ایر نیوزیلند برای اولین بار برگر گیاهی سرو می‌کند

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۵
ایر نیوزیلند برای اولین بار برگر گیاهی سرو می‌کند

شرکت هواپیمایی نیوزیلند به عنوان اولین هواپیمایی در جهان، برای مهمانان خود برگر بدون گوشت گیاهی سرو می‌کند.

شرکت هواپیمایی نیوزیلند برای اولین بار در جهان برای مسافران خود، برگر غیرممکن را سرو کرد؛ محصولی گیاهی که دقیقا مانند گوشت گاو است و زمانی که دو سال پیش در آمریکا معرفی شد، طوفانی در این کشور به راه انداخت.

این خبر توسط آنابل فنویک الیوت در تیم تلگراف نوشته شده است.

برگر فاکس (faux-burger) آنقدر واقعی است که گاهی به نظر از آن خون نیز می‌چکد، چیزی فراتر از یک وعده صرفا گیاهی برای گیاهخواران است؛ رشد این محصول در رستوران‌های آمریکا واقعا چشمگیر بوده است، به‌طوری که تاکنون بیش از ۲۵۰۰ رستوران این محصول را می‌فروشند.

شرکت هواپیمایی نیوزیلند در پروازهای میان لس‌آنجلس تا اوکلند تا انتهای ماه اکتبر، این برگر فوق‌العاده را در بخش بیزینس کلاس سرو خواهد کرد و پس از این دوره، به بررسی محبوبیت آن را در میان مشتریان خود خواهد پرداخت.

برگر گیاهی

جایگزین گوشت؛ برگر غیرممکن

پاتریک او براون، پروفسور بیوشیمی دانشگاه استفورد هفت سال برای ساخت این برگر غیرممکن، زمان گذاشت و در نهایت با پشتیبانی سرمایه‌گذاران مهمی چون بیل گیتس، آن را به تولید انبوه رساند.

هدف براون تولید برگر برای گیاهخوارانی بود که به دلایل اخلاقی، مصرف گوشت را کنار گذاشته‌اند، اما به دنبال طعمی دلچسب و واقعی هستند.

رازی که وی برای ساخت این برگر نیاز داشت، خلق خون گیاهی بود. براون این خون را در مولکولی به نام هم (یک کوفاکتور شامل یک اتم آهن) یافت که غنی از آهن است و در حیوانات و گیاهان وجود دارد.

وقتی برگر گیاهی درست شده با مولکول هم (heme)، روی گریل و کباب پز قرار داده می‌شود، درست مانند برگر گوشتی، شاهد تغییر رنگی از قرمز به قهوه‌ای هستیم. طبق گفته براون و تیم ۵۰ نفره سرآشپزان، کشاورزان و دانشمندان، طعم این برگر گیاهی با مشابه گوشتی‌اش کاملا یکسان است. بقیه مواد تشکیل‌دهنده آن، گندم، روغن نارگیل و سیب زمینی است.

نویسنده این مطلب، برگر غیرممکن را در نشویل مزه کرده است و می‌تواند شباهت طعم و ساختار آن به برگر گوشتی را کاملا تایید کند.

شرکت هواپیمایی ایر نیوزیلند همواره به عنوان شرکت هواپیمایی ترقی‌خواه و بافکر پیشرو شناخته می‌شود و سال گذشته برای پنجمین سال پی در پی توسط متخصصان هوایی ایرلاین ریتینگز (AirlineRatings.com)، به عنوان هواپیمایی سال انتخاب شد. این شرکت همچنین در سال ۲۰۱۷، رتبه پنجم را در دسته‌بندی جوایز سفر شرکت‌های هواپیمایی تلگراف، کسب کرد و البته این تنها برندی نیست که ایر نیوزیلند در حیطه گیاهخواری آن را حمایت کرده است.

آقای ریچارد برنسون به بخش سفر تلگراف گفت که به دلایل محیط زیستی، مصرف گوشت قرمز خود را متوقف کرده است. وی در باب دلایل خود در مورد این تصمیم گفت:

هر یک گاو بیشتر در جهان به معنی از بین رفتن جنگل‌های بارانی است؛ هکتار به هکتار.

برنسون نیز برای تکنولوژی تولید جایگزین گوشت از جمله برند بیاند میت (Beyond Meat) سرمایه‌گذاری کرده است. وی گفت:

من زمان زیادی را صرف برگرهای نکر آیلندسروینگ (Necker Islandserving) برند بیاند میت کرده‌ام تا بتوانم نظر گوشت‌خواران را به آن جلب کنم، به‌طوری که زمانی که آن را امتحان کردند، آب دهان‌شان راه افتاد و گفتند که این بهترین برگری بوده که تاکنون خورده‌اند.

چه شرکت هواپیمایی ویرجین آتلاتیک و به دنبال آن، دیگر ایرلاین‌های اصلی جهانی به سرو محصولاتی چون برگر غیرممکن در پروازهای خود بپردازند و چه نه، این محصولات دیده خواهند شد و این صنعت به نظر برای این شهرت آماده است.

آمار منتشر شده سال گذشته توسط سازمان آمار ملی نشان داد که تقاضا برای محصولات جایگزین گوشت در انگلستان از سال ۱۹۹۹ تاکنون، ۳۶ درصد افزایش داشته و یک گزارش تازه از تحقیقات بازار متحدین (Allied Market Research) پیش‌بینی کرده است که صنعت محصولات جایگزین گوشت تا سال ۲۰۲۰ به فروش ۴ میلیارد پوند خواهد رسید.

این موضوع قطعا پیشرفتی برای مسافران بدخلق و ناراضی از جمله خبرنگار انگلیسی، استیو هوگارتی، به شمار می‌آید. این خبرنگار در سال گذشته در مورد وعده گیاهی بدی که در خارج از کشور در پرواز آویانکا (Avianca)، ایرلاین ملی کلمبیا، برای او سرو شده بود، این گونه توئیت کرد:

وعده گیاهی در این پرواز شامل یک سیب و یک گلابی در پلاستیک به همراه یک چاقو و چنگال بود!

 

مطالب مرتبط:

منبع .telegraph

دیدگاه