هوشمندترین شهرهای دنیا کدام شهرها هستند؟

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی پنجشنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
هوشمندترین شهرهای دنیا کدام شهرها هستند؟

شهرهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که از نظر رشد فناوری در رتبه اول قرار دارند؛ شهرهایی که در تعیین‌کننده تکنولوژی در سایر نقاط دنیا هستند و بسیاری از اولین‌ها در دنیای تکنولوژی در این شهرها آغاز می‌شود.

مفهوم فناوری، مفهومی است که امروز به زندگی ما عجین شده است و هرروز وابستگی ما به فناوری و ابزارهای مربوط به آن بیشتر می‌شود. اما شهرهایی در دنیا وجود دارد که به‌عنوان هوشمندترین شهرهای دنیا شناخته می‌شوند و بسیاری از اولین‌های فناوری در این شهرها رخ می‌دهد. در این مطلب به سراغ بررسی و شناخت هوشمندترین شهرهای دنیا رفته‌ایم:

بر اساس بررسی‌ها و مطالعات، نیویورک هوشمندترین شهر دنیا است. بسیاری از ابرقدرت‌های فنّاوری ازجمله اپل ابتدا از این شهر وارد دنیا شده‌اند.

نیویورک

لندن در لیست هوشمندترین شهرهای جهان رتبه دوم را به دست آورده، این در حالی است که بعد از لندن بلافاصله اسم پاریس دیده می‌شود. آسیا در رتبه چهارم قرار دارد و چهارمین شهر پیشرفته دنیا، توکیو است. ریکیاویک پایتخت ایسلند رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

لندن

پس از ایسلند باز دو اسم از آسیا را مشاهده می‌کنیم، سنگاپور و سئول به ترتیب در جایگاه ششم و هفتم قرار دارند. تورنتو شهر شماره هشت است، هنگ‌کنگ رتبه نهم را دارد و درنهایت آمستردام در جایگاه آخر و دهم واقع‌شده است.

اما منظور از شهر هوشمند چیست؟ چه فاکتورهایی یک شهر را هوشمند می‌کند؟ وقتی صحبت از هوشمندترین شهرهای دنیا به میان می‌آید عوامل زیادی در این میان درگیر می‌شوند تا یک شهر به هوشمندترین شهر دنیا تبدیل شود.

پاریس

عواملی که در رتبه‌بندی هوشمندترین شهرهای دنیا تأثیر دارند شامل جذب افراد و تبدیل شهر به پایتخت، انسجام اجتماعی، اقتصاد، محیط، دولت، برنامه‌ریزی شهری، همکاری بین‌المللی، فناوری و حمل و نقل است.

پیشروی در هر یک از این زمینه‌ها به هرچه بهتر شدن شهر در زمینه فناوری تأثیر دارد. در حال حاضر نیویورک شهری است با اقتصاد توانا، لندن پایتختی از انسان‌های مختلف از تمام نژادها است و پاریس در زمینه بین‌الملل همکاری‌های قابل‌توجهی دارد. باید به این مسئله اشاره کرد که هر شهری قرار باشد در این لیست قرار بگیرد، باید در زمینه‌های یادشده نمره و اعتبار خوبی داشته باشد. شهرهای آمستردام و سئول در بسیاری از زمینه‌ها دارای استانداردهای خوبی هستند، ولی به‌هیچ‌وجه با شهرهای صدر جدول رقابت نمی‌کنند. شاخص‌های ذکرشده درواقع یک چشم‌انداز بلندمدت برای تبدیل شهرها به شهرهایی پیشرفته است که بسیاری از شهرها امروز در حال تلاش برای دستیابی به آن هستند.

سئول

یکی از فاکتورهایی که در شاخص‌های تعیین‌کننده شهر پیشرفته مهم است، حمل و نقل بود. شهری که حمل و نقل عمومی خوبی دارد، توریست بیشتری را جذب می‌کند و جذب توریست برابر است با جذب پول و سرمایه. پاریس یکی از شهرهایی است که سیستم حمل و نقل عمومی بسیار خوبی دارد و بسیاری از گردشگران این شهر را برای حمل و نقل عمومی خوب آن انتخاب می‌کنند.

میلان

برخی آمارها نشان می‌دهد که شهرهایی مثل میلان، بارسلون، اسلو و مونیخ در تلاش هستند تا به لیست شهرهای پیشرفته جهان راه پیدا کنند و این توانایی را دارند تا در سال‌های بعد در این لیست قرار بگیرند.

به دنبال مهاجرت از ایران هستید؟ شرایط اخد ویزا را در کجارو مشاهده کرده و سفر خود را از الان برنامه‌ریزی کنید. اگر هم به قصد سفر چند روزه می‌خواهید با تور خارجی سفر داشته باشید، می‌توانید آفر تور مورد نظر خود را با کمترین قیمت در کجارو از فروشنده‌های معتبر تور تهیه نمایید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه