سوغات گرجستان، آمیزه‌ای از فرهنگ و هنر شرقی و غربی

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۰
سوغات گرجستان، آمیزه‌ای از فرهنگ و هنر شرقی و غربی

گرجستان، فرهنگی غنی دارد که تلفیقی از شرق و غرب است. این فرهنگ متفاوت را می‌توانید در سوغات و صنایع دستی این کشور به وضوح مشاهده کنید.

گرجستان کشوری واقع در انتهای شرقی دریای سیاه است که در شمال با روسیه، در شرق و جنوب شرقی با آذربایجان، در جنوب با ارمنستان و ترکیه و در غرب توسط دریای سیاه محدود است. 

سفر به گرجستان، با وجود فرهنگ غنی و متفاوت و آثار تاریخی و فرهنگی جذابش، بدون خرید سوغات کامل نمی‌شود. با گشت و گذاری کوتاه در مراکز تجاری و خیابان‌های گرجستان، متوجه می‌شوید که صنایع دستی و سوغات بومی این کشور بسیار متنوع هستند و قیمت‌های معقولی دارند. به‌راحتی می‌توانید انواع سوغات بومی را با قیمت‌های مناسب برای عزیزان خود بخرید.

اگر می‌خواهید از فروشگاه‌ها و بوتیک‌های لوکس خرید کنید، نمی‌توانید سر قیمت آن‌ها چانه بزنید. چون قیمت‌های ثابتی دارند. ولی اگر از فروشنده‌های خیابانی و بازارچه‌ها خرید کنید، می‌توانید چانه بزنید و قیمت محصولات را کاهش دهید و تخفیف‌های قابل‌توجهی بگیرید.

سوغات گرجستان

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین سوغاتی‌های گرجستان را معرفی می‌کنیم. برای اینکه دست خالی از سفر برنگردید و یادگاری کوچک از فرهنگ و هنر این منطقه به خانه بیاورید.

زیورآلات میناکاری

سوغات گرجستان

میناکاری هنری است که با شیشه‌ها و فلزات رنگی ذوب شده مثلا نقره، مس و طلا ساخته می‌شود. در گرجستان، استفاده از این تکنیک و هنر، سابقه‌ای طولانی دارد و از قرن هشتم تا پانزدهم میلادی رایج بوده است. متاسفانه این هنر در اواخر قرن پانزدهم روبه‌افول رفت، ولی مجددا در قرن بیستم احیا شد. در این قرن، هنرمندان معاصر، تکنیک‌های سنتی را با طرح‌های مدرن ترکیب کردند و این روش همچنان ادامه دارد و زیورآلات میناکاری به یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌ها و دست‌سازهای این کشور تبدیل شده است. در گالری‌های هنری می‌توانید زیورآلاتی بسیار زیبا و شیک بخرید که طراحی منحصربه‌فردی دارند و شبیه آن را جای دیگر دنیا نمی‌توانید پیدا کنید و یک هدیه‌ی خاص و اصیل است.

محصولاتی با طرح خینکالی

خینکالی نوعی غذای سنتی گرجستانی یا در واقع دامپلینگ گرجستانی است که غذای ملی این کشور محسوب می‌شود. یکی از سوغاتی‌هایی که در گرجستان زیاد خواهید دید، محصولاتی با طرح خینکالی است. مثلا انواع جوراب و تیشرت، ماگ و لیوان یا محصولات مشابه. این سوغاتی‌ها قیمت مناسبی دارند.

رومیزی با طرح‌های سنتی آبی

سوغات گرجستان

رومیزی‌های سنتی گرجستان معمولا آبی‌رنگ هستند و طرح‌هایی مثل انواع پرندگان، گوزن و... دارند. این رومیزی‌ها قرن‌ها است که به بخشی جدانشدنی از فرهنگ گرجستان تبدیل شده‌اند و یکی از محصولات نمادین این کشور هستند. از زمان‌های قدیم از روش‌های سنتی رنگ‌آمیزی پارچه، برای ایجاد طرح و نقش در این رومیزی‌ها استفاده می‌کردند. این رومیزی‌ها برای مدتی فراموش شده‌ بودند، ولی در سال‌های اخیر، با توجه روزافزون مردم به محصولات سنتی، دوباره به بازار آمده‌اند و طرفداران زیادی در بین گردشگران دارند.

لباس‌های سنتی با تغییرات مدرن

لباس‌های سنتی این روزها طرفدار پیدا کرده‌اند، البته بسیاری از آن‌ها را نمی‌توان با زندگی امروزه تطبیق داد. به همین خاطر، هنرمندان و طراحان لباس در گرجستان، لباس‌های سنتی را با تغییرات و طرح‌های مدرن دوباره طراحی کرده‌اند و لباس‌هایی تولید می‌کنند که در عین احترام به فرهنگ سنتی، برای زندگی امروزی مناسب است و مورد پسند جوانان واقع می‌شود. انواع کفش، پوشاک و زیورآلات تلفیقی در بازارچه‌ها و مراکز خرید گرجستان به فروش می‌رسد که می‌تواند توجه علاقه‌مندان به مد را جلب کند. به غیر از طرح‌های سنتی، تی‌شرت‌ها و لباس‌هایی در گرجستان تولید می‌شود که طرح و رنگ ساده دارند، ولی روی آن‌ها تصاویری از منظره‌ها یا شخصیت‌های معروف این کشور، چاپ شده است.

اشیا و ظروف سرامیکی

سوغات گرجستان

اگر دنبال ظروف و اشیای سرامیکی و تزیینی هستید، در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید انواع آن‌ها را با طرح‌ها و رنگ‌های جذاب و متنوع پیدا کنید. برای تزیین این وسایل و ظروف از طرح‌های سنتی گرجستان الهام گرفته شده است. بعضی از آن‌ها دست‌ساز هستند و فقط یک نمونه از آن‌ها در گالری‌های هنری پیدا می‌شود. بنابراین اگر دنبال سوغاتی خاصی هستید که مثل و مانند نداشته باشد، به گالری‌های سوغات سر بزنید و از بین این اشیای سرامیکی هدیه‌ای مناسب انتخاب کنید.

چای و مربا

مربا همه جای دنیا پیدا می‌شود و شاید فکر کنید سوغاتی خوبی نباشد، اما باید بدانید که در گرجستان، مرباهای خاصی به فروش می‌رسد که در محل زندگی خود پیدا نمی‌کنید. مثلا مربای گردو یا مربای گیلاس سفید و دانه‌ی کاج. حتما تابه‌حال اسم این مرباها را نشنیده‌اید. در سفر به گرجستان فرصت دارید که این مرباهای خاص را امتحان کنید و برای عزیزان خود بخرید. چای گرجستان نیز بسیار باکیفیت است و چندین برند بسیار مشهور و محبوب در این کشور برای عرضه‌ی چای وجود دارد. محصولات آن‌ها را می‌توانید در بسته‌بندی‌های جذاب و مناسب هدیه دادن، از فروشگاه‌های سوغات بخرید.

شال و روسری پشمی

سوغات گرجستان

در گرجستان از زمان‌های دور از پشم برای تهیه‌ی انواع پوشاک استفاده می‌کردند. در سفر به این کشور زیبا می‌توانید شال و روسری پشمی با طرح‌های جذاب و رنگارنگ سنتی بخرید. این شال‌ها برای فصل سرما بسیار مناسب است و شما را گرم نگه می‌دارد. قیمت آن‌ها نسبت به کیفیت و دوام و زیبایی که دارند، بسیار مناسب است.

پنیر

پنیر یکی از محصولات لبنی پرطرفدار و متنوع در سراسر دنیا است. هر کشوری، روش خاصی برای تهیه‌ی انواع پنیر دارد که باعث می‌شود عطر و طعم متفاوتی با سایر پنیرها داشته باشد. در گرجستان هم مثل بسیاری از کشورهای اروپایی، پنیرها انواع زیادی دارند که در طول سفر می‌توانید امتحان کنید و لذیذترین‌ها را برای عزیزان‌ خود انتخاب کنید.

برای سفر به گرجستان، تور گرجستان را در کجارو جستجو کنید و از میان تور‌های ده‌ها آژانس مسافرتی معتبر، بهترین تور را به مقصد خود انتخاب کرده و با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

پیشنهاد می‌کنیم فهرست کاملی از جاهای دیدنی گرجستان را در کجارو ببینید تا ضمن کسب اطلاعات لازم، آشنایی بیشتری با این کشور و دیدنی‌هایش داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه