واقعیت هایی در مورد قطر؛ ثروتمندترین، امن ترین و آلاینده ترین کشور روی زمین

سحر مردانه
سحر مردانه پنجشنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
واقعیت هایی در مورد قطر؛ ثروتمندترین، امن ترین و آلاینده ترین کشور روی زمین

قطر کشوری کوچک است که در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه، در شرق شبه‌جزیره عربستان و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌ است.

قطر کشوری کوچک، اما غنی است که مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی و مرز آبی با کشور‌های ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد. پایتخت این کشور، دوحه نام دارد. قبل از کشف نفت خام در قطر، سرمایه‌های این کشور از طریق شکار مروارید و تجارت دریایی تامین می‌شد و به همین دلیل نیز شناخته شده بود. در این مقاله چند واقعیت جالب را در مورد قطر مطرح خواهیم کرد که قطعا از شنیدن آن لذت خواهید برد.

قطر

عکس‌ از وب‌سایت telegraph

۱. قطر، ثروتمند‌ترین کشور روی زمین است.

با توجه به گزارش صندوق بین‌المللی پول، سرانه تولید ناخالص داخلی قطر ۱۲۷,۶۰۰ دلار است. لوکزامبورگ (Luxembourg)، کشور کوچکی در شمال اروپا که از ثروتمند‌ترین کشور‌های اروپایی به شمار می‌آید، در مقایسه با قطر در رتبه دوم قرار دارد. قطر به‌رغم اینکه از نظر جغرافیایی از یورک‌شر (Yorkshire) کوچک‌تر است،  دارای رتبه سوم در رابطه با ذخایر نفتی و گازی جهان است.

۲. قطر دارای بهترین شرکت هواپیمایی در جهان است.

قطر توانسته است تا عنوان بهترین ایرلاین و شرکت‌های هواپیمایی که پیش‌تر متعلق به امارات بود را از آن خود کند؛ البته این چهارمین بار است که قطر موفق به کسب این موفقیت شده است، پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵ نیز این عنوان را کسب کرده بود.

۳. قطر، از بحران دیپلماتیک آسیب می‌بیند.

چندین کشور در حوزه خلیج فارس در اوایل سال جاری به‌دلایل مختلف رابطه خود را با قطر قطع کردند؛ بنابراین، خطوط هوایی قطر نه‌تنها از پرواز به عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین ممنوع شده‌اند، بلکه از ورود به فضای هوایی این کشور‌ها نیز منع شده است. به همین دلیل مسیر‌های غیر مستقیم به برخی از مقصد‌ها افزایش یافته که این مسئله منجر به افزایش هزینه سوخت و طولانی شدن زمان سفر‌ها شده است.

قطر

عکس‌ از وب‌سایت telegraph

۴. میزان تولید CO2 در قطر زیاد است.

گرچه به اینکه قطر کشوری کوچک است، میزان تولید گاز کربن‌دی‌اکسید در آن نسبت به سایر کشور‌ها زیاد است. تولید CO2 در قطر سالانه به حدود ۳۵٫۷۳ تن می‌رسد که از کاراکائو (Curacao) و لتونی (Latvia) نیز بیشتر است. بااین‌حال، کشوری که در حاشیه بیابان قرار دارد و در تولید نفت و گاز سر‌آمد است، نمی‌تواند با محیط زیست رابطه چندان خوبی داشته باشد.

۵. قطر امن‌ترین کشور روی زمین است.

قطر نه‌تنها از نظر امنیت،ی بلکه از نظر اتفاق افتادن بلایای طبیعی نیز دارای کمترین آمار و همچنین امن‌ترین کشور است.

۶. قطر دارای چشم‌انداز مرتفع نیست.

در قطر هیچ تپه‌ای وجود ندارد. در واقع، ارتفاع متوسط این کشور تنها ۲۸ متر است. در کشور قطر هیچ چشم‌اندازی به‌دلیل عدم وجود ارتفاع، وجود ندارد.

۷. قطر دارای آسمان‌خراش‌های متعدد است.

برج اسپایر (Aspire Tower) بلند‌ترین برج در قطر است. همانند بسیاری از چیز‌ها که در پایتخت این کشور یعنی دوحه، یافت می‌شود، این آسمان‌خراش نیز با ۳۶ طبقه به ارتفاع ۳۰۰ متر در دوحه مستقر است.

قطر

عکس‌ از وب‌سایت telegraph

۸. قطر دارای بزرگ ترین شعبه نوبو است.

۳۶ شعبه قابل‌تحسین از نوبو (Nobu) در قطر وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها در خروجی شهر دوحه با ۲۶,۰۰۰ متر مربع قرار دارد. این شعبه از نوبو در هتل چهار فصل دوحه مستقر است. «نوبو ماتسوهیسا» (Nobu Matsuhisa) سرآشپز معروف و بین‌المللی محسوب می‌شود که شعبه رستوران او در قطر زیاد است.

۹. بوفه‌ای ۱۰۰ متری در قطر وجود دارد.

برای افرادی که عاشق غذا هستند، توصیه می‌کنیم به بوفه ۱۰۰ متری ماریوت دوحه سری بزنند تا از خوردن سوشی و تاکوی لذیذ، نهایت لذت ببرید.

۱۰. مردمان قطر با مشکل اضافه وزن مواجه هستند.

قطر یکی از ۲۰ کشور چاق در جهان به شمار می‌آید. قطر حتی در این آمار توانسته از آمریکا هم پیشی بگیرد.

۱۱. در قطر تعداد مردان بیش از زنان است.

شاید این آمار کمی عجیب باشد؛ اما در قطر به‌ازای هر زن، دو مرد وجود دارد.از آنجایی که این سر‌زمین توسط مردان و بیشتر افراد جوان ساخته شده، باعث به‌وجود آمدن این آمار شده است و احتمالا این افراد در حال حاضر ، به آماده شدن قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ یاری می‌دهند.

قطر

عکس‌ از وب‌سایت telegraph

۱۲. همه در شهر زندگی می‌کنند

این کشور همچنین یکی از مکان‌های پر‌جمعیت جهان به حساب می‌آید که ۹۹ درصد از ساکنان آن را شهروندانی تشکیل می‌دهند که درون شهر زندگی می‌کنند. فقط تعداد انگشت‌شماری از شهر‌ها مانند هنگ‌کنگ، سنگاپور و برمودا وجود دارند که می‌توانند در این آمار با قطر برابری داشته باشند.

۱۳. در قطر درختی وجود ندارد

طبق تعریف بانک جهانی، چهار کشور هستند که در آن‌ها هیچ جنگلی وجود ندارد. این کشور‌ها شامل قطر، سان مارینو، گرینلند و عمان است که در آن‌ها درخت و جنگل انبوهی دیده نمی‌شود.

۱۴. هنر را در قطر حس کنید

موزه هنر‌های اسلامی یکی از بزرگ‌ترین طرح‌ها در دوحه و مشهورترین جاهای دیدنی قطر است که ساختمان آن توسط معمار معروف چینی I M Pei (طراح نمایشگاه شیشه‌ای موزه لوور) طراحی شده است. این موزه بنایی برجسته و در خور توجه در دوحه است. نورپردازی و فضای داخلی این موزه به زیبایی هر‌چه تمام طراحی شده و برای پناه بردن از دمای ۵۰ درجه‌ای و آزار‌دهنده قطر، مکانی بسیار عالی است.

۱۵. در فرودگاه قطر یک خرس عروسکی غول پیکر وجود دارد

خرس لامپی، اثر هنرمند معروف سوئیسی، اورس فیشر (Urs Fischer) است که در مرکز فرودگاه بین‌المللی حمد قرار گرفته است. این خرس برای سرگرمی کودکان و همچنین بردن بزرگسالان به دوران کودکی، وسیله‌ای عالی است. برای ساخت این خرس هزینه‌ای حدود ۶٫۸ میلیون دلار اختصاص داده شده است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه