریخی افس، شهر باستانی ترووا و بسیاری از آثار باستانی دیگر را در خود جای داده است.

برای داشتن برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای سفر خود، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی ازمیر را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها، سفر راحت‌تر و بهتری به ازمیر داشته باشید.

ازمیر یکی از تاریخی‌ترین مناطق کشور ترکیه است که قدمت آن به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد و بسیاری از دوره‌های تاریخی از جمله عصر آهن، عصر طلایی را شاهد بوده است. در این مطلب به سراغ حقایق جالب درباره ازمیر ترکیه رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا این شهر تاریخی را بهتر بشناسید:

ازمیر

۱. ازمیر یکی از شهرهای ساحلی ترکیه است که در دریای اژه واقع شده است و از مهم‌ترین شهرهای غرب ترکیه شناخته می‌شود. ازمیر همچنین یکی از بندرهای مهم تجاری منطقه ترکیه شناخته می‌شود و هرساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

۲. بر اساس داستان‌ها و افسانه‌ها جنگجویان افسانه‌ای، «آمازون‌ها» این شهر را به نام ازمیر، نام‌گذاری کرده‌اند.

ازمیر

۳. ازمیر منطقه‌ای خوش آب و هوا با کشاورزی پررونق است و همین مسئله باعث شده تا در طول تاریخ مورد توجه اقوام مختلفی قرار بگیرد.

۴. آب و هوای منطقه ازمیر را می‌توان آب و هوای گرم و مدیترانه‌ای دانست. در بسیاری از روزهای زمستان دمای هوای ازمیر به زیر صفر هم می‌رسد، ولی در اکثر روزهای سال ازمیر هوای مطبوعی دارد. ازمیر در فصل تابستان یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای ورزش‌های آبی است.

ازمیر

۵. برگاما شهری در شمار غربی ترکیه در شمال ازمیر است که از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد. ویرانه‌های شهر باستانی پرگامون در این منطقه قرار دارد و بسیاری از محققان نام برگاما را تحریفی از پرگامون می‌دانند.

۶. برگاما در ۱۰۷ کیلومتری ازمیر قرار دارد و بسیاری از اقوام مهم در طول تاریخ در این خاک پا گذاشته‌اند. برگاما در دوره هلنی یکی از مهم‌ترین مراکز مجسمه‌سازی بوده است. تکه‌هایی از پیکره مشهور «لائوکون و پسرانش» ابتدا در این منطقه کشف شده است.

ازمیر

۷. «میدان کوناک» یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین میدان‌های ازمیر است که از نظر تاریخی و سیاسی اهمیت زیادی دارد. امروز میدان کوناک به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین نقاط ازمیر شناخته می‌شود.

۸. برج ساعت ازمیر، یکی از نمادهای ترکیه  یا بهتر است بگوییم نمادهای شهر ازمیر است که در قلب میدان کوناک قرار دارد. این برج هدیه‌ای از طرف «سلطان عبدالحمید» بوده که در سال ۱۹۰۱ به سبک و سیاق عثمانی ساخته‌شده است.

ازمیر

۹. در سال‌های اخیر حفاری‌های زیادی در تپه‌های باستانی ازمیر صورت گرفته و آثاری از جمله قاشق‌های کوچک، مجسمه‌های حیوانی و مهرهایی کشف شده است که قدمت آن‌ها به دوره نوسنگی می‌رسد. همان طور که اشاره شد، با یافتن این آثار قدمت شهر ازمیر به ۸۵۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد.

۱۰. یکی از مناطق مهم تاریخی ازمیر ترکیه، شهر تاریخی افس یا افسوس است. در بسیاری از منابع تاریخی به این مسئله اشاره شده که افس شهری که اصحاب کهف در آن سکونت داشتند.

ازمیر

۱۱. شهر تاریخی افس در یک قرن پیش از میلاد بنا شده و در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مدیترانه شناخته می‌شد.

۱۲. معبد آرتمیس یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر افس است که قدمت آن به ۵۵۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. نام معبد آرتمیس در کنار عجایب هفت‌گانه از جمله باغ معلق بابل قرار دارد.

ازمیر

۱۳. افس بزرگ‌ترین سایت معماری روم باستان در شرق مدیترانه است. بااین‌حال تا امروز فقط ۱۵ درصد آن حفاری شده است و احتمال دارد در حفاری‌های بیشتر آثار بیشتری هم به دست آید.

۱۴. شهر افس بخش‌های مهمی دارد که از جمله آن می‌توان به کتابخانه سلسوس، کلیسای سنت جان، معبد آرتمیس، اودئون (تئاتر کوچک مسقف) و معبد هادریان اشاره کرد.

۱۵. آگورا به میدان‌های مهم در شهرهای یونان باستان گفته می‌شد که نقش مرکزیت شهر را داشت و مراسم مذهبی، عمومی در این میدان‌ها برگزار می‌شد. در شهر افس و بخش‌هایی از تپه‌های باستانی ازمیر هم آگوراهایی کشف‌شده است.

ازمیر

۱۶. پیکره‌های متعددی از الهه‌های یونانی و خدایان یونان در مناطق باستانی ازمیر کشف شده است و بر اساس اسناد تاریخی بر اساس زلزله بزرگی که در سال ۱۷۸ رخ داد، بخش زیادی از آثار تاریخی ازمیر از بین رفت.

۱۷. بازار کمرالتی، یکی از بازارهای تاریخی ازمیر است که در نزدیکی میدان اصلی شهر قرار دارد. در این بازار هر چیزی پیدا می‌شود از صنایع دستی تا قالی و فرش دستبافت ترکیه‌ای.

ازمیر

۱۸. قلعه کادیفه کاله، یکی از قلعه‌های قدیمی ازمیر است که یادگاری از آمازون‌ها است و از قرن چهارم میلادی برجای مانده است. قلعه کادیفه ۱۸۶ متر ارتفاع دارد و در زمان حکمرانی اسکندر به دست یکی از ژنرال‌های اسکندر بازسازی شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه