سوغات رامسر چیست؟

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی چهار شنبه، ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
سوغات رامسر چیست؟

رامسر یکی از شهرهای استان مازندران است که در گذشته به آن سخت‌سر می‌گفتند. جاذبه و جاهای دیدنی رامسر بی‌شمار است. یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های رامسر زیتون است که طرفداران بسیاری دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۹ به‌روزرسانی شده است.

سوغات رامسر چیست؟

از مشهورترین سوغات رامسر می‌توان به خوراکی‌هایی چون کلوچه و کوکی، آغوز نون، پشت زیک، رشته‌به‌رشته، قماق، برنجک، عسل، نان قتلمه، ترشی، زیتون، برنج و ماهی و صنایع دستی چون محصولات حصیربافی، چادرشب بافی، نمدبافی و مروار بافی اشاره کرد.

رامسر، شهر زیبای استان مازندران هر ساله هزاران گردشگر را جذب می‌کند. جاهای دیدنی رامسر آن را به عروس شهرهای مازندران بدل کرده است. این شهر آب و هوای معتدل و مرطوب دارد و به‌دلیل نزدیکی به جنگل و دریا، از طرفداران بسیاری برخوردار است. رامسر سوغاتی‌های بسیار خوشمزه و متنوعی هم دارد و بسیاری از سوغاتی‌های مشهور استان مازندران در این شهر قابل‌دسترسی است. در این مطلب به سراغ بررسی سوغاتی‌های خوشمزه رامسر رفته‌ایم. با ما همراه باشید تا این خوراکی‌ها و صنایع دستی رامسر را بهتر بشناسید:

خوراکی‌ها

کلوچه و کوکی

کوکی شکلاتی از سوغات رامسریکی از محبوب‌ترین سوغات ایران در شمال کشور کلوچه و کوکی است که تقریبا در تمام شهرهای شمالی پیدا می‌شود. کلوچه در واقع نوعی شیرینی است که در تهیه آن از آرد، شکر و روغن استفاده می‌شود و در سال‌های اخیر متداول است که در مغزی هر یک از کلوچه‌ها از طعم خاصی مثل گردو یا پرتغال استفاده می‌شود؛‌ اما کوکی نوعی شیرینی است که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است و بسیاری از گردشگران کوکی را به کلوچه ترجیح می‌دهند. در کوکی دیگر خبری از مغزی با طعم‌های مختلف نیست و روی کوکی تکه‌های شکلات وجود دارد.

آغوزنون

آغوزنون از نان های محلی شمالی

آغوزنون یکی از شیرینی‌های خوشمزه مازندران است که در بسیاری از جشن‌های مازندرانی برای پذیرایی از آن استفاده می‌شود. آغازنون یکی از شیرینی‌های مخصوص شب یلدا هم هست و در شب یلدا در کنار سایر خوراکی‌ها از این شیرینی هم استفاده می‌شود. آغازنون به دو شکل خام و پخته سرو می‌شود و به‌شکل خام این شیرینی پیس گِنده گفته می‌شود.

پشت زیک

پشت زیک شیرینی محلی شمالی

شیرینی پشت زیک از دیگر شیرینی‌های خوشمزه استان مازندران است که در شهر رامسر هم پخته می‌شود. در تهیه پشت زیک از کنجد، شکر، گردو و عسل و کره استفاده می‌شود. این شیرینی در بسیاری از نقاط استان به‌جای قند در کنار چای استفاده می‌شود.

رشته‌به‌رشته

رشته به رشته از شیرینی های محلی رامسر

رشته‌به‌رشته شیرینی محبوب استان مازندران است که از گردو، رشته آرد برنج، خاک قند، هل، روغن تهیه می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. رشته‌به‌رشته مازندرانی طعم بسیار خوب و لذیذی دارد. اگر روزی گذرتان به هر یک از شهرهای این استان افتاد، امتحان کردن رشته‌به‌رشته را فراموش نکنید.

قماق

نان محلی قماق در سبد

عکس از مریم رزاقی

یکی دیگر از شیرینی‌های خاص این خطه از کشورمان، قماق است. در پخت قماق از شکر استفاده نمی‌شود و برای تهیه آن از شنبلیله، آرد گندم، کره، تخم‌مرغ، جعفری، شوید و گردو استفاده می‌شود. قماق در رژیم غذایی مازندرانی‌ها جای به‌خصوصی دارد و یکی از پایه‌های اصلی صبحانه است.

برنجک

بسته بندی برنجک

برنجک نوعی شیرینی مجلسی است که ساکنان تمام شهرهای مازندران از آن برای پذیرایی در مراسم‌های خود استفاده می‌کنند. در تهیه برنجک از آب، شکر، آب‌لیمو استفاده می‌شود.

نان قتلمه

نان محلی قتلمه

نان قتلمه یکی از نان‌های سنتی مازندرانی است که در ماه مبارک رمضان در سفره افطار دیده می‌شود. در تهیه قتلمه از شیر، تخم‌مرغ، خمیرمایه، آرد سفید، شکر و نمک استفاده می‌شود.

عسل

عسل طبیعی همراه با موم

عسل ارمغان شهرهای شمالی کشور است که در کوه‌های مازندران یافت می‌شود. عسل دامنه کوه‌های مازندران بسیار ناب و خوشمزه است و اگر روزی به رامسر سفر کردید، خرید عسل کوهی را فراموش نکنید.

ترشی

انواع ترشی محلی

ترشی از سوغاتی‌های محبوب شهرهای شمالی کشور به‌خصوص رامسر است. از جمله ترشی‌های پرطرفدار شمالی می‌توان به ترشی بادمجان، سیرترشی، هفت‌بیجار، ترشی لیته و ترشی مرکبات اشاره کرد.

زیتون

زیتون مغز دار

و اما زیتون این سوغات مشهور رامسر، زیتون یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های رامسر است و اگر روزی به این شهر سفر کردید، خرید زیتون‌پرورده را فراموش نکنید. امروز زیتون با شکل‌های خاصی عرضه می‌شود؛ نوعی زیتون در بازار شهرهای شمالی به فروش می‌رسد که هسته آن درآورده شده و به‌جای هسته از فلفل یا سیر استفاده شده که این نوع از زیتون‌ها هم بسیار لذیذ است.

ماهی

ماهی در تور ماهیگیری سنتی

ماهی از سوغاتی‌های تمام شهرهایی است که با دریا مرز مشترک دارند. بسیاری از افراد معتقد هستند که ماهی‌های جنوب بسیار لذیذتر از ماهی‌های دریای شمال کشور است، ولی دریای خزر هم ماهی‌های بسیار لذیذی دارد. از جمله ماهی‌های خوشمزه شمالی می‌توان به قزل‌آلا، ماهی آزاد یا سالمون، اردک‌ماهی، ازون برون، سوف و کلیکا اشاره کنیم. فروش ماهی‌دودی و ماهی شور در بسیاری از بازارهای شمالی رواج دارد و این ماهی‌ها دیر فاسد می‌شوند.

یکی از محصولات اصلی دریای شمال کشور خاویار است. بیش از ۹۰ درصد خاویار دنیا از دریای خزر تأمین می‌شود و خزر بزرگ‌ترین منبع خاویار دنیا است. گونه‌های ماهی‌های خاویاری که در دریای خزر زندگی می‌کنند، عبارت‌اند از فیل‌ماهی، تاس ماهی، روسی یا چالباش، قره برون، ماهی شیب و ازون برون.

برنج 

برنج ایرانی شمال

برنج شمال هم دیگر نیازی به معرفی و تعریف ندارند. همه ما شمال کشور را به برنج‌های خوشمزه و خوش عطرش می‌شناسیم.

صنایع دستی

صنایع چوبی

 سبد چوبی از صنایع دستی

حصیربافی و تهیه صنایع چوبی مدت‌ها است که در رامسر رواج دارد و بسیاری از روستایی‌ها از این طریق امرار معاش می‌کنند. از جمله محصولات حصیربافی می‌توان به سبد، زیرانداز و کاسه اشاره کرد.

چادرشب بافی

دستگاه مخصوص چادرشب بافی

چادرشب بافی یکی از هنرهایی است که در گذشته زنان روستاهای رامسر به آن مشغول بودند و هرچه به مدرنیته نزدیک شده‌ایم، این هنر هم رو به فراموشی رفته است. بافت چادرشب زحمت بسیاری دارد و در تهیه آن از پارچه‌های رنگارنگی استفاده می‌شود و در نتیجه کالای نهایی قیمت ارزانی نخواهد داشت. تمام این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا امروز چادرشب بافی رو به فراموشی برود و کمتر افرادی به این کار مشغول باشند. چادرشب بافی که نام آن در مازندران لاون بافی است ، هم‌اکنون در شهرهای رامسر، آلاشت، لفور و هزار جريب بهشهر بافته می‌شود.

نمدبافی

پیرمرد محلی در حال نمدبافی

نمدبافی هم از دیگر صنایع دستی است که در گذشته در رامسر رواج داشته، ولی امروز رو به فراموشی رفته است. نمد از پشم طبیعی ساخته می‌شود و به اشکال متفاوتی از جمله گرد، بیضی، مستطیل درمی‌آید. نمدبافی هنری سخت و زمان‌بر است، نمدی که بیشتر مشت‌ومال خورده باشد، قیمت بالایی دارد و از دوام بیشتری هم برخوردار است. همین مسائل باعث شده تا افراد کمتری در روستاها نمدبافی را به‌عنوان شغل خود انتخاب کنند.

مرواربافی

مرواربافی یکی از رشته‌های صنایع دستی است که در شهرهای شمالی از جمله رامسر رایج است. مروار در واقع چوب ترکه‌ای است که پس از تهیه شدن به سه یا چهار قسمت تقسیم می‌شوند و در آب جوشانده شده و بافته می‌شوند و پس از بافته شدن باید به آن‌ها زمان داد تا خشک شد.

مروار زردرنگ است و وقتی روغن جلا روی آن قرار می‌گیرد، به رنگ طلایی درمی‌آید. مروار نامرغوب به رنگ سبز با سیاه است و هرچه رنگ آن طلایی‌تر باشد، از کیفیت بیشتری برخوردار است.

سبدهای حصیری مرواربافی

اگر با سوغات شهر رامسر آشنایی دارید یا سوغات این شهر را خریداری کرده‌اید، تجربه و اطلاعات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

سوغات شهر رامسر چیست؟

از مشهورترین سوغات شهر رامسر می‌توان به خوراکی‌هایی چون کلوچه و کوکی، آغوز نون، پشت زیک، رشته‌به‌رشته، قماق، برنجک، عسل، نان قتلمه، ترشی، زیتون، برنج و ماهی و صنایع دستی چون محصولات حصیربافی، چادرشب بافی، نمدبافی و مروار بافی اشاره کرد.

سوغاتی رامسر چیست؟

خوراکی‌هایی چون کلوچه و کوکی، آغوز نون، پشت زیک، رشته‌به‌رشته، قماق، برنجک، عسل، نان قتلمه، ترشی، زیتون، برنج و ماهی و صنایع دستی چون محصولات حصیربافی، چادرشب بافی، نمدبافی و مروار بافی

مطالب مرتبط:

دیدگاه