پل های جذابی که از مرزها عبور می‌کنند

سحر مردانه
سحر مردانه پنجشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
پل های جذابی که از مرزها عبور می‌کنند

زمانی که از پل صحبت می‌کنیم، مسیری را برای عبور تصور می کنیم اما این پل‌های جذاب تنها یک پل عادی نیستند زیرا مرز‌ها را پشت سر گذاشته‌اند.

همیشه پل‌ها را از نظر زیبایی، طولانی‌ترین، معروف‌ترین و بلند‌ترین مورد بررسی قرار داده‌ایم اما تا به حال در مورد پل‌هایی که از مرز‌ها عبور کرده‌اند و راه ارتباطی میان دو کشور شده‌اند، صحبتی نکرده‌ایم. گاهی اوقات این پل‌ها راهی برای دوستی و ارتباط میان دو کشور شده‌اند اما گاهی اوقات نیز برای تصرف آن میان دو کشور جنگی خونین در گرفته است. مسئله‌ای که در این میان مبهم مانده این است که آیا این سازه‌های بزرگ برگرفته از تخیل و تصورات هستند یا بر اساس نیاز آن زمان بنا شده‌اند.

۱. پل سوینساند (Svinesund Bridge)

پل

کشور‌ها: نروژ و سوئد

طول: ۲,۳۱۰ فوت (۷۰۴ متر)

نکته قابل توجه در مورد پل سوینساند این است که تنها یک پل نیست، بلکه دو پل است. اگر بتوانید با قدیمی‌های سوئد صحبت کنید، به شما می‌گویند که پل اول در سال ۱۹۴۶ تکمیل شد. اما پل دوم بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ با تخصیص هزینه‌ای حدود ۴۶ میلیون پوند ساخته شد. این یک کار فوق‌العاده و دراماتیک بود که قوس بزرگی را بالا‌تر از پل اصلی بنا کردند. بر روی این پل کمانی شکل که از روی آب گذشته است، خطی کشیده شده که سمت چپ آن سوئد و سمت راست آن نروژ است.

واقعیت جالب: پل اصلی بین سال‌های ۱۹۳۹ و ۱۹۴۶ شکل گرفت اما به دلیل وقوع جنگ اتمام کار در این میان به تعویق افتاد. حتی در سال ۱۹۴۲ پل با تخریبی جزئی روبرو شد.

۲. پل بین‌المللی گوادیانا (Guadiana International Bridge)

پل

کشور‌ها: اسپانیا و پرتغال

طول: ۲,۱۸۵ فوت (۶۶۶ متر)

این پل، شاهکاری فوق‌العاده مدرن است که جهشی از رودخانه بزرگ در شبه جزیره ایبری (Iberian) داشته است. اسپانیا و پرتغال، دو کشور همسایه هستند که در نقشه اغلب با یک خط ساده از یکدیگر جدا شده‌اند اما میان این دو کشور یک رود مرزی با نام گوادیانا وجود دارد. ارتباط میان این دو کشور از طریق کابل‌های برقی انجام می‌شد اما در سال ۱۹۹۱ این نوع ارتباط به پایان رسید و پل زیبای گوادیانا جایگزین آن شد. البته هنوز هم از طریق زیپ‌لاین برای گردشگران و مسافران به عنوان تفریح ارتباطی برقرار است.

واقعیت جالب: یک پل دیگر، البته کوچک‌تر در حدود ۲۰ مایلی پل بین‌المللی گوادیانا وجود دارد که در نزدیکی روستای پومارائو پرتغال واقع شده است.

۳. پل فرانکفورت-اسلوبیس (Frankfurt-Slubice Bridge)

پل

کشور‌ها: آلمان و لهستان

طول: ۷۲۲ فوت (۲۲۰ متر)

رودی که نشان مرزی پس از جنگ میان آلمان و لهستان است و تا ۲۰۰ مایل کشیده شده است در ۶۰ مایلی شرق برلین قرار دارد. این پل به طور دقیق‌تر راه ارتباطی میان شهر فرانکفورت اودر (Frankfurt Oder) آلمان و شهر اسلوبیس (Slubice) لهستان است که هر دو در کنار رود مرزی اودر واقع شده‌اند. این پل برای اولین بار وسیله‌ای برای تقسیم اروپای غربی و مرکزی بود (در سال‌های اتحاد مجدد آلمان، سال 1990 و ورود لهستان به اتحادیه اروپا در سال 2004) برای عبور نیاز به گذرنامه بود اما در حال حاضر رفت و آمد به راحتی انجام می‌شود. هیچ دلیلی برای عبور نکردن از روی پل فرانکفورت وجود ندارد زیرا این دو شهر زمانی یکی بوده‌اند و در اصل دو قلو حساب می‌شوند که تاریخی مشترک داشته‌اند.

واقعیت جالب: فرانکفورت اودر، شهری است که با فرانکفورت مشهور در آلمان فرق دارد. این پنجمین شهر بزرگ در آلمان است که دارای جمعیت حدود ۵۸ هزار نفر است.

۴. پل رنگین کمان (Rainbow Bridge)

پل

کشور‌ها: ایالات متحده آمریکا و کانادا

طول: ۱,۴۵۰ فوت (۴۴۰ متر)

پل رنگین کمان، پلی بتنی و مستحکم که از تنگه رود نیاگارا عبور می‌کند و شهر‌های آمریکا و نیویورک را به هم متصل می‌کند. این پل برای گردشگرانی که می خواهند آبشار نیاگارا را از هر دو سمت ببینند، مکانی فوق العاده است. برخی از افراد می‌گویند این آبشار پر زرق و برق، از سمت کانادا دارای چشم‌انداز بهتری است. پل رنگین کامن فرصتی مناسب برای ارزیابی و حس کردن این موضوع است.

واقعیت جالب: هیچ‌کس مطمئن نیست که چرا نام این پل رنگین کمان است. نام پل شبیه به یک راز است اما برخی اعتقاد دارند که نام آن از نوشته‌ی کتاب مقدس که بر روی قاب سنگی در کانادا وجود دارد، گرفته شده است که اشاره به کمانی در ابر‌ها دارد.

۵. پل بین‌المللی اوگدنسبورگ-پرسکات (Ogdensburg-Prescott International Bridge)

پل

کشور‌ها: ایالات متحده آمریکا، کانادا

طول: ۱٫۵ مایل

پیوند دیگری که بین همسایگان خوب آمریکای شمالی و کانادا وجود دارد، پل بین‌المللی اوگدنسبورگ-پرسکات. اگرچه نام این پل کمی گمراه‌کننده است اما شهر اوگدنسبورک در ایالت کانادا را به شهر جان‌استون (Johnstown) در انتاریو (Ontario) متصل می‌کند. این پل مایل به رنگ سبز در سال ۱۹۶۰ داخل چرخه زندگی شد.

واقعیت جالب: جان‌استون در سال ۲۰۱۵ دست‌خوش یک طوفان کوچک شد. در همین زمان نخست وزیر سابق کانادا در حال تمجید و ستایش صنعت کشتی‌سازی کشور خود بود. مردم با دیدن فیلم‌ها بسیار ناراحت شدند زیرا تصور می‌کردند که نخست وزیر از این اتفاق ناخوشایند خوشحال است. اما بعد‌ها این سوء تفاهم برطرف شد.

۶. پل بین‌المللی سولت ماریه (Sault Ste. Marie International Bridge)

پل

کشور‌ها: ایالات متحده آمریکا و کانادا

طول: ۲٫۸ مایل

پل بین‌المللی سولت ماریه، شبیه به یک هیولای فولادی قوس دار است که ساخت آن در سال ۱۹۶۲ به پایان رسید که ایالت متحده میشیگان را به استان کانادایی انتاریو متصل می‌کند. نکته‌ی جالبی که در این میان وجود دارد این است که شهر سولت ماریه، شهری دوقلو است که یکی از آنها در میشیگان و دیگری در انتاریو قرار دارد و توسط رود ماریه از یکدیگر جدا شده‌اند. اما این پل یک راه ارتباطی میان این دو شهر دوقلو است.

واقعیت جالب: این پل و چشم‌انداز اطراف آن به قدری زیبا است که شما فقط نمی‌خواهید از روی آن عبور کنید. قطعا زمانی را به ایستادن روی پل و لذت بردن از اطراف اختصاص خواهید داد. آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها با خوشحالی و لبخند روی این پل قدم می‌زنند و با یکدیگر تعامل دارند.

۷. پل آمریکایی‌ها (Bridge Of The Americas)

پل

کشور‌ها: ایالات متحده آمریکا و مکزیک

طول: ۱,۰۸۳ فوت (۳۳۰ متر)

رودخانه ریو گراند (Rio Grande)، مرز میان مکزیک و آمریکا است که با ساخت پلی بر روی آن با نام پل آمریکا، این دو کشور را به یکدیگر متصل کردند. ساخت این پل بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ به طول انجامید. البته این رودخانه بزرگ که بین مرز این دو کشور قرار گرفته است، در حال حاضر خشک است و تنها گرد و خاک از آن باقی مانده است.

۸. پل ژنرال سان مارتین (General San Martín)

پل

کشور‌ها: آرژانتین و اروگوئه

طول: ۳٫۷ مایل

آرژانتین و اروگوئه همیشه بهترین دوستان نیستند. اغلب مسابقه فوتبال میان تیم ملی آنان نیز شبیه به جنگ دربی در آمریکای جنوبی است. رود اروگوئه، رود مرزی میان آرژانتین و اروگوئه است که بر روی آن بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ پلی ساخته شد و نام ژنرال آرژانتینی که در آزاد سازی این دو کشور از حکومت اسپانیا نقش مهمی داشت، خوزه د سان مارتین (José de San Martín) نام گذاری شد.

واقعیت جالب: در قسمت معلق پل سان مارتین به سمت اروگوئه، شهری به نام فری بنتوس (Fray Bentos) وجود دارد که مخارج و هزینه‌های خود را از طریق تولید گوشت تامین می‌کنند. اواخر قرن نوزدهم و جنگ جهانی، این شهر کوچک، محصولات گوشت خود را برای ارتش بریتانیا می‌فرستاد. این مکان در سال ۲۰۱۵ تاکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

۹. پل تانکردو نیویس (Tancredo Neves Bridge)

پل

کشور‌ها: آرژانتین و برزیل

طول: ۱,۶۰۴ فوت (۴۸۹ متر)

این پل یک واکنش واقعی از وحدت لاتین است. این پل معلق دو کشور برزیل و آرژانتین را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل از روی رودخانه‌ی زیبای ایگواسو (River Iguacu) می‌گذرد تا گردشگران اجازه دسترسی و مشاهده آبشار از هر دو سو را داشته باشند. پل تانکردو نیویس، بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵ ساخته شده است و از آن زمان تاکنون، گردشگران و مردمان محلی توانسته‌اند بدون هیچ مشکلی از این راه ارتباطی استفاده کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه