کوه دماوند در مسیر ثبت جهانی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر چهار شنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
کوه دماوند در مسیر ثبت جهانی

کوه دماوند مرتفع‌ترین قله ایران پس از ثبت ملی به‌عنوان میراث طبیعی کشور در سال ۱۳۸۷، امسال در انتظار ثبت جهانی است.

کوه دماوند با مساحتی بالغ بر ۲ هزار و ۹۵۰ هکتار در تاریخ ۱۳۸۷٫۴٫۱۳ به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. هر سال از این تاریخ به بعد مراسم ویژه‌ای به مناسبت پاسداشت «روز ملی دماوند» همراه با جشن تیرگان در شهر رینه در نزدیکی کوه دماوند برگزار می‌شود.

امسال چهاردهمین دوره برگزاری این مراسم به‌صورت یک روزه در دو نوبت صبح و بعدازظهر جمعه ۱۵ تیرماه با اجرای برنامه‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است. البته این مراسم  در برخی از سال‌های گذشته به‌مدت دو روز اجرا می‌شده است.

داریوش عبادی نایب رئیس انجمن دوستداران دماوندکوه درباره برگزاری مراسم روز ملی دماوند گفت:

جشن تیرگان مقارن با روز ملی دماوند است، روزی که هرساله برای پاسداشت، صیانت و حفاظت از کوه دماوند به‌عنوان نماد ملی و مظهر وفا و هم‌بستگی مردم ایران ارج نهاده و با حضور مشتاقان و دوستداران حفظ این زیست بوم طبیعی مراسمی جشن گونه در شهر رینه نزدیک کوهپایه قله دماوند اجرا می‌شود.

فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط زیست از اهداف این برنامه است، کوه دماوند هم که در این روز به‌عنوان نماد و مظهر ملی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است، از نمونه‌های بارز محیط زیست خواهد بود؛ چراکه حفظ و صیانت از بلندترین قله کشور از مهم‌ترین کارها به شمار می‌رود.

در طول این مدت با همکاری انجمن مردم نهاد در کنار دستگاه‌های اجرایی کشور اقدامات مهمی نظیر جلوگیری از تصرف‌ها و تخریب‌هایی که در گذشته تهدید جدی بر محیط زیست کوه دماوند بوده، به‌منظور حفظ و نگهداری از این میراث طبیعی انجام شده است. همچنین فرایند ثبت جهانی آن نیز فراهم شده است.

کویر لوت و کوه دماوند نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو قرار گرفتند، کویر لوت از طرف کمیته جهانی یونسکو به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۵ ثبت جهانی شد، اما بهره‌برداری از پوکه معدنی، پرونده کوه دماوند را به‌منظور ثبت جهانی با مشکل مواجه کرده است.

قوانین دشواری برای ثبت جهانی کوه دماوند وجود دارد که برای انجام این قوانین باید همه دستگاه‌های مربوطه مانند سازمان محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری و .. با اراده ملی همکاری‌های لازم را انجام دهند. ازاین‌رو با پیگیری‌های لازم برای رسیدن به شاخص‌های بین‌المللی برای ثبت جهانی اقداماتی انجام شده و در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است. حذف بهره‌برداری از معادن در این منطقه از جمله این اقدامات است. با توجه به اینکه هر سال فقط یک پرونده اثر طبیعی جهت ثبت جهانی معرفی می‌شود، انتظار می‌رود با توجه به قولی که سازمان میراث فرهنگی داده است امسال کوه دماوند برای ثبت جهانی در سازمان یونسکو معرفی شود. 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه