کوئینز؛ شهر زبان‌های متنوع

سودا سلیمی
سودا سلیمی یکشنبه، ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
کوئینز؛ شهر زبان‌های متنوع

در جامعه‌ای که شما بزرگ شده‌اید، شاید اطرافیان‌تان با یک یا دو یا چند زبان مختلف با یکدیگر صحبت کنند، ولی اگر در اینجا قرار بگیرید شاید حتی بدون این‌که متوجه شوید، اطرافیان‌تان با هزاران زبان مختلف صحبت می‌کنند.

با توجه به اتحادیه زبا‌ن‌های در خطر (ELA)، منطقه‌ای  به نام کوئینز (Queens) در ایالات متحده وجود دارد که افراد جامعه آن با زبان‌های بسیار گوناگونی با یکدیگر صحبت می‌کنند. مردم در شهر نیویورک به آن بزرگی با ۸۰۰ زبان مختلف صحبت می‌کنند، ولی در این منطقه کوچک ۱۳۸ زبان مختلف رایج است.

دانیل کافمن (Daniel Kaufman)، استاد زبان‌شناسی در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیویورک، به نیویورک تایمز می‌گوید:

کوئینز پتانسیل نگهداری از متنوع‌ترین زبان‌ها دنیا را دارد. ما در نقطه‌ی حساس از تاریخ هستیم که شاید اگر از این زبان‌ها نگهداری نکنیم، بیشتر آن‌ها در حدود ۲۰ تا ۳۰ سال آینده از بین خواهند رفت.

برای اطلاع از انواع زبان‌های رایج در این منطقه می‌توان از نقشه جامع زبان کوئینز، که توسط مولی روی (Molly Roy) تهیه شده است، استفاده کرد. مساحت این شهر فقط ۲۸۰ کیلومتر مربع است، بنابراین فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف آن، همه در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند. علت وجود این زبان‌های مختلف چیست؟ نقش شهر نیویورک در جذب مهاجرین به آمریکا و البته کوئینز را نباید نادیده گرفت. چه گویش‌هایی را در کوئینز شما می‌شنوید؟ این یک لیست مختصر برای گویش‌های مختلف در این منطقه است:

کوینز آمریکا

این‌که زبان‌های بسیار مختلفی در اینجا صحبت می‌شود، به این معنی نیست که ساکنین این منطقه به زبان‌های بسیاری تسلط داشته باشند، بلکه طبق سرشماری سال ۲۰۱۵،  ۴۴ درصد از جمعیت ۵ ساله و بالاتر در کوئینز در خانه فقط به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، در حالی که ۵۶ درصد به زبانی غیر از انگلیسی صحبت می‌کنند. اگر می‌خواهید دانش زبان خود را ارتقا دهید روش تکرار کردن در محیط، مفیدتر از سایر روش‌ها خواهد بود. با این روش شاید بعد از مدتی شما به‌عنوان یک فرد چند زبانی شناخته شوید. در نظر داشته باشید که قرار گرفتن در کوئینز شاید برای یاد گرفتن چند زبان برای شما الهام‌بخش شود. برای یک بررسی دقیق‌تر در مورد زبان‌ها در نیویورک، می‌توانید کتاب ربکا سولنیت (Rebecca Solnit and Joshua Jelly-Schapiro) را بخوانید.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه