جدیدترین فرودگاه های روسیه؛ معماری‌های بی‌نظیر

علی  کماسی
علی کماسی شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
جدیدترین فرودگاه های روسیه؛ معماری‌های بی‌نظیر

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از فرودگاه‌های روسیه بروز یا بازسازی شده‌اند. در بیشتر موارد باسازی‌ها مربوط رویداد‌های بزرگ ورزشی در دنیا مانند جام‌ جهانی است.

درسال‌های اخیر معماران در سراسر دنیا تلاش کرده‌اند با طراحی‌های بی نظیر خود همه را به تحسین وادارند. یکی از سازه‌هایی که همواره مورد نظر معماران بوده، فرودگاه‌ها است که در چند سال اخیر طراحی‌های زیبایی داشته‌اند. بعد از انتخاب شدن روسیه به‌عنوان میزبان جام جهانی 2018، تغییراتی زیادی در دستور کار قرار گرفت تا این کشور برای این رویداد بزرگ ورزشی آماده شود که یکی از این تغییرات نوسازی و حتی ساخت فرودگاه‌ها بوده است.

۱. پرم (Perm)

فرودگاه پرم

طراحی ساختمان فرودگاه که در شهر پرم در منطقه اورال قرار دارد، به‌وسیله متخصصینی از مسکو و لندن انجام شده است. به گفته‌ی آن‌ها پایانه بولشوی ساوینو تداعی‌گر بال‌ در حال پرواز است. این سازه سال گذشته افتتاح شده و از طریق سرمایه‌گذاری‌های خصوصی ۸۰ میلیون یورو هزینه برداشته است.

۲. روستوف نادونو (Rostov-on-Don)

فرودگاه روستوف ان دون

طرح زیبای فرودگاه روستوف نادونو به‌وسیله چهار شرکت طراحی انجام شده است که شرکت Britain’s The Twelve Architects نیز یکی از آن‌ها است. سقف فرودگاه حالت موج‌دار است. فرودگاه روستوف نادونو به شکلی طراحی شده تا ظرفیت سالانه پنج میلیون مسافر را داشته باشد. روستوف نادونو یکی از ۱۱ شهر میزبان جام جهانی است.

۳. یکاترینبورگ (Ekaterinburg)

فرودگاه یکاترینبورگ

یکاترینبورگ یکی دیگر از شهر‌های میزبان جام جهانی است. هرچند طراحی مدرن فرودگاه کولتسوو ۱۰ سال پیش صورت گرفته است، با این حال یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های کشور است. در سال ۲۰۱۳ به عنوان یکی از پنج فرودگاه برتر دنیا شناخته شد.

۴. سامارا (Samara)

فرودگاه سامارا

در فرودگاه سامارا نیز امسال به دلیل برگزاری جام جهانی پایانه جدیدی ساخته شده است که طرح بی‌نظیری دارد. این پایانه در ۱۸ ماه ساخته شد و در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد. دفتر طراحی British HTAL مسئول طراحی این پایانه بوده است.

۵. نیژنی نووگرود (Nizhniy Novgorod)

فرودگاه سامارا

فرودگاه استریگینو در نیژنی نووگرود یکی دیگر از فرودگاه‌های جدید روسیه است. نیژنی نووگرود یکی از شهر‌های میزبان جام جهانی است و ساختمان مرکزی فرودگاه توسط HTAL طراحی شده است. دیوارهای براق و موج‌دار پایانه فرودگاه واقعا چشم‌نواز است.  به گفته طراحان ظرفیت پایانه در صورت نیاز، مانند برگزاری جام جهانی، می‌تواند تا ۳۰ درصد هم افزایش یابد.

۶. کراسنویارسک (Krasnoyarsk)

فرودگاه کراسنویارسک

اخیرا در شهر سیبریایی کراسنویارسک که در فاصله ۴ هزار کیلومتری شهر موسکو قرار دارد، یک پایانه جدید افتتاح شده است. به گفته مقامات منطقه در حال حاضر این فرودگاه بزرگ‌ترین فرودگاه روسی در بخش شرق کوه‌های اورال است. هزینه مدرن‌سازی این فرودگاه ۱۰۰ میلیون یورو بوده و سرمایه لازم برای این کار از طریق دو بخش دولتی و خصوصی تامین شده است.

۷. ژوکوفسکی (Zhukovsky)

فرودگاه ژوکوفسکی

فرودگاه ژکوفسکی چهارمین و کوچک‌ترین فرودگاه موسکو است. با این وجود این فرودگاه بلندترین باند فرودگاه را، به طول ۵٫۵ کیلومتر، در کل اروپا دارد. ساخت فرودگاه ژوکوفسکی در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید.

۸. کالینینگراد (Kaliningrad)

فرودگاه کالینینگراد

کالینینگراد غربی‌ترین شهر روسیه است. این شهر که در احاطه کشورهای اروپایی است، یکی از شهرهای میزبان‌ جام جهانی است. در سال ۲۰۱۳ باسازی فرودگاه خرابروو (Khrabrovo) آغاز شد و در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد.

۹. سوچی (Sochi)

فرودگاه سوچی

بازسازی فرودگاه سوچی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ انجام شد. این باسازی کمی قبل از شروع بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ افتتاح شد. در طول بازی‌ها این فرودگاه شاهد ۳۸۰۰ مسافر در ساعت بود. در سال ۲۰۱۷ فرودگاه سوچی به عنوان یکی از ۲۰ فرودگاه برتر جهان شناخته شد.

مطالب مرتبط:

منبع Russia Beyond

دیدگاه