سئول به ججو؛ شلوغ ترین خط هوایی جهان

پویا جوانمرد
پویا جوانمرد چهار شنبه، ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
سئول به ججو؛ شلوغ ترین خط هوایی جهان

آیا می‌دانید شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین خط هوایی جهان، شامل جزیره‌ای می‌شود که شاید حتی نامش را نیز نشنیده‌اید؟

اگر شما بخواهید شلوغ‌ترین خطوط هوایی جهان را رتبه‌بندی کنید و آن‌ها را حدس بزنید، احتمالا به این فکر نخواهید کرد که مسیر سئول به جزیره ججو در کشور کره ‌جنوبی را در رتبه‌های بالای رده‌بندی خود قرار دهید. حتی اگر کلا این مسیر را در لیست خود قرار ندهید هم شاید کسی تعجب نکند. ولی واقعیت این است که بنا به رتبه‌بندی شرکت اطلاعات سفرهای هوایی «او ای جی» (OAG)، مسیر هوایی ججو به سئول در صدر فهرست شلوغ‌ترین خطوط هوایی جهان قرار دارد! علاوه بر این، طبق اطلاعات «گوگل فلایتس» (Google Flight)، روزانه حدود ۱۲۰ پرواز در مجموع رفت و برگشت بین این دو مقصد انجام می‌گیرد. حال ببینیم چرا میلیون‌ها نفر سالانه این سفر را تجربه می‌کنند.

جزیره ججو کره جنوبی

جزیره ججو در کره جنوبی

ججو، جزیره‌ای واقع در ساحل جنوبی کشور کره جنوبی است. با وجود این که ججو در مسیر شلوغ‌ترین خط هوایی دنیا قرار گرفته و بیشترین تعداد هواپیما هر روز در آن رفت و آمد دارند، ولی جالب اینجا است که هفتاد درصد گردشگران جزیره ججو، بومی هستند. این جزیره که بزرگترین جزیره کشور کره جنوبی است، لقب «هاوایی کره جنوبی» را با خود یدک می‌کشد. کره‌ای‌ها به‌طور منظم به این جزیره و استان نیمه‌حاره‌ای ججو سفر می‌کنند تا شگفتی‌ها و جاذبه‌های طبیعی این جزیره را همچون کوه آتش‌فشانی غیرفعال «هالاسان» (Hallasan) که با ارتفاع ۱۹۵۰ متری مرتفع‌ترین کوه کشور نیز است، ببینند.

کوه هالاسان جزیره ججو کره جنوبی

یونسکو این کوه دارای مجرای گدازه‌های آتش‌فشانی را در سال ۲۰۰۷ در فهرست میراث جهانی ثبت کرده است. همچنین در سال ۲۰۱۱، جزیره ججو به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه طبیعی جدید شناخته شد. به جاذبه‌های فراوان ججو می‌توانید «سنگ‌های پدربزرگ» (Grandfather stones) که مجسمه‌های بزرگ کنده‌کاری‌شده هستند و جزیره‌ای که محصول ویژه آن سوپ جلبک و توتیا است را اضافه کنید.

مردم کره همچنین برای تماشای پیرزنان غواص به ججو سفر می‌کنند. این زنان نسبتا مسن که لقب پری‌های «هائنیو» (Haenyo) را نیز دارند، به اعماق تنگه کره غواصی می‌کنند تا توتیا، حلزون دریایی، صدف و انواع ماهی را صید کنند و این کار آن‌ها جنبه‌ای تاریخی و سنتی دارد. جالب است بدانید که این زنان غواص از هیچ‌گونه تجهیزات غواصی استفاده نمی‌کنند و می‌توانند در هر بار زیر آب رفتن، نفس خود را تا دو دقیقه حبس کنند.

صخره های پدربزرگ جزیره ججو در کره جنوبی

علاوه بر گردشگران اهل کره جنوبی، جمعیت زیادی از مسافران چینی نیز به لطف عدم نیاز به ویزا برای سفر به ججو، به این جزیره می‌آیند. طبق ادعای سایت «کوارتز» (Quartz)، فقط در سال ۲۰۱۳ میلادی حدود یک میلیون و هشتصدهزار نفر چینی به ججو سفر کرده‌اند. در واقع ججو با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری فراوان، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای چینی‌ها است.

ولی با وجود همه این‌ها، جزیره ججو هرگز در تمام طول تاریخ مقصدی برای ماه عسل نبوده است. این جزیره در سال ۱۹۴۸ میلادی شورشی را تجربه کرد که توسط طرفداران کمونیست رهبری می‌شد و در نتیجه روزهای ناآرامی را در آن زمان‌ها داشت. این اتفاقات باعث شده تا امروزه ججو «گردشگری تاریک» (dark tourism) نیز داشته باشد و بازدیدکنندگان با مراجعه به یادمان «پارک صلح ۴.۳» ( 4.3 Peace Park) ادای احترام می‌کنند. (گردشگری تاریک، بازدید از مکان‌هایی است که در معرض بلاهای طبیعی یا بلاهایی همچون جنگ قرار گرفته‌اند.)

شلوغ ترین خطوط هوایی جهان

شلوغ ترین خطوط هوایی جهان را در این نمودار ببینید

همچنین اخیرا اعتراضاتی سیاسی علیه طرح ساخت یک پایگاه نیروی دریایی در این جزیره شکل گرفته است. حتی یک دانشجو در سال ۲۰۱۳ در مقاله‌ای عنوان کرد که ساخت این پایگاه به محیط‌زیست، شیوه زندگی و امنیت جزیره ججو آسیب خواهد رساند.

در فوریه ۲۰۱۶، یک مجموعه بندری در این جزیره زیبا افتتاح شد. هدف از ساخت این مجموعه نیز جذب یک میلیون مسافر دریایی با استفاده از کشتی کروز تا سال ۲۰۲۰ و رونق بیشتر گردشگری جزیره ججو بود.

اگر به سئول رفتید و هر لحظه به سرتان زد تا به جزیره زیبای ججو بروید، احتمالا هر ۱۵ دقیقه، می‌توانید یک پرواز به آن‌جا پیدا کنید!

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه