وقوع طولانی ترین ماه گرفتگی کامل قرن در ایران

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۰
وقوع طولانی ترین ماه گرفتگی کامل قرن در ایران

ماه گرفتگی کامل ماه را به نام ماه خونین یا ماه سرخ هم می‌نامند که علت آن، تغییر رنگ ماه از سفید به سرخ است و جلوه‌ای زیبا به آسمان شب می‌بخشد.

ماه گرفتگی کاملی (خسوف) در ۵ مرداد (۲۷ ژوئیه) اتفاق می‌افتد که با زمان ۱ ساعت و ۴۳ دقیقه، طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن است. اگر دوست دارید که این رویداد طبیعی را شخصا تماشا کنید، نیاز به سفر به مکان خاصی نیست؛ هر جای ایران که هستید بمانید؛ در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، این رویداد آسمانی از همه جای ایران به خوبی قابل مشاهده است.

ماه گرفتگی

ماه‌گرفتگی کامل زمانی رخ می‌دهد که ماه کامل وارد سایه‌ی زمین می‌شود. علی‌رغم این موضوع که حتی زمانی که زمین به صورت مستقیم بین ماه و خورشید قرار گرفته است باز هم همچنان برخی از پرتوهای خورشید به سطح ماه می‌رسند، ولی جو سیاره‌ی ما نور آبی را فیلتر می‌کند و رنگ سفید ماه را به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد؛ همین موضوع باعث شده است که ماه گرفتگی کامل را «ماه خونین» هم بنامند.

بر خلاف خورشید گرفتگی‌ها، ماه گرفتگی را می‌توان بدون هیچ نگرانی با چشم‌های غیر مسلح تماشا کرد.

ماه‌گرفتگی در چه مناطقی قابل مشاهده است؟

نقشه ناسا از ماه گرفتگی

با توجه به نقشه‌ای که در توئیتر ناسا منتشر شده است، همه‌ی مراحل ماه‌گرفتگی در تمام بخش‌های ایران قابل مشاهده است. علاوه بر ایران، در بیشتر بخش‌های آفریقا و همه‌ی کشورهای خاورمیانه، استرالیا، شبه قاره‌ی هند، مناطق غربی کشور چین، بیشتر کشورهای آسیای میانه، بخش‌هایی از جنوب روسیه، بیشتر کشورهای اروپا، غرب آفریقا و آمریکای جنوبی هم می‌توانند حداقل بخش‌هایی از این ماه‌گرفتگی را مشاهده کنند. ماه‌گرفتگی، ایالات متحده آمریکا و کانادا را شامل نمی‌شود. 

ماه گرفتگی چه ساعتی اتفاق می‌افتد؟

دانلود ویدیو

۲۴ روز تا وقوع این ماه گرفتگی باقی مانده است. کل زمان ماه گرفتگی از آغاز تا پایان، بیشتر از چهار ساعت به طول می‌انجامد و مرحله‌ای که در آن ماه قرمز رنگ می‌شود، کمتر از دو ساعت در صبح ۶ مرداد روی خواهد داد.

فاز ‌نیم‌سایه از ساعت ۲۱:۴۴ دقیقه روز جمعه، ۵ مرداد، به وقت تهران آغاز می‌شود و بعد از یک ساعت و ده دقیقه، در ساعت ۲۲:۵۴ ماه وارد فاز گرفتگی جزئی می‌شود. سپس، راس ساعت ۰۰:۰۰ ماهگرفتگی کامل آغاز می‌شود که تا ساعت ۰۱:۴۳ صبح روز شنبه، ۶ مرداد، طول می‌کشد و در ساعت ۰۲:۴۹ صبح، این ماه‌گرفتگی به پایان می‌رسد. فاز نیم‌سایه تا ۰۳:۵۸ دقیقه ادامه خواهد داشت.

 

مطالب مرتبط:

منبع timeanddate afar

دیدگاه