۵۰۰ گور هخامنشی و اشکانی در شهرستان ریگان کشف شد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۵
۵۰۰ گور هخامنشی و اشکانی در شهرستان ریگان کشف شد

۵۰۰ گور باستانی در گورستان مهدی‌آباد اولیا در شهرستان ریگان استان کرمان کشف شده است.

کورش محمدخانی، سرپرست هیئت بررسی‌های آرکئوژئوفیزیک، با روش مغناطیس‌سنجی در گورستان باستانی مهدی‌آباد اولیا در استان کرمان گفت:

بررسی‌های مغناطیسی، به‌منظور تعیین میزان پراکندگی گورهای باستانی در این محوطه منجر به شناسایی بالغ بر ۵۰۰ گور باستانی شده است.

گورهای بسیاری در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ از طریق بارش باران و جاری شدن سیل در منطقه شناسایی شدند.

پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن، به‌منظور تعیین عرصه و مشخص کردن میزان پراکندگی گورها با هدف برنامه‌ریزی برای حفاظت از محوطه، بررسی آرکئوژئوفیزیک به روش مغناطیس‌سنجی در این محوطه را در دستور کار خود قرار داد.

هدف از این بررسی‌ها و تعیین حدود پراکندگی گورها و وسعت گورستان، برنامه‌ریزی برای حفاظت از این محوطه باستانی با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

نتایج اولیه، پراکندگی وسیعی از گورها را مشخص کرد و مکان بالغ بر پانصد گور باستانی در وسعت هشت هکتاری تعیین شده است.

اینکه این محوطه مربوط به دوره اشکانی یا هخامنشی است، میان باستان‌شناسان اختلاف نظر وجود دارد؛ اما با گمانه‌زنی، کاوش و مطالعات تطبیقی در آینده می‌توان دوره فرهنگی دقیق این گورها را شناسایی کرد.

بررسی‌های آرکئوژئوفیزیک در گورستان باستانی مهدی‌آباد اولیا با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور انجام شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه