موزه ملی بلگراد پس از ۱۵ سال بازگشایی شد

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
موزه ملی بلگراد پس از ۱۵ سال بازگشایی شد

موزه ملی بلگراد در کشور صربستان، در ۲۸ ژوئن پس از ۱۵ سال بازگشایی شد. 

قدیمی‌ترین و قطعا مهم‌ترین موزه صربستان، موزه ملی بلگراد، تابستان امسال در تاریخ ۲۸ ژوئن (۷ تیر) پس از ۱۵ سال بسته بودن، بازگشایی شد.

این موزه که در سال ۱۸۴۴ تاسیس شده، در یک ساختمان کلاسیک زیبا با قدمتی از سال ۱۹۰۳، واقع در میدان مرکزی جمهوری بلگراد، قرار دارد. مجموعه دائمی موزه برای بازدیدکنندگان از سال ۲۰۰۳ تا بازسازی بزرگ با توجه به وضع نامناسب ساختمان و نبود بودجه برای نوسازی (طبق داده‌های مقامات، این بازسازی حدود ۱۲ میلیون یورو هزینه داشت)، در دسترس نبود.

موزه ملی بلگراد پس از ۱۵ سال بازگشایی شد

موزه ملی بلگراد. عکس از داتسنکو مارینا/شاتر استوک

در طول این دوره، نمایشگاه‌های موقت با تم موزه در دیگر مکان‌های شهر از جمله موزه شهر بلگراد، برگزار می‌شد. نمایشگاه دائمی جدید موزه در سه طبقه برقرار است و یک دوره زمانی از دوران پارینه‌سنگی (قدیمی‌ترین دوران ماقبل تاریخ انسان و فرهنگ مادی انسانی و دورانی است که در آن انسان برای نخستین بار از ابزار سنگی دست‌ساز استفاده کرد) تا قرن بیستم را پوشش می‌دهد. موزه ملی بلگراد هم‌اکنون در تمامی روزها به غیر از دوشنبه‌ها برای بازدید عموم باز است و در روز یکشنبه ورود به آن، رایگان است.

بلگراد

عکس پانارومایی پس از غروب در شب از بلگراد

یکی از نقاط برجسته و مهم موزه، مجموعه لپنسکی ویر (یک محوطه باستانی در صربستان شامل هفت سکونت‌گاه متعلق به دوران نوسنگی و یک سکونت‌گاه قدیمی‌تر، که احتمالا قدمت آن به دوران میان‌سنگی می‌رسد) است که آثار هنری آن مربوط به دوره مسولیتیک (Mesolithic) و نئولیتیک (Neolithic) از منطقه باستان‌شناسی در بخش شرقی پارک ملی درداپ (Djerdap National Park) است.

شاید تاثیرگذارترین بخش آن، فرمادر (Foremother)، یک مجسمه سنگی با شهرت جهانی از خدا با صورتی انسانی و به شکل ماهی است.

کسانی که به تاریخ صربستان علاقه دارند، به هیچ وجه نباید مجموعه قرون وسطی و امپراطوری روم شرقی (Byzantine) را از دست بدهند که شامل سکه‌ها، فرسکوها (نقاشی‌های غاری) و دیگر اشیای مربوط به صومعه‌های صربستان مانند صومعه استونیکای (Studenica Monastery) قرن دوازدهمی در لیست سازمان یونسکو می‌شود.

با ارزش‌ترین اثر نمایشی که در حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده، نسخه خطی روشن انجیل میروسلاو (Miroslav’s Gospel)، یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های الفبای سیریلیک در میان اسلاوها، مربوط به سال ۱۱۸۶ است.

بلگراد

دژ کالمگدان بلگراد (Belgrade’s Kalemegdan Fortress) و پارک در تقاطع رودهای ساوا و دانوب. عکس از برانا ولادیسالجویک/لونلی پلنت

مجموعه قرن بیستمی یوگسلاو شامل نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، ترسیم‌ها و گرافیک‌هایی از هترمندان از تمامی بخش‌های کشور سابق یوگسلاوی است. یکی از هنرمندان مشهور و مهمی که آثارش در این موزه ارائه می‌شود، ایوان مسترویچ (Ivan Meštrović) است؛ مجسمه‌ساز اهل کرواسی که بنای ویکتور آن در تقاطع رودهای ساوا و دانوب در سیتادل کالمگدان بلگراد (Kalemegdan Citadel) قرار دارد.

کسانی که عاشق فرهنگ هستید، هم‌اکنون بهترین زمان سفر به بلگراد است. موزه هنرهای معاصر، یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر این شهر نیز در اکتبر ۲۰۱۷ پس از ۱۰ سال بازگشایی شد. البته، پایتخت کشور صربستان، موزه‌های در سطح جهانی دیگری نیز برای بازدید دارد؛ از آثار هنری مرتبط به یوگسلاوی سابق و هنرهای کاربردی تا میراث دانشمندان و نویسندگان مشهور جهان.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه