از سونای تخم مرغی سوئد بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
از سونای تخم مرغی سوئد بیشتر بدانید

سونایی در شهر کیرونا سوئد ساخته شده که به شکل یک تخم‌مرغ است و فضای بیرون آن از قطعات طلایی رنگ و فضای داخل از چوب کاج و صنوبر است.

در فرهنگ سوئد رسم بر این است که استرس خود را با یک سونای داغ از تن به در می‌کنند. بنابراین وقتی مقامات شهر کیرونا متوجه شدند به‌خاطر دهه‌ها تخریب ناشی از استخراج معدن، باید به یک زمین مقاوم نقل مکان کنند، با احداث یک سونای تخم مرغی بزرگ، این موضوع را برای اهالی راحت‌تر کردند.

سونای تخم مرغی سوئد

ساخت این سونا در سال ۲۰۰۴ آغاز شد، درست زمانی که زمین‌های بخش شمالی شهر کیرونا سوئد که به هتل یخی و کلیسای زیبای قرمز رنگش معروف بود، شروع به نشست کرد. این شهر سالیان متمادی ۹۰ درصد سنگ آهن اروپا را از طریق استخراج معدن تامین می‌کرد، اما به دلیل حرکت کردن سنگ‌های زیر محل استخراج، در معرض آسیب غیرقابل جبران به فونداسیون قرار گرفت و در نتیجه شرایط برای زندگی مردم ناامن شد.

سونای تخم مرغی سوئد

مقامات به جای تخلیه شهر، یک برنامه ۲۰ ساله برای انتقال کل شهر به «کیرونای جدید» تدوین کردند که شامل انتقال مراکز خرید، ساختمان‌های تاریخی، مغازه‌ها و منازل مسکونی به محلی ایمن در ۳ کیلومتری شرق معدن می‌شد. منازل مردم شهر را با قیمت کامل و ۲۵ درصد مبلغ اضافی می‌خریدند یا می‌توانستند یک خانه رایگان جدید انتخاب کنند. به هر حال این خبر غوغایی در شهر به پا کرد و برای اینکه فرایند انتقال برای آن‌ها راحت‌تر شود، دو معماری معروف مامور ساخت یک سونا در کیرونا شدند.

سونای تخم مرغی سوئد

از آنجا که انتقال کامل شهر یک پروژه استثنایی بود، بنابراین ساخت سونایی به شکل تخم مرغ را مناسب این شرایط دیدند. این دو معمار اقدام به طراحی تخم‌مرغ خورشیدی کردند که ۴٫۵ متر ارتفاع داشت و هدف از طراحی این مجسمه اجتماعی کاربردی این بود که نمادی برای تولد مجدد شهر کیرونا باشد. این سونا محلی گرم برای دورهمی‌های ساکنان و مقامات و صحبت درباره وضعیت شهر بود که در عین حال، روحیه جمعی افراد را در آن شرایط سخت بهتر می‌کرد.

سونای تخم مرغی سوئد

فضای بیرونی این تخم‌مرغ از ۶۹ قطعه صفحه فولادی طلایی رنگ تشکیل شده است که به خوبی محیط برفی کیرونا را به تصویر می‌کشد و اشاره‌ای هم به آب و هوای قطبی منطقه دارد. فضای داخلی آن از چوب کاج و صنوبر ساخته شده است و یک ردیف صندلی با گنجایش ۸ نفر دارد. گرمای درون این سونا توسط اجاق قلبی شکلی در مرکز سونا تامین می‌شود که با چوب می‌سوزد.

سونای تخم مرغی سوئد

با اینکه موضوع تغییرات آب و هوایی و منابع طبیعی، مبحث اصلی در جهان به‌شمار می‌رود، اما باید درک کنیم در شهرهای دور افتاده‌ای نظیر کیرونا، سنگ آهن به‌عنوان منبع اصلی درآمد در بیش از یک قرن بوده است و مولفه مهمی برای بقای شهر محسوب می‌شود. ۹۶ درصد از اهالی شهر از تصمیم مقامات برای انتقال شهر حمایت کرده‌اند، زیرا با ادامه استخراج معدن می‌توانند اقصاد شهر را نجات دهند.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه