راهنمای تحصیل در دانمارک

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
راهنمای تحصیل در دانمارک

دانمارک به‌دلیل کیفیت بالای زندگی و دانشگاه‌های معتبر، یکی از گزینه‌های محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است.

دانمارک یکی از کشورهای آرام و مرفه منطقه اسکاندیناوی در اروپا است و به‌عنوان شادترین کشور دنیا شناخته می‌شود. همچنین، سیستم آموزش عالی دانمارک نیز دارای کیفیت بالایی است و دانشگاه‌های این کشور پس از فنلاند و سوئد رتبه سوم بهترین کشور برای تحصیل را در حوزه اسکاندیناوی در اختیار دارند. از این‌رو، دانشگاه‌های دانمارک یکی از مقصدهای محبوب برای علاقه‌مندان ادامه تحصیل در خارج محسوب می‌شوند.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصيلات‌ پيش‌‌دانشگاهی

در كشور دانمارک دوره‌ قبل‌ از ورود به‌ دبستان، مهدكودک است‌ كه‌ البته‌ اجباری نيست. دوره‌ ابتدايی در مدارس‌ Folkeskol ده‌ سال‌ طول‌ می‌كشد. برای آن‌ دسته‌ از دانش‌آموزان‌ كه‌ در پايان‌ كلاس‌ نهم توانايی ورود به‌ دبيرستان‌ را دارند، ادامه‌ تحصيل‌ در كلاس‌ دهم اجباری نيست. دوران‌ دبيرستان (Gymnasium) سه سال است. در اين‌ مدت‌ دانش‌آموزان‌ چند امتحان‌ نهايی GI می‌گذرانند كه‌ البته‌ از سال‌ اول‌ برای آن‌ دسته‌ از دروسی كه‌ اهميت‌ كمتری دارند، آغاز می‌شود. نظام‌ آموزشی در كشور دانمارک به‌ گونه‌ای است‌ كه‌ تا قبل‌ از ورود به‌ دانشگاه‌ دانش‌آموزان‌ ۱۲ يا ۱۳ سال‌ تحصيل‌ می‌كنند و با موفقيت‌ در امتحانات‌ نهايی، ديپلم‌‌ دبيرستان‌ دانماركی (Studentereksamen) را می‌گيرند.

راهنمای تحصیل در دانمارک

‌تحصيلات‌ دانشگاهی

‌داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ (Studentereksamen) نخستين‌ شرط‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالی است.

ثبت‌‌نام‌ در نظام‌ آموزش‌ عالی دانمارک به‌ دو سهميه‌ گروه‌ یک و دو تقسيم‌ می‌شود. داوطلب‌ می‌تواند نام‌ خود را هم‌زمان‌ در هر دو گروه‌ سهميه‌ ثبت‌ كند. اكثر دوره‌های تحصيلی شرايط‌ ويژه‌ای برای پذيرش‌ دانشجو دارند. تعيين‌ حداقل‌ معدل‌ در ديپلم‌ دبيرستان‌ نخستين‌ شرط‌ است. افراد با داشتن‌ معدل‌ مناسب‌ و نمرات‌ خوب‌ در دروس‌ رياضيات، فيزيک، شيمی، ادبيات‌ دانماركی و دو زبان‌ خارجی، می‌توانند از سهميه‌ گروه‌ یک استفاده‌ كنند. سهميه‌ گروه‌ دو متعلق‌ به‌ داوطلبانی است‌ كه‌ با در نظر گرفتن‌ تجربه‌ حرفه‌ای، بدون‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان، طبق‌ ضوابط‌ خاصی به‌ تحصيل‌ در رشته‌ انتخابی خود می‌پردازند. همچنين‌، افرادی هم‌ هستند كه‌ در ساير رشته‌ها مانند فنی و حرفه‌ای كه‌ با گذراندن‌ امتحان‌ و داشتن‌ نمره‌ هفت در دروس‌ رياضی، فيزيک و شيمی می‌توانند وارد دانشگاه‌ شوند.

هر داوطلب‌ می‌تواند حداكثر در هشت رشته‌ نام‌نويسی كند، اما فقط‌ در يک رشته‌ پذيرفته‌ می‌شود. سپس‌ دانشجويان‌ در يكی از دانشگاه‌ها و مدارس‌ عالی حرفه‌ای، از جمله‌ مدرسه‌های عالی بازرگانان، مراكز پژوهش‌ مهندسی، مدرسه‌های معماری و غيره‌ مشغول‌ به‌ تحصيل‌ می‌شوند.

گذراندن‌ يک سال‌ پيش‌دانشگاهی در بعضی دانشگاه‌ها و موفقيت‌ در امتحان‌ ورودی برای دانشجويان‌ خارجی الزامی است‌ و فقط‌ از طريق‌ سهميه‌ گروه‌ دو پذيرفته‌ می‌شوند.

راهنمای تحصیل در دانمارک

دوره‌های تحصيلی

Tekniker (Technician) .۱: پسوند رشته‌ مورد نظر می‌آيد و دوره‌هايی حرفه‌ای هستند كه‌ پس‌ از يک سال‌ و نيم‌ تحصيل‌ فشرده‌ به‌ علاوه‌ دوره‌ كارآموزی در كالج‌ها و مدارس‌ عالی حرفه‌ای گذرانده‌ می‌شوند.

Akademi (Bachelor) .۲: سه‌ تا چهار سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ در دانشگاه‌ها است. همچنين‌ دوره‌ Teknikum) Bachelor) كه‌ معمولا شامل‌ يک سال‌ كارآموزی قبل‌ از ورود به‌ دوره‌ و سه‌ سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ دروس‌ نظری در مدارس‌ عالی حرفه‌ای است.

۳. (Candidata (Master: شامل دو سال‌ يا بيشتر تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ است. اين‌ دوره‌ امتحان‌ ورودی ندارد و فقط‌ با توجه‌ به‌ نمرات‌ دوره (Akademi (Bachelor و اظهار نظر معرف‌ها دانشجو می‌پذيرد. اين‌ دوره‌ بر اساس‌ نظام‌ Modular برنامه‌ريزی شده‌ و دارای چهار نيم‌سال‌ چهارده‌ هفته‌ای است. دانشجو پس‌ از گذراندن‌ سه‌ نيم‌سال‌ و حضور در كلاس‌ درس‌ و موفقيت‌ در امتحانات، پژوهشی را در نيم‌ سال‌ چهارم (در بعضی دانشگاه‌ها از آغاز نيم‌ سال‌ سوم) انتخاب‌ و پس‌ از دفاع‌ موفقيت‌آميز از آن‌ موفق‌ به‌ دريافت‌ مدرک (Candidata (Master می‌شود. در بعضی از رشته‌ها (معماری و دامپزشكی) اين‌ دوره‌ پنج‌ يا شش‌ ساله‌ است‌ كه‌ با ديپلم‌ دبيرستان‌ آغاز می‌شود.

Ph.D .۴: برای ورود به‌ اين‌ دوره‌ مدرک (Candidata (Master از دانشگاه‌های دانمارک يا معادل‌ آن‌ از كشورهای ديگر الزامی است. در اين‌ دوره‌ زبان‌ دانماركی اجباری نيست‌ و دانشجو می‌تواند به‌ زبان‌ انگليسی دوره‌ را طی كند. براي‌ دوره‌ Ph.D در دانمارک دانشجو بايد دروس‌ تعيين‌ شده‌ و پژوهش‌ جامعی را كه‌ با نوشتن‌ پايان‌‌نامه‌ و دفاع‌ از آن‌ همراه‌ است‌ با موفقيت‌ بگذراند. طول‌ متوسط‌ دوره‌ دكترا در دانشگاه‌های دانمارک چهار سال‌ است.

راهنمای تحصیل در دانمارک

نحوه‌ ارزشيابی مدارک تحصيلی

  • مدارک (Tekniker (Technician و كليه‌ مدارک و تحصيلات‌ نيمه‌ تمام‌ دانشگاهی (آكادميک) شامل‌ دو يا سه سال‌ تحصيل، با شرط‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان، «كاردانی» ارزشيابی می‌شود.
  • مدارک (Teknikum (Bachelor و Akademi با شرط‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان، «كارشناسی» ارزشيابی می‌شود.
  • مدارک (Candidata (Master با شرط‌ داشتن‌ كارشناسی، «كارشناسی ارشد» ارزشيابی می‌شود. دوره‌های پنج‌ و شش‌ ساله‌ تحصيل‌ پيوسته‌ بعد از ديپلم‌ دبيرستان‌ نيز، «كارشناسی ارشد» ارزشيابی می‌شود.
  • مدارک Ph.D با شرط‌ داشتن‌ كارشناسی ارشد، «دكترا» ارزشيابی می‌شود.

راهنمای تحصیل در دانمارک

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

زبان تدریس در مقطع کارشناسی کشور دانمارک به زبان دانمارکی است، ولی این کشور مدرک دال بر تسلط زبان دانمارکی را همان بدو ورود از دانشجو تقاضا می‌کند و فرصت یادگیری را داخل این کشور به دانشجو نمی‌دهد. البته مدرک زبان در زمان پذیرش الزامی نیست.

زبان تدریس در مقطع کارشناسی ارشد کشور دانمارک به زبان انگلیسی است، ولی این کشور مدرک دال بر تسلط بر زبان انگلیسی را در همان بدو ورود از دانشجو تقاضا می‌کند و فرصت یادگیری زبان را در داخل این کشور به دانشجو نمی‌دهد.

بسیاری از رشته‌های تحصیلی در دوره دکتری به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

راهنمای تحصیل در دانمارک

میانگین هزینه تحصیل در دانمارک

تحصیلات عالی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشور دانمارک برای دانشجویانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این کشور می‌آیند، رایگان است. البته اگر دانشجوی خارجی ویزای دائم یا موقت این کشور را داشته باشد یا یکی از والدین وی مشغول به کار در دانمارک باشند، از پرداخت شهریه معاف خواهد بود.

شهریه دانشگاه‌های دانمارک برای دانشجویان غیر اروپایی

  • ارزان‌ترین رشته‌ها و مدارک دانشگاهی: حداقل شهریه‌ها از ۶۰۰۰ یورو در سال 
  • میانگین شهریه سالانه: تقریبا بین ۱۲ تا ۱۵ هزار یورو در سال 
  • رشته‌ها و مدارک تخصصی: حتی به بیش از ۳۵ هزار یورو در سال 

میانگین شهریه برخی از دانشگاه‌های برتر کشور دانمارک از قرار زیر است:

  • دانشگاه آرهوس (Aarhus University) تا ۱۰ هزار یورو در سال 
  • دانشگاه کوپنهاگ (University of Copenhagen) بین ۹ هزار تا ۱۵ هزار یورو در سال 
  • دانشگاه فنی دانمارک (Technical University of Denmark): تا ۱۳۵۰۰ یورو در سال 
  • دانشگاه اقتصاد کوپنهاگ (Copenhagen Business School) تا ۱۲۵۰۰ یورو در سال

راهنمای تحصیل در دانمارک

میانگین هزینه زندگی دانشجویی در دانمارک

هزینه‌های زندگی در دانمارک، حتی برای دانشجویان اتحادیه اروپا که شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند، به‌طور میانگین بالاتر از بسیاری از کشورها و همچنین اتحادیه اروپا است. تخمین تقریبی هزینه‌های زندگی ماهیانه یک دانشجو در کشور دانمارک بین ۷۵۰ تا ۹۰۰ یورو است. 

محدودیت سنی برای تحصیل در دانمارک

محدودیت سنی خاصی برای ادامه تحصیل در دانمارک وجود ندارد، ولی متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی که سن آن‌ها کمتر از ۳۴ سال باشد، برای دریافت ویزا ۱۵ امتیاز و متقاضیانی که سن آن‌ها ۳۵ تا ۴۰ سال باشد ۱۰ امتیاز کسب می‌کنند.

برترین دانشگاه‌های دانمارک

نام دانشگاهرنکینگ جهانی بر اساس وب‌سایت topuniversities
University of Copenhagen۷۳
Technical University of Denmark۱۱۶
Aarhus University۱۱۹
Aalborg University۳۷۹
University of Southern Denmark۳۸۴

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های دانمارک

کشور دانمارک برای کمک به دانشجویان بین‌المللی که در این کشور اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کرده‌اند، بورسیه‌های دولتی در نظر گرفته که بر این اساس ارائه این بورسیه‌ها از سوی موسسات آموزش عالی دانمارک امکان‌پذیر است و تعداد محدودی از این بورسیه دولتی هرساله به صندوق دانشجویان توسط دولت دانمارک واریز می‌شود. بورسیه تحصیلی دولتی دانمارک برای تمامی رشته‌های دانشگاهی برای دانشجویان کشورهای بین‌المللی و خارج از اتحادیه اروپا ارائه می‌شود. بورس دولتی دانمارک توسط نمایندگی‌های موسسات آموزش عالی به دانشجویان متقاضی اعطا می‌شود و این موسسات هستند که تصمیم می‌گیرند کدام‌یک از دانشجویان می‌توانند برای دریافت این بورس تحصیلی درخواست ارائه دهند.

البته در کنار بورس دولتی، کالج‌ها و دانشگاه‌های دانمارک تعدادی بورسیه و کمک هزینه تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی هر ساله صادر می‌کنند. در این رابطه، دانشجویانی بین‌المللی که در برنامه کمک هزینه تحصیلی UCN ثبت نام کرده باشند، می‌توانند برای تامین بخشی از هزینه‌های تحصیلی (۳۰ تا ۵۰ درصد) از این بورسیه بهر‌ه‌مند شوند. (بورسیه‌های دانمارک در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ برای دانشجویان بین‌المللی)

راهنمای تحصیل در دانمارک

تعطیلات پایان سال تحصیلی

در دانشگاه‌های دانمارک سال دانشگاهی از حدود اول سپتامبر تا سی‌ام ماه ژوئن ادامه دارد که اغلب به یک نیم‌سال تحصیلی پاییزی و بهاری تقسیم می‌شود. هرچند از سال ۲۰۰۴ میلادی برخی از دانشگاه‌های دانمارک سال تحصیلی را به چهار دوره تقسیم می‌کنند که هر دوره از هشت هفته و یک هفته برای برگزاری امتحانات تشکیل می‌شود و بین هر دوره یک تعطیلات یک‌ هفته‌ای وجود دارد.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در دانمارک

دسترسی به سیستم درمانی برای تمام افرادی که در دانمارک هستند، اعم از دانشجویان بین‌المللی و شهروندان دانمارکی یکسان است. بنابراین دانشجو می‌تواند به خدمات درمانی رایگان به‌جز دندان‌پزشکی و فیزیوتراپی دسترسی داشته باشد.

راهنمای تحصیل در دانمارک

آب و هوای دانمارک

دانمارک در شمال اروپا قرار دارد و از نظر جغرافیایی سرزمینی کم‌ارتفاع است که روی هم از جلگه‌ای سرسبز و بسیار حاصلخیز و مراتع فراوان تشکیل یافته ‌است. آب و هوای دانمارک معتدل و مرطوب و پرباران است. با وجود موقعیت شمالی این کشور، تغییرات آب و هوایی دانمارک شدید نیست. آب و هوایی معتدل دارد و این آب وهوا به‌دلیل وزش بادهای غربی و دریاهایی است که تقریبا این کشور را به‌طور کامل احاطه کرده‌اند. منظور از آب و هوای معتدل در دانمارک این است که بارش‌های آن بیشتر به‌صورت باران است. در این کشور ماه ژانویه سردترین ماه سال و گرم‌ترین ماه سال نیز ماه‌های جولای و آگوست هستند.

کار و ویزای دانشجویی در دانمارک

دانشجویانی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دانمارک هستند، باید در ابتدا از دانشگاه مورد نظر پذیرش دانشجویی خود را دریافت کنند تا در ادامه بتوانند ویزای تحصیلی را دریافت کنند. طبیعتا برای دریافت پذیرش دانشجویی باید متقاضی مدارکی را به دانشگاه دانمارکی تسلیم کند تا دانشگاه به شخص متقاضی پذیرش تحصیلی را اعطا کند. پس از دریافت پذیرش دانشجویی از دانشگاه مورد نظر شخص دانشجو مدارکی را به سفارت ارائه می‌کند تا برای وی ویزای تحصیلی دانمارک (ویزای دانشجویی دانمارک) صادر شود.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

امکان همراهی بستگان نزدیک برای دارندگان ویزای دانشجویی میسر است. منظور از افراد واجد شرایط این ویزا، همسران و فرزندگان وابسته مجرد زیر ۱۸ سال است. مزایای این ویزا به این صورت است که همسر دانشجو اجازه کار تمام وقت برای کل دوره تا زمان اعتبار ویزا بهره‌مند می‌شود.

راهنمای تحصیل در دانمارک

شرایط کار دانشجویی

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند مجوز کار را به‌عنوان بخشی از مجوز اقامت خود درخواست کنند که آن‌ها را مشمول کار تا ۱۰ ساعت در هفته برای دوره کارشناسی، ۲۰ ساعت در هفته برای دوره کارشناسی ارشد و ۳۰ ساعت در هفته برای دوره دکتری در مدت تحصیل و تمام وقت در مدت تعطیلات، یعنی ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست می‌کند. میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا ۱۰ یورو به‌ازای هر ساعت است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه