۱۰ شهر ساحلی زیبا در دنیا که باید ببینید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
۱۰ شهر ساحلی زیبا در دنیا که باید ببینید

شهرهای ساحلی متعددی نظیر کپنهاگ، لیون، پراگ، بوداپست، آمستردام و... در سراسر دنیا وجود دارد که تصویری متفاوت و در عین حال جذاب از شهر را پیشکش گردشگران می‌کنند.

با توجه به اینکه ۷۱ درصد از سطح زمین را آب پوشانده است، جای تعجب ندارد که بسیاری از کلان شهرهای زیبا در مجاورت ساحل هستند. فرقی نمی‌کند که این ماجرا یک عارضه طبیعی باشد یا به منظور حمل و نقل و قایق‌سواری به دست انسان ساخته شده باشد، در هر صورت این سواحل معرکه علاوه بر اینکه به زیبایی شهرها افزوده‌اند، خود به‌عنوان مقاصد گردشگری محسوب می‌شوند. در ادامه ۱۰ شهری را به شما معرفی می‌کنیم که به‌دلیل وجود همین سواحل، موقعیتی عالی برای استراحت و تفریح به حساب می‌آیند.

۱. کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ

با اینکه افراد بومی کپنهاگ، گردشگران را تشویق می‌کنند تا با پای پیاده به گشت و گذار در خیابان‌های سنگفرش پایتخت بپردازند (بخش اعظمی از شهر را می‌توان با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی مشاهده کرد)، اما تماشای شهر از روی آب لطف دیگری دارد. از آنجا که بازدیدکنندگان می‌توانند خودشان با خیال راحت قایق‌سواری کنند، پس یک قایق خورشیدی از Island Brygge کرایه کنید. هر قایق ۸ نفره شامل میز و صندلی نیز می‌شود که نوید از یک پیک‌نیک عالی می‌دهد.

در صورتی که دوست دارید به پاکسازی بندر کمک کنید، می‌توانید یک کایاک سبز از کایاک ریپابلیک (Kayak Republic) تهیه کنید. به این ترتیب در ازای جمع‌آوری زباله و به اشتراک گذاشتن تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید ۲ ساعت قایق‌سواری رایگان داشته باشید.

کپنهاگ

برای تماشای ساحل، عصرهای Nyhavn را از دست ندهید. این محل که در گذشته یک بندر پر رفت و آمد بود، در حال حاضر در میان قدیمی‌ترین خانه‌های کپنهاگ قرار دارد، پس یک پیاده‌روی تفریحی در کنار ساحل مطمئنا جالب خواهد بود. علاوه بر این می‌توانید سوار یک کشتی تفریحی مثل کانال تورز کپنهاگ (Canal Tours Copenhagen) شوید و در یک تور یک ساعته از تصاویر مسحورکننده و فوق‌العاده عکاسی نظیر کاخ آمالین برگ (خانه خانواده سلطنتی)، خانه اپرای کپنهاگ و... نهایت لذت را ببرید.

۲. آمستردام، هلند

آمستردام

آمستردام که به‌عنوان ونیز هلند مشهور است، جاذبه‌های متعددی دارد که تماشای آن‌ها از درون آب به شدت جذاب‌تر است. سواری در قایق‌های سفید و آبی از جمله تفریحات رایگان آمستردام محسوب می‌شود. ۹ مسیر در طول ۱۶۵ کانال آبی پرپیچ و خم وجود دارد که کانال رینگ (Canal Ring) به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است؛ در واقع این کانال در دوران طلایی شهر در قرن ۱۷ ساخته شد و با ۴۰۰ سال قدمت شامل ۴ کانال موازی است که با ۸۰ پل به هم متصل می‌شوند و مکان‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی دارند.

آمستردام

از مسیرهای محبوب آبی دیگر می‌توان به ایستگاه مرکزی آمستردام تا Buiksloterweg اشاره کرد که مسافران می‌توانند بعد از پیاده شدن از قایق، با پای پیاده به موزه آی‌فیلم هلند (EYE Filmmuseum) و Tolhuistuin بروند که مرکز فرهنگی و فیلم است و از محله NDSM Wharf دیدن کنند که به‌خاطر رستوران‌ها و رویدادهای فرهنگی جذابش معروف است.

قایق‌های آمستردام از کنار معماری فوق‌العاده زیبای شهر عبور کرده و در نزدیکی موزه ونگوگ (Van Gogh Museum) و موزه ریجکس (Rijksmuseum) توقف می‌کنند که هنر و تاریخ هلند از قرون وسطی تا به امروز را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

۳. ونیز، ایتالیا

ونیز

شهر ونیز عملا روی آب ساخته شده و یکی از شگفتی‌های معماری آبی به حساب می‌آید. کانال‌های متعدد این شهر، نقاط مختلف شهر را به هم متصل کرده‌اند. با اینکه گشت و گذار در خیابان‌ها و ۴۳۵ پل شهر بسیار لذت‌بخش است، اما تماشای ونیز از طریق کانال‌های شهر که شبکه ای از ۱۱۸ جزیره را به هم وصل می‌کند، لطف دیگری دارد. با گاندولاهای سنتی می‌توانید در مسیرهای آبی پر رفت و آمد مرکز شهر گردش کنید یا یک قایق خصوصی بگیرید و اوقات خوشی را در گراند کانال (Grand Canal) بگذرانید.

۴. برگن، نروژ

برگن نروژ

برگن (Bergen)، شهری غنی از فرهنگ و تاریخ است و دروازه ورودی به آبدره‌های مشهور نروژ محسوب می‌شود. قبل از اینکه برای تماشای آبدره‌ها، سوار قایق شوید، در خیابان‌های پشتی برگن قدم بزنید، این بخش از شهر بعد از آتش‌سوزی بزرگ سال ۱۷۰۲ بازسازی شد و در میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

برگن نروژ

اقتصادی‌ترین راه برای گشت و گذار در خشکی و آب، استفاده از کارت برگن است که شامل اتوبوس و قطار سبک شهری می‌شود و ورودی مکان‌‌های گردشگری نظیر موزه هانستیک (Hanseatic Museum)، موزه کشتیرانی برگن (Bergen Maritime Museum) و فونیکولار فلوبنن (Fløibanen funicular) که گردشگران را به بالای کوه فلوین می‌برد، با تخفیف همراه است. بدون تور آبدره، سفر شما به این شهر کامل نمی‌شود، پس قایق‌سواری ۳ ساعته و تماشای مناظر دیدنی شهر را از دست ندهید.

۵. استکهلم، سوئد

استکهلم

استکهلم، پایتخت سوئد، از ۱۴ جزیره تشکیل شده که با ۵۷ پل به هم متصل شده‌اند و درواقع یک سوم آن با آب پوشیده شده است. به همین دلیل فرصتی استثنایی برای قایق‌‌سواری در شهر فراهم می‌شود که می‌توانید با اجاره یک کایاک، خودتان به گشت و گذار در شهر بپردازید یا در یک تور قایق‌سواری شرکت کنید که راهی آسان و سریع برای تماشای برخی از زیباترین کانال‌های جهان به‌شمار می‌رود. تورهای یک ساعته رویال کانال (Royal Canal) چندین بار در روز از قصر سلطنتی استکهلم (Royal Palace Stockholm) شروع می‌شود و امکان تماشای جاذبه‌های پایتخت را فراهم می‌کند.

استکهلم

برخی از بهترین زوایا برای عکس گرفتن از آب را می‌توانید در جزیره Skeppsholmen تجربه کنید، جزیره‌ای آرام که موزه هنر مدرن استکهلم (Moderna Museet) در آن قرار دارد، یا به جزیره کوچک ریدار هولمن (Riddarholmen) که بخشی از شهر قدیمی بوده بروید. استرندواگن (Strandvägen) نیز یکی از نمادین‌ترین خیابان‌های شهر استکهلم است که بهترین زوایای عکاسی از آب را پیشکش شما می‌کند.

با توجه به تعداد کم ساختمان‌های بلند و خط افق که اکثرا با ساختمان‌های قرن هجدهمی پوشیده شده، آب و مناره‌های مخروطی کلیساها، می‌توانید بهترین و چشم‌نوازترین منظر شهر را از Monteliusvägen مشاهده کنید که یک مسیر پیاده‌روی ۵۰۰ متری و مشرف به دریاچه مالارن (Lake Mälaren) است، یا به خیابان فیال گاتان (Fjällgatan) بروید و از مناظر خیره‌کننده شهر لذت ببرید.

۶. بوداپست، مجارستان

بوداپست

در سفر به بوداپست می‌توانید جاذبه‌های شهر را از خشکی و روی آب تماشا کرد. با استفاده از ریورراید (RiverRide) که یک اتوبوس دو منظوره (در خشکی و آب کارایی دارد) است می‌توانید از روی پل زنجیر (Chain Bridge) متعلق به قرن نوزدهم، به تماشای دانوب و مناظر زیبای اطراف بنشینید. قبل از اینکه به آب بزنید، حتما از جاذبه‌های مشهوری نظیر میدان سکینی بوداپست (Szechenyi Square)، خانه اپرای دولتی مجارستان (Hungarian State Opera House)، باغ‌وحش بوداپست (Budapest Zoo) دیدن کنید، سپس با قایق‌سواری، مناظر جزیره مارگارت (Margaret Island) را از روی آب به نظاره بنشینید که در رودخانه دانوب بین بودا و پِست قرار دارد.

۷. پراگ، جمهوری چک

پراگ

مردم محلی پراگ اغلب توصیه می‌کنند که بهترین راه برای تماشای شهر، با پای پیاده است؛ هر چند می‌توانید با قایق تفریحی به رودخانه ولتاوا (Vltava River) بروید یا از قایق‌هایی که در فصل بهار تا پاییز مشغول به فعالیت هستند، استفاده کرده و علاوه بر تماشای مناظر شهری، از پل چارلز (Charles Bridge)، یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده و نمادین پراگ دیدن کنید. با پای پیاده می‌توانید از قصر پراگ (Prague Castle) و اولد تاون هال (Old Town Hall) و ساعت نجومی پراگ بازدید داشته باشید.

پراگ

مردم محلی عاشق این هستند که قدم‌زنان به شنبه بازار در Naplavka بروند که در امتداد روخانه قرار گرفته و مرکزی غیررسمی برای زندگی شبانه و رویدادهای معروفی نظیر پیک نیک‌ها، کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها است. اگر دوست دارید زمان بیشتری را روی آب بگذرانید، شانس با شما یار است، چراکه می‌توانید از رستوران‌ها، گالری‌ها و سوناهای شناور این شهر کمال استفاده را ببرید.

۸. وین، اتریش

وین

وین به لطف وجود پل‌های متعددی که تعداد آن‌ها ۴ برابر ونیز است، رقیبی جدی برای زیباترین شهرهای ساحلی دنیا به‌شمار می‌رود. اگر برای اولین بار به این شهر سفر کرده‌اید، می‌توانید در امتداد کانال دانوب، خود را به یک نوشیدنی مهمان کنید. شنا کردن در آب، قایق‌سواری یا اجاره جزیره شنای خودتان را می‌توانید در وین تجربه ‌کنید، به همین دلیل سفر به وین بدون گشت و گذار در دانوب مشهور لطفی نخواهد داشت.

وین

اگر در ماه ژوئن به وین سفر می‌کنید، سی و پنجمین جشنواره  جزیره دانوب را از دست ندهید که بزرگ‌ترین جشنواره روباز رایگان اروپا در جزیره دانوب است و شامل اجرای ۲۰۰ برنامه زنده می‌شود که روی ۱۱ صحنه در ۱۸ جزیره برگزار می‌شود. در فصل تابستان نیز، اجرای کنسرت‌های موسیقی کلاسیک شناور روی دانوب قدیمی جریان دارد.

۹. نیو اورلئان، لوئیزیانا

نیو اورلئان

نیواورلئان را می‌توان به لطف منطقه رنگارنگ فرانسوی خود با ساختمان‌هایی که بالکن‌های آهنی دارد، روح سرزنده و تراموای شهری، به راحتی تماشا شهر کرد. گوش دادن به موسیقی زنده جاز، قدم زدن در بازار فرانسوی‌‌ها نیواورلئان (French Market)، چشیدن غذاهای خوشمزه در رستوران‌های معروف، از جمله تفریحات شهر نیواورلئان است که پس از فراغت از آن‌ها می‌توانید قایق‌سواری در رودخانه را نیز تجربه کنید.

نیو اورلئان

قایق‌ها در امتداد رودخانه می‌سی‌سی‌پی حرکت کرده و مناظری از خط افق شهر را پیشکش مسافران می‌کند. قایق‌هایی که چرخ‌های پارویی آن با بخار می‌چرخد را حتما امتحان کنید؛ هر چند که کشتی‌های تفریحی متعددی وجود دارند که لذت یک شام به یادماندنی در کنار شنیدن موسیقی جاز و تماشای خط افق را به شما هدیه خواهند کرد.

۱۰. لیون فرانسه

لیون فرانسه

شهر لیون را می‌توانید با دوچرخه، فونیکولار (خط آهن کابلی) یا پای پیاده بگردید و از آنجا که این شهر در تقاطع رودخانه‌های سائون (Saône) و رون (Rhône) واقع شده، توانسته سالیان متمادی میزبان جمع کثیری از گردشگران باشد. بازدیدکنندگان می‌توانند نوشیدنی‌های فوق‌العاده این شهر را امتحان کرده و با تاریخ غنی و غذاهای خاص آن آشنا شوید.

لیون فرانسه

کارت لیون سیتی (Lyon City Card) شامل دسترسی نامحدود به حمل و نقل عمومی نظیر تراموا، مترو، اتوبوس و فونیکولار می‌شود؛ با این حال نباید از تورهای آبی غافل شوید. به‌عنوان نمونه تور یک ساعته در امتداد اسکله رودخانه سائون در منطقه قدیمی لیون است که از کنار کلیسای فورویر (Basilique de Fourvière) عبور کرده و در ادامه می‌توانید مکعب‌های نارنجی (Cubes orange) و موزه کانفلوئنسز (Musée des Confluences) که یک مرکز علمی است را نیز در طول مسیر ببینید.

مطالب مرتبط:

منبع momondo

دیدگاه