غول های بزرگ شیکاگو، دوست دار محیط زیست

مینا صادقی فرد
مینا صادقی فرد دوشنبه، ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
غول های بزرگ شیکاگو، دوست دار محیط زیست

هنرمندی خوش‌ذوق غول‌هایی عظیم‌الجثه طراحی کرده و در طبیعت قرار داده است تا مسئولیت گردشگران در قبال محیط زیست را به آن‌ها یادآوری کند.

بسیاری گردشگران شیفته‌ی محیط زیست هستند، اما مسئولیت‌های فردی خود برای حفظ آن را فراموش می‌کنند. غول‌های چوبی واقع در شیکاگو یادآور این مسئولیت هستند.

اگر به غرب سفر کنید و در امتداد بزرگراه میان ایالتی ۸۸ به میان بخش‌های شمالی ایالت «ایلینوی» (Illinois) در آمریکا بروید، شاید با دیدن ۶ غول چوبی بسیار بزرگ که بین ۵ تا ۱۰ متر درازا دارند و در زمین‌های «مورتون اربورتوم» (The Morton Arboretum) واقع در «لایل» (Lisle) شیکاگو جا خوش کرده‌اند، از جا بپرید.

محیط زیست تله

«امای خزدار» تله‌ای برای به دام انداختن افراد نگه داشته است

این مخلوقات چوبی هیجان‌انگیز موزه‌ی جدید «ترول هانت» (Troll Hunt)، طراحی شده‌اند تا مخاطبان را تشویق به بازدید از موزه‌ و مرکز تحقیقات درختی که در فضای آزاد قرار گرفته است، کنند تا به این ترتیب گردشگران مسئولیت‌های فردی خود در برابر محیط زیست را درک نمایند. این غول‌ها از صدها تکه چوب بازیافتی که شامل تخته‌های ویران‌شده، درخت‌ها و شاخه‌های بر زمین افتاده و باقی‌مانده‌های جعبه‌های بسته‌بندی و تخته‌های پهن است، می‌شوند.

لاف‌ زن نیلز

«لاف‌زن نیلز» از میان درختان بیرون زده است

این مجسمه‌های چوبی که به دست طراح دانمارکی، «توماس دامبو» ساخته شده‌اند تا هم ظاهری خبیثانه داشته باشند و هم مخاطبان را به فکر وادارند، به‌عنوان نگهبانان جنگل‌ اطراف و عناصری از موزه که در تعامل با افرادی هستند که با آن‌ها برخورد می‌کنند، به خدمت گرفته شده‌اند. بازدیدکنندگان به هم‌نشینی با این غول‌ها و جمع‌آوری نشانه برای یافتن مخفیگاه‌شان که در واقع لانه‌ی آن‌ها هنگام خواب است، تشویق می‌شوند.

الکسای آب ‌زیر کاه

«الکسای آب‌زیرکاه»

«الکسای آب‌زیرکاه» که در واقع یک صندوق چوبی ساده بود که به کمک کنده‌ای از هم باز شد، نزدیک یک تله زانو زده و منتظر است یک انسان را برای انجام مطالعه و تحقیقات به دام بیاندازد. «امای خزدار» کنار درختی نشسته و دامی آویزان کرده است که گردشگران می‌توانند به داخل آن روند تا به دام بیفتند. «آرتور کوچولو» که حدود ۲۰ متر بلندی دارد، به پشت خود تکیه زده و اگر گیرتان بیندازد، احتمالا شما را می‌خورد.

جو نگهبان

«جوی نگهبان» که دستش را به ابرویش نگه داشته است، به بزرگراه خیره شده است

«جوی نگهبان» که دستش را به ابروی خود زده، در حالی که ایستاده،‌ به بزرگراه خیره شده و «باردور سنگی» در حال خرد کردن یک ماشین با تکه‌ای سنگ است و «لاف‌زن نیلز» هم از میان درختان نمایان شده است.

باردور سنگی

«باردور سنگی» تکه سنگی را بالای سر خود نگه داشته و ماشینی را تخریب کرده است

«سو وگنر» نایب رئیس تحصیلات و اطلاعات در مورتون اربورتوم می‌گوید: «قدم زدن در میان بیشه‌زار و روبه‌رو شدن با غولی عظیم در میان درختان، تجربه‌ای تکرارنشدنی است. بازدیدکنندگان ما شیفته‌ی این موزه‌ی منحصر به فرد شده‌اند. پیام این موزه چیزی نیست جز این‌که محیط طبیعی اطراف ما ارزشمند و نیازمند توجه و حمایت دائمی ما است.»

آرتور کوچولو غول

«آرتور کوچولو» ۲۰ متر ارتفاع دارد

این مخلوقات جزوی از یک مجموعه‌ی بین‌المللی هستند که با ساخت ۶ موجود غول‌پیکر فراموش‌شده، که در واقع ماموت‌هایی چوبی هستند که در شهر زادگاه هنرمند سازنده‌ی آن‌ها یعنی «کپنهاگ» مخفی شده‌اند، شروع به کار کرد. انتظار می‌رود این مجسمه‌ها حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸ در اربورتوم باقی بمانند.

آرتور غول

«آرتور کوچولو»

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی ترول هانت در مورتون اربورتوم به وب‌سایت آن سر بزنید.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع lonely planet

دیدگاه