جاذبه های گردشگری محبوب که ناشناخته مانده اند (قسمت اول)

مینا صادقی فرد
مینا صادقی فرد سه شنبه، ۲۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
جاذبه های گردشگری محبوب که ناشناخته مانده اند (قسمت اول)

هنگام انتخاب مقصد برای سفر، همه به دنبال جاذبه‌های گردشگری معروف و شلوغ هستند؛ اما نباید فراموش کرد که جاذبه‌های زیادی وجود دارند که علی‌رغم جذابیت فراوان، کمتر شناخته شده‌اند.

همه‌ی ما درباره‌ی برج ایفل و تاج‌ محل، مکان‌های برجسته‌ای که به حق با ازدحام گردشگران مواجه‌اند، مطالب زیادی شنیده‌ایم؛ اما محل‌هایی که همیشه مملو از توریست هستند، ولی به ندرت فراتر از مرزهای کشور مبدا به گوش می‌رسند چطور؟ به عنوان مثال «ججودو» (Jejudo) در کره جنوبی؛ این جزیره تماشایی به قدری محبوب است که پرواز سئول به ججودو، پرترافیک‌ترین مسیر هوایی جهان است و سال گذشته حدود ۶٫۵ میلیون نفر از این مسیر استفاده کردند. البته ما شرط می‌بندیم شما هرگز این محل را به عنوان مقصد تعطیلات خود انتخاب نکرده‌اید.

در این‌جا به ۱۳ مقصد محبوب گردشگران می‌پردازیم که هرچند احتمالا هرگز به گوش‌تان نخورده‌اند، شاید بخواهید بازدید از آن‌ها را در نظر داشته باشید.

 یونگانگ گروتوس (Yungang Grottoes)، چین

 یونگانگ گروتوس

بزرگ‌ترین کشور شرق دور، مزین به مکان‌هایی است که باید حتما دید: دیوار چین، منظره‌ی افق در هنگ کنگ یا «لشکر تراکوت» (Terracotta)، اما یکی از ناب‌ترین مکان‌های محصور در آن که برای گردشگران چینی و نه خارجی‌، شناخته شده است، «یونگانگ گروتوس» است. این میراث جهانی یونسکو که در نزدیکی شهر نه چندان دوست‌داشتنی «داتونگ» (Datong) در شمال استان «شانشی» (Shanxi) واقع شده است، شامل ۵۱ هزار مجسمه بودا است که به شکل ۲۵۲ غار درآمده‌اند. یونسکو این محل را به عنوان برجسته‌ترین دستیابی هنر غار بودایی در قرن‌های پنجم و ششم توصیف کرده است که این توضیح حقیقت را کتمان نکرده و علت محبوبیت این محل در چین را بیان می‌کند.

پارک ملی بوخانسان (Bukhansan National Park)، کره جنوبی

پارک ملی بوخانسان

اگر در شهری مرکزی با جمعیتی ۲۵ میلیونی زندگی می‌کنید، احتمالا هر از گاهی رویای گریز به حومه‌ی شهر را در سر دارید. شاید با خود بگویید «پارک ملی بوخانسان» که سالانه تنها پنج میلیون نفر بازدیدکننده دارد، تا حدی دست کم گرفته شده است، البته شاید هم این‌طور نباشد. این پارک که در حوالی شمالی سئول قرار گرفته و جنگل‌ها و قله‌های گرانیتی را در خود محصور کرده است، برای بسیاری از اهالی پایتخت کره‌ی جنوبی محلی برای گریز محسوب می‌شود. این پارک با مسیرهای راه‌پیمایی که کوه‌‌های بلندش را احاطه کرده‌اند، پوشیده شده است. این مسیرها به صورت چرخشی جابه‌جا می‌شوند تا به خاک اجازه‌ی بازیابی و بهبود دهند. 

پارک ملی گانانگ مولو (Gunung Mulu)، مالزی

پارک ملی گانانگ مولو

بزرگ‌ترین غار جهان همیشه بازدیدکنندگان را به خود جلب خواهد کرد و همین‌ اتفاق هم رخ داده است؛ اما افراد اندکی خارج از مالزی در مورد غار «ساراواک» (Sarawak) و فضای حفاظت شده‌ای که آن را دربرگرفته است، آگاهی دارند. این غار بزرگ که ۷۰۰ متر طول، ۳۹۶ متر عرض و ۷۰ متر ارتفاع دارد، به قدری پهناور است که می‌تواند ۴۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را بدون این‌که بال آن‌ها با هم تماسی داشته باشد، در خود جای دهد؛ اما این غار کجا واقع شده است؟ این غار بخشی از عجایب سنگ آهکی است که در ایالت ساراواک مالزی در جزیره «بورنئو» (Borneo)، پارک ملی گانانگ مولو (Gunung Mulu) قرار گرفته است و تنها به اندازه‌ی پروازی کوتاه از «کوچینگ» (Kuching)، پایتخت محلی فاصله دارد.

پارک ملی غار ماموت (Mammoth)، ایالت کنتاکی آمریکا

پارک ملی غار ماموت

در مورد طولانی‌ترین سیستم غاری جهان چه می‌دانید؟ این سیستم که در نزدیکی «برانزویل» (Brownsville) در مرکز کنتاکی واقع شده است، ساختاری مارپیچی است که در «پارک ملی غار ماموت» واقع شده است. این گذرگاه‌ زیرزمینی مارپیچ بیش از  ۶۵۲ هزار متر درازا دارد و این در حالی است که هنوز به‌طور کامل نقشه‌برداری نشده است. این مکان که از سال ۱۹۸۱ به عنوان میراث جهانی یونسکو دسته‌بندی شده است، همه ساله بیش از نیم میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند و شاهکاری ناچیز به شمار نمی‌آید، آن هم در ایالتی که علی‌رغم داشتن مکان‌هایی بسیار زیبا که ارزش دیدن دارند، چندان مورد توجه پروازهای بین‌المللی قرار نمی‌گیرد.

دتینگ (The Thing)، ایالت آریزونای آمریکا

دتینگ

چه از حیث حیرت‌انگیز بودن گرفته چه از حیث مضحکی، «دتینگ» یکی از مکان‌هایی است که تنها می‌توان در قسمت‌هایی از آمریکا یافت. این مکان در عین این‌که خود را در ملقمه‌ای از راز و مبالغه پنهان می‌کند، در بزرگراه «اینتراستیت ۱۰» (Interstate 10) که از جنوب غربی آمریکا عبور می‌کند، به رخ می‌کشد. ۲۴۷ نشان کنار جاده‌ای بین «ال ‌پاسو» (El Paso) در تگزاس و «توسان» (Tucson) در آریزونا وجود این مکان را اعلام می‌کنند. کسانی که مجذوب فضای ملودرام ویکتوریایی این تابلوهای رنگارنگ می‌شوند، متوجه می‌شوند که این تصاویر ساختگی با حقیقت همخوانی ندارند.

حقیقتی که این تابلوها از آن پرده برمی‌دارند، موزه‌ی کوچک «دراگون» (Dragoon) در آریزونا است که محلی تنها کمی بزرگ‌تر از یک پمپ بنزین است و عبارت موزه به آن متصل شده است. دراگون شامل ماشین‌های عتیقه، ماشین‌آلات قدیمی کشاورزی و یک مومیایی مرموز در تابوتی شیشه‌ای است که همین مومیایی به طور خاص دتینگ نام دارد. خبر خوش این است که هزینه ورود به این موزه تنها ۴۵۰۰ تومان است و مسافران دیگری که عاشق آن‌چه بدون شک در تبلیغ خود بی‌همتا است شده‌اند، در صف‌های طولانی میان این دیدنی‌ها به شما ملحق خواهند شد.

موزه کانادایی حقوق بشر، منیتوبا (Manitoba) کانادا

موزه کانادایی حقوق بشر

بسیاری از موزه‌های ملی کانادا در پایتخت این کشور و حومه‌ی آن مانند «اتاوا» (Ottawa) و «کبک» (Quebec) واقع شده‌اند؛ در واقع تنها یک موزه‌ی ملی وجود دارد که خارج از این فضا قرار گرفته است و آن «موزه‌ی کانادایی حقوق بشر» است که در «وینیپگ» (Winnipeg)، مرکز استان مرکزی «منیتوبا» (Manitoba) جای گرفته است. این موزه که در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد، در وسوسه گردشگران به ویپینگ که از طریق راه هوایی و قطار به بقیه کشور مرتبط است، موفق شده است، هرچند که این موزه در فهرست مکان‌های دیدنی بسیاری از گردشگران قرار ندارد. البته بازدید از این محل آسان نیست؛ چرا که نمایشگاه‌های آن موضوعاتی مانند هولوکاست، آغاز فاشیسم، نسل‌کشی «رواندا» (Rwandan) و برخورد تاریخی کانادایی‌ها با مردمان بومی «اینوئیت» (Inuit) را در بر می‌گیرد؛ این موزه در عین حال موسسه‌ای عالی و عمیق است که گالری‌های آن مملو از کانادایی‌های روشن‌فکر است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه