ثبت شهركرد به عنوان شهر ملی نمد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
ثبت شهركرد به عنوان شهر ملی نمد

نمد شهركرد قدمتی دیرینه و کهن دارد و این شهر به شهر ملی نمد ثبت شد.

بهمن عسگری سوادجانی مديركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت:

در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی با توجه به قابليت‌ها و ظرفيت‌های هنر دستی نمدمالی و قدمت ديرينه اين هنر در چهارمحال و بختياری، پرونده شهركرد به عنوان «شهر ملی نمد» از سوي معاونت صنايع دستی سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری كشور در ساختمان كوشك (دفتر غرب آسيا) بررسی پس از تاييد اعضا ثبت شد.

نمد چهارمحال و بختياری دارای نشان يونسكو و نشان ملی مرغوبيت صنايع دستی ايران است. هم‌اکنون ۲۵۰ كارگاه كوچك و ۱۵ كارگاه بزرگ توليد نمد در چهارمحال و بختياری در حال فعالیت است که ۵۰۰ نفر در آن می‌توانند کار کنند.

محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی، برای كاربرد در حوزه پزشكی و صنعت خودرو از خصوصیاتی برخوردار است. این هنر قدمتی کهن  در چهارمحال و بختياری دارد.

محصولات نمدی چهارمحال و بختياری به دو روش سنتی و نوين تولید می‌شود. توليد كنندگان محصولات نمدی استان در ارائه توليدات خود رقابت می‌کنند.

۴۰ تن انواع محصولات نمدی در اين استان در هر سال توليد می‌شود که از اين ميزان توليد سالانه ۱۵ تن که معادل با ۲۵۰ هزار دلار توليدات نمدی است، از چهارمحال و بختياری به خارج از كشور صادر می‌شود. این تولیدات را می‌توان تا ۵۰ تن افزایش داد.

امروزه در بخش توليد نمدهای نوين به علت نوآوری و كاربردهای مختلف افزون بر ۴۰ نوع محصول نمدی توليد و روانه بازار مصرف می‌شود.

به دانشگاه شهركرد از طرف اداره كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری چهارمحال و بختياری پيشنهاد شده تا نسبت به ايجاد و راه‌اندازی رشته تحصيلی نمد در دانشكده هنر اين دانشگاه اقدام كند.

بسياری از توليد كنندگان نمد در چهارمحال و بختياری دارای تحصيلات دانشگاهی در رشته‌های طراحی و صنايع دستی و برخی نيز تحصيلات غيرمرتبط دارند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه